Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Automation MailChimp om je conversie te verhogen

Aangepast op: 1 dec 2022

E-mailmarketing is nog steeds heel effectief als je het op de juiste manier gebruikt. Als je gebruikt maak van een e-mail serie (automation in MailChimp) kan je lezers langzaam aan verleiden tot een aankoop.

Wat is automation van MailChimp

Kort gezegd is het een automatische reeks van mailtjes die je stuurt n.a.v. een actie (trigger) van een bezoeker. Je zet een serie klaar en deze gaat lopen op het moment dat een bezoeker een formulier invult en verzend.

MailChimp heeft verschillende standaard opties voor je klaar gezet om mee te starten. De meest basic optie is een welkom mail. Je schrijft je in op een nieuwsbrief omdat je een e-book wilt hebben bijvoorbeeld. Daarna krijg je een mail binnen dat de aanmelding is gelukt en dat je het e-book kan downloaden. Dit heet een one-click e-mail en deze zijn gratis te gebruiken.

Wil je een serie mailtjes opstellen dan moet je een abonnement afnemen.

Salesfunnel

Je kan een serie van mailtjes laten versturen naar aanleiding van een challenge, een webinar. Dit zijn zogenaamde weggevers. Je kan je gratis aanmelden, maar daarna mag je ze ook mailen met een vervolgaanbod. In de meeste gevallen is dit een serie van vijf waarin je opbouwt naar een grotere verkoop. Vaak zie je ook dat je nog iets wordt aangeboden voor een klein bedrag wat je echt niet kunt verstaan. Herken je de stappen al?

Conversie

Nog zo’n leuk woord; conversie. Het betekent een actie die je wilt dat een bezoeker neemt. Het doorsturen naar je contactformulier en deze laten invullen is bijvoorbeeld een conversie. Het kopen van een training is een conversie. Als je dus een serie van mailtjes opzet heeft dit meestal ten doel om een training te verkopen.

Online training of lessenserie

Als je geen online leeromgeving hebt, zou je ook een lessenserie of training kunnen opzetten met MailChimp. Dat kan met een online betaalformulier (met de Gravity Forms plugin) die een gekoppeld is met MailChimp. Na betaling start de mailserie vanzelf en stopt deze vanzelf. In het formulier geef je mee dat iemand in een groep moet komen of een tag moet meekrijgen. Dit gebruik je vervolgens om de trigger mee in te stellen.

Wil je online lessen volgen om MailChimp beter te leren kennen? Bekijk mijn aanbod >> Op 3 juni is er een online Samen-Doe-Sessie. Je krijgt er gratis de online training “MailChimp Automation” bij.

Waarom zou je automation gebruiken?

  • Je brengt jezelf en/of je bedrijf onder de aandacht
  • Je maakt contact met nieuwe potentiële klanten
  • Combineer je het met je WooCommerce shop dan verkoop je meer
  • Loyaliteit belonen (het werkt op triggers en houd dus bij wat je acties zijn op de website, webshop en in de mail)
  • Je kan weer even onder aandacht komen van mensen die al een tijdje inactief zijn
  • Salesfunnel
  • Online training
  • Meer conversie

Wat kan ik doen om meer conversie te krijgen?

Uiteraard zou je het bovenstaande lijstje er bij kunnen pakken, hieruit kan je acties inplannen in het kader van je eigen marketing. Concreet betekend het:

  • Zorg voor een professionele nieuwsbrief, in je huisstijl en met waardevolle content
  • Heb je een webshop dan zorg je dat je deze koppelt met MailChimp en hier de verschillende mailtjes voor aanmaakt, lees hier meer op mailchimp.com
  • Zorg dat je met regelmaat mailt
  • Bied een weggever aan (e-book, whitepaper, checklist, review, 15-minuten hulp, tutorials etc.)
  • Zorg voor een call-to-action(en dus ook een doel) op elke pagina, waarom staat hij anders op je website…
  • And last but not least. Zorg dat je iets van waarde bied. En zorg dan men ook krijgt wat men verwacht.

Uiteraard help ik je graag mocht je er zelf niet uitkomen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vul een zoekterm in:

Meer uit MailChimp halen?

volg een training of 1-op-1 sessie

De data voor de gezamenlijke sessies moeten nog gepland worden. Maar je kan altijd opnemen als je interesse hebt.

Laat me vooral weten of je een 1-op-1 zou willen, online, of in een groep.

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.