Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Markeer je meest belangrijke artikelen als cornerstone content

Aangepast op: 30 nov, 2022

Kaart de belangrijkste pagina’s in je website aan als cornerstone content. Werk met informatieve en kwalitatief goede pagina inhoud om beter naar voren te komen in de zoekresultaten.

Het doel van cornerstone content

Zo veel mogelijk verkeer leiden naar de belangrijkste pagina’s van jouw website. Deze tactiek valt onder een SEO strategie. Op het moment dat je veel concurrentie hebt op bepaalde termen is dit een manier om Google te laten zien dat jij de belangrijkste pagina’s hebt op dit gebied. Dit is het doel van een cornerstone pagina. Deze tactiek valt mooi samen met contentmarketing, waarbij je veel waardevolle content deelt over een bepaald onderwerp. Lees hier meer over contentmarketing.

De term is cornerstone content zag ik zelf voor het eerst in de Yoast SEO plugin in 2017 , maar het concept “cornerstone” schijnt al veel ouder te zijn. Yoast geeft aan dat het de meest belangrijke pagina’s (artikelen) op je website zijn. De pagina’s iedereen zou moeten lezen. De artikelen die in Google naar voren moet komen als je op een bepaald keyword zoekt. En daarom heel actueel houd en goed optimaliseert. Dat zijn er dus maar een paar, tussen de 3-5.

Een voorbeeld van een cornerstone opbouw

Je wilt bijvoorbeeld gevonden worden op de volgende termen:
  • Wat is coaching
  • Hoe kan coaching mij helpen
  • Welke vormen van coaching zijn er
Deze termen kun je vertalen naar deze cornerstone pagina’s
  • Wat is coaching?
  • De manieren waarop coaching jouw verder helpt
  • De verschillende methodieken in coaching
En deze drie pagina’s hebben dan elk ook weer een onderverdeling van subpagina’s

De subpagina’s verwijzen terug naar de Cornerstone pagina (niet andersom). Probeer minimaal 3 pagina’s te maken, meer is beter.

  1. loopbaancoaching
  2. relatie coaching
  3. mindfulness
  4. financiële coaching
  5. gezonder leven
  6. Verschil tussen coaching en …

etc.

1 thema = coaching. 3 categorieën = cornerstone, sub-pagina’s die linken naar de cornerstone pagina’s (1,2,3)

Je kunt dan bijvoorbeeld per thema(cornerstone), weer 3-4 subthema’s (subpagina’s) hier in bedenken en deze linken allemaal terug naar de cornerstone pagina. Als de crawler op de subpagina binnenkomt dan opent hij ook de linkjes naar de andere pagina. Hij komt dus het vaakst uit bij de cornerstone pagina’s. Hierdoor weet Google dat dit de belangrijkste pagina is. Je linkt dus van onderaf naar de top. De onderste pagina’s hebben niet dezelfde keywords als de cornerstone maar meer longtail keywords. Deze zijn specifieker, krijger minder verkeer maar vaak wel hogere conversie.

Hoe ziet een cornerstone pagina er uit?

  • Lang en goed geschreven
  • geoptimaliseerd met keyword
  • Met regelmaat ge-update met verse content

Moeten het nu pagina’s zijn of blog?

Je kan een bericht gebruiken of een pagina dat maakt niet uit. Wil je ook werken met tags en categorieën dan werk je met berichten. De categorie-archiefpagina is uitermate geschikt omdat hier ook alle blogs op binnenkomen die in die categorie staan. Lees in dit blog meer over categorieën.

Interne linkjes

Met interne linkjes over en weer laat je ook een hiërarchie zijn in de code die Google snapt. De crawler die websitepagina’s in de index zet, loopt over de paden die jij aanbrengt met interne linkjes. Link naar boven, naar de cornerstonepagina. En link naar opzij naar de overige pagina’s of blogs over de onderwerpen die onder de cornerstone hangen.

Yoast SEO tool

Ben je er uit welke pagina of welk bericht het cornerstone artikel wordt? Ga dan naar de Yoast SEO tool en markeer dit artikel als cornerstone. Vanaf dat moment helpen ze je met de tool op weg om deze helemaal te optimaliseren!

Verweesde content

Verweesde content
Verweesde content is te vinden boven de lijst met berichten

Plan met regelmaat een moment waarop je kijkt of er in elke categorie nog even veel blogs zitten. Zijn er subcategorieën die veel groter zijn dan zou je die kunnen opsplitsen of herschrijven (en verplaatsen naar een andere subcategorie). Het kan ook zijn dat je vergeten bent om linkjes over en weer te maken. Gebruik dan de tool “verweesde content” die Yoast bied. Deze kolom zie je staan op de pagina waar alle berichten getoond word in het dashboard. Hier kan je meer lezen over verweesde content?

Wil je er helemaal induiken? Lees dan deze artikelen

Meer berichten lezen over contentmarketing

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.