Ben je momenteel wat actiever met je online uitingen? In deze blog de do’s and dont’s voor het versturen van een nieuwsbrief.
Photo by Usen Parmanov on Unsplash
Je mag niet iedereen waar je een e-mailadres van hebt zomaar mailen. Er zijn wettelijke eisen aan het versturen van een nieuwsbrief.
Aan klanten mag je een mail sturen als de inhoud gerelateerd is aan het gekochte product of dienst.
Eerder heb ik wel uitgelegd dat je LinkedIn contacten kon importeren om eenmalig te benaderen maar in het kader van de AVG wil ik daar toch op terugkomen. Je kan wel je volgers vragen zich te aan te melden voor je nieuwsbrief. Meer tips van MailChimp zelf vind je hier >
Hoe krijg je dan mensen op je lijst?
De vormgeving van je template onderscheid je van de concurrenten en werkt mee aan het vertrouwen in jouw merk. Zorg dat je consistent bent in alle uitingen en deze er overal hetzelfde uit zien.
Als je mail binnenkomt, zie je een onderwerp in het zwart en daaronder in het grijs een preview. Een goede onderwerpsregel kan er voor zorgen dat je nieuwsbrief ook word geopend. Sommige e-mailprogramma’s bieden daarnaast nog meer ruimte en tonen vervolgens de eerste regels uit de nieuwsbrief. Om daar wat invloed op te hebben zit er een preview optie in. Het is niet een bewezen feit dat je nieuwsbrief meer geopend word maar dit is iets wat je zou kunnen testen met een a/b test.
Houd voor ogen waarom iemand zich heeft ingeschreven en zorg dat je dit ook waar maakt. Geef je lezers iets waar ze wat aan hebben. Geef een deel van je kennis waarmee je ze verder kan helpen.
Bied interessante en relevante aanbiedingen.
Ga segmenteren op interessegebied, het mooie van segmenteren is dat je ze op 1 lijst kan houden.
Het kan helpen om met vaste rubrieken te gaan werken. Bijvoorbeeld:
Of maak een online inspiratie bord – pocket, pinterest of evernote – zodat je een verzameling ideeën klaar hebt om te gebruiken
Controleer op spelfouten en kromme zinnen. Check de onderwerpregels. Check of je niet vergeten bent een standaard tekst te vertalen of loze blokjes die zijn blijven staan. Check de linkjes, als je geen linkjes hebt dan kan je ook niet meten.
Meet de respons, bekijk de rapporten en de Google Analytics rapporten – op welke pagina zijn ze terecht gekomen en zijn ze overgegaan tot actie?
Met a/b testen kan je gaan experimenteren met verschillende onderwerpsregels en op welke tijden je het beste kan versturen.
Maak het voor je lezers makkelijk om snel door je nieuwsbrief te ‘scannen’. Mensen worden gebombardeerd door nieuwsbrieven en ze willen er snel door heen kunnen lezen.
Schrijf een samenvattting of een quote en link door naar de rest.
→ ben je niet overtuigd, waag er eens een a/b test aan.
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
De data voor de gezamenlijke sessies moeten nog gepland worden. Maar je kan altijd opnemen als je interesse hebt.
Laat me vooral weten of je een 1-op-1 zou willen, online, of in een groep.
Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle
Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.
Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959
Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw
De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.
Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.
Geef een antwoord