Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

E-A-T, Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness

Aangepast op: 30 nov, 2022

Wil je goed gevonden worden in de Google zoekmachine, dan moet je zorgen dat jouw content (artikelen, afbeeldingen, pdf’s) ook kwalitatief goed is. Maar hoe bepaal je kwaliteit?

Geschatte leestijd: 4 minuten

Dit blog is onderdeel van het thema Contentmarketing. En alle blogs hierover kan je lezen op de overzichtspagina over contentmarketing.

Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness oftewel Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid

Als je al een tijdje met contentmarketing bezig bent zijn dit geen onbekende termen. Maar los daarvan klinkt het ook heel logisch dat je met jouw content aan deze standaard wilt voldoen. Deze onderzoekers worden getraind en maken gebruik van een handleiding (172 pagina’s) waarop ze feedback geven. En Google verwerkt dit weer in hun zoeksysteem. Maar wat kan jij hier nu mee?

Google maakt gebruik van kwaliteitsbeoordelaars die websites testen en een rating geven. Deze uitslagen zijn niet direct van impact op de ranking van een individuele website. In hun handleiding wordt er gesproken over E-A-T.

E-A-T is nu nog niet van directe invloed op je ranking maar het lijkt er wel op dat dit op termijn wel meegenomen gaat worden in het algoritme en daarom is het belangrijk. Meer hierover op FrankWatching.

Het start bij content

Wil je goed gevonden worden in de Google zoekmachine, dan moet je zorgen dat jouw content (artikelen, afbeeldingen, pdf’s) ook kwalitatief goed is. Maar hoe bepaal je kwaliteit? Ik denk aan de hand van de behoefte van jouw doelgroep. Als er wordt geklikt op een link naar jouw website, (op een zoekresultaat), gaat de bezoekers dan daadwerkelijk vinden wat ze zochten? Of klikken ze direct weer weg. Dit gegeven is heel belangrijk. En ook om uit te vinden waarom ze wegklikken.

Statistieken van je website

Zorg dat je statistieken aan hebt staan in jouw website en dat je deze met regelmaat bekijkt. Je kan hiervoor Google Search Console. En zorg dat je volgens de AVG een cookiemelding aan hebt staan. Google Analytics verzamelt persoonlijke informatie en weet hierdoor hoe lang iemand op je website zit. Google Search Console is nog te doen voor de gemiddelde website eigenaar. Voor GA is het zaak om je er goed in te verdiepen of dit aan een marketeer over te laten.

De truc is te kijken naar de pagina die veel impressions krijgen maar weinig click en lage CTR, deze moet je verbeteren.
Een interessant blog om te lezen is die van Niel Patel

Termenlijstje

  • Queries = Zoekopdrachten: de zoekwoorden waarnaar gebruikers hebben gezocht in Google Zoeken.
  • Clicks = Klikken: het aantal klikken vanaf een pagina met zoekresultaten van Google waardoor de gebruiker op uw eigendom is terechtgekomen.
  • Impressions = Vertoningen: het aantal links naar uw site dat een gebruiker heeft gezien in de zoekresultaten van Google.
  • Click-through-rate (CTR): het aantal klikken gedeeld door het aantal vertoningen.
  • Positie: de gemiddelde positie van het bovenste resultaat van uw site.

Google Analytics geeft informatie:

  • Het aantal sitebezoekers
  • Waar komen bezoekers vandaan
  • Hun tijd doorgebracht op de site
  • De reden van hun bezoek
  • Bouncepercentage
  • Klantenwerving (volgen over meerdere pagina’s)

Aan de andere kant wordt Google Search Console gebruikt om uw website te verbeteren en te optimaliseren. Het geeft informatie zoals:

  • Wie linkt naar uw site
  • Eventuele technische sitefouten
  • Informatie over zoekopdrachten of trefwoorden
  • Klikfrequentie en andere statistieken
  • Klikken en vertoningen van gebruikers

Photo by Marie-Michèle Bouchard on Unsplash

Lees je in over doelgroepen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.