Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Conversie, het instellen van meetbare acties

Bij conversie moet je denken aan het behalen van doelen voor je website. Of in bredere context, doelen die je binnen je online marketing strategie hebt gesteld.

Geschatte leestijd: 6 minuten

Er zijn heel veel stappen te maken voor een bezoeker een betalende klant wordt. Hoe kies je nu waar je mee gaat starten. Wat kan je vandaag al gaan doen?

Dit blog is onderdeel van het onderwerp: online strategie. Wil je hier meer over lezen of een training over volgend? Kijk op de overzichtspagina van online strategie.

Een aantal voorbeelden van Conversie

  • Het opvragen van informatie via je website
  • Het doorklikken via een bericht op social naar je website
  • Het inschrijven voor een event
  • Het contact opnemen voor meer informatie
  • Het inschrijven op je nieuwsbrief
  • Het beantwoorden van een paar vragen
  • Het kopen van een dienst of product

Conversie, een ver van je bed show

De meeste ondernemers die ik ken willen niet zoveel doen met marketing. Terwijl je wel zult moeten als de klanten niet “vanzelf” komen. Ik zet het tussen haakjes want vaak komt dit dan toch voort uit een netwerk wat je al had toen je begon of wat je door de jaren heen hebt opgebouwd.

Om een beetje weg te blijven van de termen. Je wilt graag nieuwe klanten en klanten die bij jouw passen. Dat kan alleen als je ook actief laat weten wat je doet en dat aan zoveel mogelijk mensen laat weten. En dat hoeft niet alleen via online te zijn. Als offline voor jou werkt dan is dat juist heel fijn. Doe wat bij jouw past, anders houd je het niet vol en kan je ook niet de energie er aan geven die het verdient. Zorg in dat geval voor een representatieve website waar men achteraf na een een gesprek alle informatie rustig kan terug lezen. Of kan opvragen via een formulier (oeps, toch conversie..😁)

Ben je niet zo’n netwerker en wil je juist via online kanalen in contact komen met potentiële klanten dan is het wijs om bezig te gaan met contentmarketing. Hierbij zorg je dat je via inhoudelijk goede content mensen naar je website trekt en overhaalt klant bij jou te worden.

De andere optie is via adverteren. Maar ook hier geld dat jouw website heel belangrijk is om die klant ook daadwerkelijk over te halen om contact op te nemen. Uiteindelijk zal persoonlijk contact iemand overhalen om wel of niet voor jou te kiezen. Ook hier kan je een keuze in maken qua strategie. Zo snel mogelijk contact op laten nemen en een persoonlijk gesprek aanbieden. Of een langere weg waarbij je meer informatie aanbied, totdat iemand eigenlijk al gekozen heeft als hij/zij contact opneemt.

Dit zijn allemaal routes die je moet overwegen als je meer klanten wil via jouw website.

Website Conversie

In dit blog gaat het over conversie binnen je website. En het is goed om je te realiseren dat een bezoeker altijd iets komt halen op je website. Ze komen binnen via:

  • Een hele gerichte zoektocht op Google (via zoekwoorden of zinnen)
  • Via een doorverwijzing (ambassadeurs/klanten)
  • Via advertenties
  • Via de sociale media kanalen (socials)
  • Of omdat ze jouw domeinnaam in hebben getypt na een kennismaken
  • Doorlink via een startpagina etc.

Cornerstone pagina’s

Het is heel belangrijk om een paar basis pagina’s (cornerstones) op je website te plaatsen waar je heel specifiek word en veel informatie geeft. Deze kan je optimaliseren met zoekzinnen en woorden.

Ik zeg zelf altijd dat elke pagina een doel moet hebben. Anders hoeft hij niet op je website te staan.

Meetbaar maken

Daarnaast moet je zorgen voor een route die meetbaar is. Je bepaald zelf in hoeveel stappen. Door het gebruik van linkjes en buttons en formulieren kan je meten. Deze meetpunten (touchpoints) kan je gebruiken in programma’s zoals bijvoorbeeld als Hotjar, Google Analytics of Heap. Gaat je dit allemaal te ver dan kan je het ook simpel houden en formulieren en inschrijvingen op je nieuwsbrief als meetpunten gebruiken. Je mist dan wel het inzicht in de route en beslismomenten van je bezoeker en hebt ook geen zicht op waar je moet aanpassen als je geen inschrijvingen krijgt.

Customer Journey

Een Customer Journey is het totaal van de ervaringen die een bezoeker op doet, tijdens contactmomenten met jouw bedrijf of brand zoals je dat zo mooi kan zeggen. Het is goed om een aantal persona’s te schrijven waarin je jouw ideale klanten beschrijft. Waarin je verteld wat achtergrond is, waar ze naar op zoek zijn, wat hun pijnpunten zijn en hoe jij ze daarbij gaat helpen. Dit geeft jou een kader om de inhoud van je pagina’s en je blog goed neer te zetten. Ga figuurlijk in hun schoenen staan. Welk pad lopen ze, op welke momenten komen ze in contact met jou, met je bedrijf. En wat gebeurd er op die momenten. Wat bied je ze aan. Kan je dat verbeteren? Is het meetbaar. Naast het uitschrijven van een persona is het ook goed om een Customer Journey uit te schrijven. Heb je goed contact met een klant? Wellicht kan je deze persoon interviewen en zo helder krijgen welke stappen ze hebben genomen om bij jou uit te komen. Overweeg of je niet een paar vragen aan de eindevaluatie van je project kan toevoegen. Gewoon standaard. Het geeft zoveel inzichten.

E-mailmarketing

Deze manier van marketing is ook nog steeds heel populair. Als je de nieuwsbrief (of andere naam) wil gebruiken om meer klanten te krijgen heb je een groot bereik nodig. Hierbij is het van belang dat je op alle kanalen (website en socials) aanstuurt op het aanmelden voor de nieuwsbrief. Door met interesse groepen te werken kan je heel specifiek worden in je mailing. En zal een lezer zich sneller aangesproken en gewaardeerd voelen. Om iemand op je lijst te krijgen is ook de website weer van belang. Want hier kan je speciale pagina’s aanmaken waarop iemand zich aanmeld voor een specifiek onderwerp.

Door op deze manier te werken, kan je beter een band opbouwen met je lezer en makkelijker iets verkopen. E-mailmarketing is veel persoonlijker omdat mensen duidelijk een keuze hebben gemaakt om met regelmaat iets van jou in de mailbox te krijgen.

Vissen naar klanten

De foto van het vissen vond ik zelf een mooie metafoor van het rustig afwachten tot je beet hebt. Er gaat nogal wat voorbereiding aan vooraf voordat je rustig kan afwachten. En online marketing is ook iets van de lange adem. Je kan niet verwachten dat je website bij live gang direct wordt gevonden. Je kan niet verwachten dat het klanten oplevert als je geen lijntjes uitgooit. En helaas, je zult altijd bezig blijven met je website als je via die weg nieuwe klanten wil krijgen. Het levert echt resultaat op om je toch te verdiepen in online marketing en conversie.

Laat je mee weten als je dit een interessant onderwerp vind en hier graag op een laagdrempelige manier mee aan de slag wil?

Binnenkort plan ik een nieuwe dat voor de online samen doe sessie over Conversie. Het sparren over ideeën zal de kern zijn van deze sessie. Bij aanmelden krijg je toegang tot de online training, waarbij je met behulp van instructie video’s zelf een aantal conversies kan inbouwen in je website.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangepast op: 1 dec, 2022

Heb je nog een vraag n.a.v. dit blog?

Sandra Gortemaker is werkzaam als grafisch ontwerper, webdesigner en adviseert in deze hoedanigheid over marketing. Het juist inzetten van je website en nieuwsbrief verhoogt je leads.

Meer omzet uit je website?

Doe mee met het 3 maanden traject

De eerste groep is inmiddels gestart.

Vanaf begin december kan je je opgeven voor de groep van januari 2023.


Vul een zoekterm in:

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.