De wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is er om persoonsgegevens te beschermen. Weet je niet zeker of je persoonlijke gegevens (data) verzamelt?
Vaak is dit het geval bij
In al deze gevallen is het raadzaam om onderstaande checklist door te nemen.
Ik kan me voorstellen dat je de neiging hebt om het maar weer voor je uit te schuiven. Doe dat niet, en lees onderstaande rustig door. Klik op de linkjes als je er meer over wilt weten.
Klik op de linkjes binnen de checklist als je er meer over wil lezen.
Mensen hebben heel veel rechten wat betreft hun data. Vandaar dat je jouw systemen zo moet inrichten dat je makkelijk inzag kan geven, dat kan aanpassen en verwijderen. Uitgebreide informatie hierover vind je op de website van Authoriteit persoonsgegevens
In het Engels wordt deze wet GDPR (General Data Protection Regulation) genoemd, vandaar dat je deze term ook tegenkomt.
Mocht je twijfels hebben om je MailChimp mag gebruiken, dan kan je dit blog lezen >>
De meest correcte manier is via aanzetten en laten aanvinken van de GDPR velden. Deze zet je apart aan in de MailChimp instellingen. Dan heb je dit ook in de database staan. Als er een tijd komt dat je gevraagd wordt om een bewijs dan kan je lijst exporteren.
Alle stappen staan hier beschreven >
In het kort: bij de instellingen van je lijst, onder List name & defaults vink je aan ‘add GDPR fields’. Hierna ga je naar je Form Builder, je ziet dan dat onderstaande tekst er bij staat, je kan het vervolgens aanpassen naar eigen wensen. Hierna stuur je een mailing waarin je vraagt aan iedereen om zijn voorkeuren aan te passen.
Houd er wel rekening mee dat je de hoeveelheid tekst teveel is om toe te voegen in een klein aanmeldblok. Het liefst wil je naam en e-mailadres om de drempel zo laag mogelijk te houden. Overweeg dan om met een uitgebreider formulier te werken op een landingspagina. Of zet duidelijk in je welkomstmail dat ze een persoonlijke voorkeuren moeten aanpassen. Dit is een online formulier waar genoeg ruimte is alles te tonen
Om te zien hoe iemand op je lijst is gekomen, ga je naar je lijst en zoek je de kolommen E-mailmarketing en Source op.
Als het nog steeds onduidelijk via welke weg iemand op je lijst is gekomen en je kan het niet aantonen dan kan je deze het beste ook verwijderen. Je moet namelijk kunnen bewijzen hoe ze op jouw lijst zijn gekomen. De lezers die er op staan via deze bronnen: Hosted Signup Form, Embed Form en API generic komen via formulieren op je website of social media.
Ik had zelf nog een aantal extra interesse velden waarop ik wilde segmenteren. Deze heb ik echter nooit gebruikt en nu verwijderd. Wil je gaan segmenteren of een mail sturen op iemand verjaardag dan moet je de data die je daarvoor gebruikt ook actief gebruiken en anders verwijderen. Je mag geen data verzamelen waar je niks mee doet. In het standaard signup formulier van MailChimp staan velden zoals adres die je kan verwijderen.
Het is mogelijk dat je een mail krijgt dat iemand wil zien met welke gegevens iemand is ingeschreven. Men kan dit zelf inzien door onder aan elke nieuwsbrief de link naar de voorkeuren te plaatsen. Deze staat er standaard in als je het footer content block gebruikt. Heb je deze verwijderd dan is dit de mergetag (invoeren als link) die je daar voor gebruikt: *|UPDATE_PROFILE|*
Men kan zich ook zelf uitschrijven met de afmeldlink. Inactieve lezers/abonnees verwijderen
Het is wel goed om te weten dat MailChimp de gegevens nog steeds bewaard maar dan om te onthouden dat iemand zich heeft uitgeschreven.
Het is aan jou om ze permanent te verwijderen anders blijft hun data nog steeds in het systeem staan.
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle
Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.
Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959
Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw
De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.
Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.
Top, dank je wel!
Ha Sandra, supergoed overzicht van alle AGV-zaken die we moeten regelen, dank je wel! Ik heb nog 1 vraag: de verwerkingsovereenkomsten met de grote partijen, zoals Google en Mailchimp, verlopen automatisch, toch? Als in: zij updaten hun voorwaarden en als jij gebruik maakt van hun diensten ga je akkoord met de voorwaarden?
Ja zij werken met amendementen/aanvullingen op de algemene voorwaarden.