Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>
Onderwerp:

E-mails versturen automatiseren

mailchimp – e-mailmarketing
Aangepast op: 30 nov 2022

Het automatiseren van e-mails naar klanten en abonnees zorgt ervoor dat je de follow up en interesse voor jouw en je dienst/product actief houdt.

Geschatte leestijd: 6 minuten

Follow up wordt vaak vergeten. En soms zijn het standaard mailtjes die je makkelijk kan personaliseren. Het kan je enorm veel tijd schelen als je deze automatiseert.

Redenen op te automatiseren

  • Interactie op basis van een klantactie. Je stuurt een persoonlijke email naar je klant op basis van zijn gedrag. En een persoonlijke mail wordt altijd meer gewaardeerd dan een bulk email.
  • Email marketing automation werkt omzet verhogend. Mits goed ingezet.
  • Upsell mail n.a.v. andere aankoop. Een bestaande klant koopt eerder iets dan een nieuwe klant
  • Orderbevestigingsmails (Follow up)
  • Bezorgingsmails Follow up)
  • Producttevredenheidsmails Follow up), waarin u uw klanten vraagt een productbeoordeling op de site te schrijven
  • Aanbieden van een lesprogramma/uitleg om tevredenheid over product te bevorderen. Tevreden klanten verwijzen door.
  • Alsnog verkopen van product wat in mandje ligt maar nog niet betaald (Email naar aanleiding van ‘abandoned shopping carts’)

Het loont om op voor de klant relevante momenten per email contact te zoeken. Hoe je dat doet zonder er fulltime mee bezig te zijn? Door email marketing automation in te zetten.

Welkomstmail – eenmalige automatische mailing

vodafone-welkomstmail-email-marketing-voorbeeld

Vodafone deed het bijvoorbeeld erg leuk met deze welkomstmail:

De boodschap is eenvoudig: ‘Leuk dat je er bij bent!’. Met dit fijne bericht wordt de beslissing om je in te schrijven bevestigd.

Daarnaast krijg je door middel van een tekstlink en een afbeelding de uitnodiging om je gegevens aan te vullen.

De ‘win’ voor de klant: zo wordt je email nog relevanter. De ‘win’ voor Vodafone: ze krijgen een beter beeld van hun klant en kunnen hun aanbod daardoor beter op hem afstemmen.

De timing van deze verrijkingsmethode is niet toevallig: zoals gezegd heeft de klant zich zojuist ingeschreven. En nu wordt hij ook nog eens welkom geheten. Dat goede gevoel kan er zo maar toe leiden dat hij instemt met het geven van meer informatie over zichzelf.

Wellicht heb je zelf ook voorbeelden genoeg in jouw inbox zitten.

Via email marketing automation een volledig lesprogramma aanbieden

Boekschrijven.nl ging nog een stap verder. Nadat een bezoeker zich heeft ingeschreven voor de nieuwbrief, krijgt hij een gratis af te luisteren interview.

In de daaropvolgende dagen krijgt hij bovendien steeds een nieuwe email: een blog over uitstelgedrag, een blog over schrijven, en een over domeinregistratie van je schrijverswebsite.

Ten slotte krijgt de abonnee de mogelijkheid om een boek te kopen van een van de belangrijkste schrijfdocenten van het moment.

Ongetwijfeld een boek van de afzender, of een boek waar de afzender door middel van affiliate marketing wat aan verdient.

Leadmagnet / weggever

Er is een verhaal uit Amerika over een e-book wat de opmaat was naar een email marketing automation campagne, waarin mensen in 10 (!) emails werden klaargestoomd voor de aankoop van een product. En daarna kregen ze nog eens 4 emails over een tweede product, en daarna weer een reeks over een derde.

Het resultaat, zo beweerde de schrijver, was een omzet van $52.575. Het afzetgebied is natuurlijk wel groter dan Nederland, maar het zijn leuke voorbeelden van wat mogelijk is. Daarnaast merk ik en misschien heb je dat zelf ook wel, weerstand tegen zo’n stroom aan mails. Doe wat bij jouw en je doelgroep past en pas een strategie van een ander nooit zomaar 1 op 1 toe op je eigen marketingactiviteiten

Abandoned shopping cart: begeleid je bezoekers weer terug naar de kassa

Een doorn in het oog voor veel webshop eigenaren: er wordt gekeken, geklikt en er worden zelfs producten in het kassamandje (de shopping cart) gelegd. Maar wanneer er afgerekend moet worden, haakt de klant af.

Als je jouw webshop koppelt aan je mailprogramma kun je dit soort mailtjes instellen. Je zult ze wellicht zelf ook kennen. Heeft het er bij jou toe geleid om alsnog de aankoop af te ronden?

MailChimp heeft deze eCommerce opties in ieder geval.

Zet email marketing automation in voor event-driven emails

voorbeeld van email marketing automation: een mail voor je verjaardag

Event-driven emails, dat zijn emails die naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis worden toegestuurd. Die gebeurtenis kan van alles en nog wat inhouden. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de email campagne van Agradi: Van harte gefeliciteerd met uw verjaardag! U ontvangt een waardebon van €5.-

win backcampagne 2

Of wat dacht u van deze event-driven email van Dropbox: “Je Dropbox voelt zich de laatste tijd een beetje eenzaam.” Je zou je bijna schuldig gaan voelen!

voorbeeld van email marketing automation: je garantie vervalt bijna

Een andere mooie reden (of smoes) past Apple toe: je iMac garantie vervalt. Bestel AppleCare en verleng je garantie met 2 jaar.

U ziet het, er is altijd wel een reden te verzinnen om contact met uw klant te leggen. En hoe meer u die contact moment automatiseert, hoe makkelijker u resultaten kunt boeken.

Andere mogelijke redenen om contact te zoeken:

  • Doodgewone verkoop-mails: 10% korting!
  • Verjaardagskorting
  • Tips & advies
  • Een speciale dag waar je op aanhaakt
  • Een update van je dienst
  • Agenda met nieuwe data voor workshops
  • etc.

Mailtjes sturen op basis van interesse

Het kunnen mailen naar een specifieke groep heet segmenteren. Lees hierover in Tags, groepen en segmenten in MailChimp

Meer leren over MailChimp? Lees deze blogs:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vul een zoekterm in:

Meer uit MailChimp halen?

volg een training of 1-op-1 sessie

De data voor de gezamenlijke sessies moeten nog gepland worden. Maar je kan altijd opnemen als je interesse hebt.

Laat me vooral weten of je een 1-op-1 zou willen, online, of in een groep.

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.