E-mailmarketing: Hoe verbeter je de clickratio

Aangepast op: 13 mrt 2023

Als je een e-mailcampagne doet dan wil je ook dat men doorklikt naar je website. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Ken jij jouw doelgroep?

Het begint bij het kennen van je doelgroep. Waar zijn ze in geïnteresseerd. Wat houd ze bezig en waar kan jij ze mee helpen? Deels moet je dat weten voordat je jouw nieuwsbrief (e-zine, update, inspiratiemail etc.) gaat verzenden. Maar je kan het ook uitvinden door je rapportage door te nemen.

Heb je iets om op te klikken

Je zult je verbazen hoe veel mensen vergeten een doorklik te maken in hun nieuwsbrief. Maak gebruik van alle mogelijkheden en kom er zo ook achter waar men het liefst op klikt. Hebben ze een voorkeur voor buttons, tekstlinks of afbeeldingen? Maak vervolgens gebruik van die kennis.

Welke klantreis bied jij aan?

In MailChimp kan je bijna op alles een link zetten. Vergeet niet je logo, socials en een linkje naar je website en contactpagina. Wil je zelf leren hoe je dit doet? Ga dan naar mijn online leeromgeving en volg de basiscursus.

Sluit aan op je doelgroep

Zorg dat je jouw doelgroep indeelt op segmenten door ze tags mee te geven. Bij een webwinkel is het fijn als je weet wat ze eerder hebben gekocht. Als je werkt met downloads dan is het goed dat je terug kan halen welke download iemand heeft gedaan, en waar de interesse naartoe gaat. In MailChimp kan je ook groepen aanmaken. Maak hier gebruik van door deze bij het aanmelden te tonen! En maak de mail dan ook persoonlijker door specifiek één groep te mailen. Met alleen onderwerpen die binnen die groep past.

Maak je gebruik van downloads (e-book bijvoorbeeld) dan kan je een tag meegeven en hier een one-click automation opzetten. Een enkele automatische mail. Heb je een betaalde versie van MailChimp dan zou je zelfs een hele reeks (funnel) op kunnen zetten.

voorbeeld van voorkeuren

Personaliseren van je mailing

Personaliseren gaat verder dan de mailing te starten met ‘Hallo Sandra’. Het gaat er om dat iemand zich aangesproken. En dat doe je door te schrijven over wat hen bezig houd. Dus niet jouw verhaal vertellen, maar het een verhaal waar je doelgroep zich in herkent. Daarnaast komen ze wat halen, advies, tips, leuke aanbiedingen en inspiratie.

Oooh, ik heb zelf zo’n hekel aan nieuwsbrieven

Deze hoor ik ook vaak. En ik deel die vaak dezelfde ervaring. Als je nagaat waar dan de irritatie zit, dan kom je toch vaak op (en laat me vooral weten in de reacties hieronder als je er nog meer kan opnoemen):

  • de inhoud is totaal niet relevant
  • het zijn er teveel achter elkaar
  • het gaat niet over mij
  • ze willen iets verkopen
  • je zit overduidelijk in een funnel en het script lijkt om die van anderen
  • ik voel me niet aangesproken

Ga voor jezelf na, wat jij hier anders in zou doen en pas dit toe. En ja het kost tijd om iets goeds op te zetten, maar als het daarna wat oplevert.. Begin klein

Doe mee met een experiment, laat je uitdagen

Schrijf en maak een weggever. Dat kan een e-book, check-list, kennismaking zijn. En bied dit aan op een landingspagina. Een aparte pagina die alleen over dit onderwerp gaat. Of voeg een sectie toe met een call-to-action. Koppel hier een inschrijving aan waarbij men een e-mailadres moet achterlaten. Zorg dat deze mensen vervolgens een mail terugkrijgen waarin een tegenactie van hun zit.

  • bij een kennismaking, laat ze eerst wat vragen beantwoorden
  • bij een e-book, stel ze een vraag en vraag dit terug te mailen
  • bij een checklist, vraag waar ze het meeste aan hebben gehad en vraag of ze dit in de reactie van een blog (wat daar ook over gaat) wil zetten
  • Doe een kleine aanbieding
  • verzin zelf een leuke follow-up

Laat me weten of dit voor jou iets heeft opgeleverd. Heb je contact gemaakt met je doelgroep? Heb je iets van ze geleerd. Heb je misschien ideeën gekregen voor een nieuwe dienst, of aanscherping. Een idee voor een post op een van je socials, een onderwerp voor je blog?

Ik hoop dat je een kleine succeservaring hebt op dit gebied en het je motiveert om het uit te bouwen!

Meer lezen over MailChimp doe je op de blogs:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vul een zoekterm in:

Meer uit MailChimp halen?

volg een training of 1-op-1 sessie

De data voor de gezamenlijke sessies moeten nog gepland worden. Maar je kan altijd opnemen als je interesse hebt.

Laat me vooral weten of je een 1-op-1 zou willen, online, of in een groep.

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.