Grote wijzigingen bij MailChimp

Aangepast op: 21 sep, 2020

Ik was in lichte shock toen ik doorkreeg wat de wijzigingen voor gevolgen gaan hebben. In principe kan je MailChimp nog gebruiken als voorheen maar in enkele gevallen zal je over moeten gaan op een betaald account.

Wijzigingen in MailChimp free

  • maximaal 1 gebruiker
  • maximaal 1 lijst/audience
  • alleen 1-click automation

If you had a paid Mailchimp account before the new pricing model was introduced, you’ll keep your existing plan. We call this type of plan a legacy pricing plan.

Had je al een account voor 15 mei 2019, dan behoud je de instellingen die je tot die dag hebt gedaan. Na deze datum kan je geen extra lijsten, gebruikers of automations aanmaken nadat je over bent gegaan naar een betaald ‘plan’.

Maximaal 1 lijst / audience

Bij het gratis account kan je nog maar 1 lijst (heet nu audience) aanmaken, wil je er meer dan moet je upgraden. Heb je er momenteel meer omdat je MailChimp al een tijdje gebruikt, dan blijven die lijsten staan. Maar wees je er van bewust dat als je een lijst verwijderd, je niet meer een bij kunt maken zonder te upgraden.

automations niet beschikbaar

Automation is niet meer gratis

Het gratis gebruik van automations is weer terug gedraaid. Deze optie was twee jaar geleden ineens beschikbaar voor de gratis accounts, maar nu valt hij weer onder het betaalde abonnement.

Ik was met Solange in de afrondende fase van een inspiratiemail-serie toen de optie om extra mailtjes toe te voegen aan de reeks ‘ineens’ niet meer kon. Het goede nieuws, bestaande automations lijken vooralsnog te blijven werken. En ik kon de reeks die we hadden gemaakt ook nog kopieëren.

Maak je een nieuwe automation aan dan zul je merken dat alleen de 1-click automations nog beschikbaar zijn onder het gratis account.

Mijn advies is dan ook om bestaande automation series niet weg te gooien maar te kopiëren en te hergebruiken. Dit lijkt nu nog te werken. Maar hoe lang dit nog wordt gedoogd weet ik niet.

Wil je doorgaan met de automation en stap je over naar een betaald account dan is het zinvol om flink om te gaan opschonen. Je gaat nu betalen voor het aantal lezers. En je wilt zeker niet betalen voor in-actieve abonnees.

Maximaal 2000 abonnees

Het gratis account is beschikbaar tot 2000 abonnees. Dit is een optelsom van al je lijsten samen. Staat 1 persoon op 3 lijsten dan telt deze mee voor 3 abonnees. Kom je hierover heen dan kan je niet verzenden totdat je overstapt naar een betaald account, of je abonnees verminderd.

Starting on June 15, 2019, the legacy Free Plan will use whole-audience billing, which means that every contact you store counts toward your audience limit, including subscribed, unsubscribed, and non-subscribed contacts. Cleaned or archived contacts do not count toward your audience limit.

https://mailchimp.com/help/about-legacy-pricing-plan/
unsubscribed weggooien

Opschonen van abonnees

Het opschonen kan op verschillend manieren

  • Verwijder mensen van je lijst die zich hebben uitgeschreven
  • Start met segmenteren en voeg alle lijsten samen
  • Verwijder mensen van je lijst die de nieuwsbrief nooit lezen

Ik snap dat dit nogal ingewikkeld kan zijn om zelf te doen. Je kan mij inhuren om hier bij te helpen als het om kleine gratis accounts gaat.

Het starten van segmenteren en lijsten samenvoegen kan als gevolg hebben dat je data verliest. Zeker als je wilt bijhouden hoe iemand zich heeft ingeschreven is het goed om de bestaande lijsten te exporteren. Wees er van bewust dat je in het kader van privacy voorzichtig met deze lijsten om moet gaan en dan je ook abonnees verwijderd die niet meer ingeschreven willen zijn. MailChimp raad zelf aan bij grote lijsten en ondernemers die het al heel lang gebruiken (veel data op de lijsten) dat je de lijsten exporteert en toevoegt aan de ‘master’ de hoofdlijst. Zie ook

https://mailchimp.com/help/ways-combine-audiences-mailchimp/

Verwijderen van inactieve lezers

Elke lijst heeft inactieve lezers. Dit is alleen heel slecht te meten of na te gaan als je geen doorklik mogelijkheid geeft in je nieuwsbrief. Ik weet van veel lezers dat ze wel de nieuwsbrief vluchtig lezen maar niet aanklikken. Deze optie is dus een beetje drastisch. Daarnaast ben je wel even onder de aandacht geweest. Je kan wel overwegen om tussendoor een superkorte mailing te doen en te vragen of ze zich willen uitschrijven als ze toch niet meer lezen. Dat is heel spannend, maar het vertekend alleen maar je cijfers als mensen geabonneerd blijven maar nooit lezen doorklikken. Zo ben ik zelf naar een lijst van tegen de 2000 naar een lijst van onder de 200 gegaan. Ik heb er niet minder werk om.

Mijn advies is dit pas te doen als je echt tegen de max. aantal lezers zit. En ook je lezers hebt gevraagd wat ze graag willen lezen. De meeste haken sowieso wel af als je geen waardevolle content bied.

En vergeet niet, e-Mailmarketing is een van de strategieën, veel mensen bereik je ook via de social media kanalen of netwerken.

Segmenteren

Segmenteren kan je doen op kenmerken van je lezers. De voorkeur gaat naar het hebben van 1 lijst die je verrijkt met specifieke data. Je kan je lijst opdelen in man/vrouw, interessegebied, klant/geen klant, afgenomen product etc. Vervolgens kan je een specifieke mailing maken en segmenteren (selecteren) op een specifiek kenmerk. Op deze manier kan je een hele persoonlijke mailing sturen die jouw lezer ook echt aanspreekt en kan je aansturen op een aankoop.


Comments (2)

    • Studio Sandra Gortemaker

      Hallo Nancy
      Dat kan niet. Hij of zij zal zichzelf weer moeten aanmelden. Je kan een beetje smokkelen en diegene zelf via een signup (aanmelde)formulier op je website invoeren.

Is er nog iets onduidelijk of heb je een andere vraag? Laat het me weten door een reactie achter te laten.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vind ik leuk:

Contactgegevens

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster