Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Hulp bij wordpress website

Onderwerp:
Aangepast op: 30 nov, 2022

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij het maken van een website? Of je nu nog moet starten of je bent al een tijdje op weg. Ik heb altijd wel wat leuke tips en advies voor je.

Geschatte leestijd: 6 minuten

Waar begin je als je een website wilt maken?

Dat was een van de vragen die ik stelde. Zoals je al in het taartdiagram ziet, kan je vanuit verschillende oogpunten het proces benaderen. En hier is ook helemaal geen goed of fout in, dat is wat bij jou past.

In het hele proces zal je al deze fases doorlopen. Wil je ook aan de slag met je website doe dan mee aan de “Bouw je eigen website 5daagse”. Hier neem ik je mee in de verschillende aspecten van het maken van een website zoals:

  1. Wat komt er bij kijken qua techniek (hosting, wat is WordPress)
  2. Online strategie (doelgroep)
  3. SEO vindbaarheid (branding)
  4. Online zichtbaarheid
  5. Vormgeving

Wat heb je nodig om een website te maken

Hieronder zie je een overzicht van de meestgebruikte software. Zelf gebruik ik WordPress omdat je hiermee zonder te kunnen programmeren ook een website kan bouwen. Ik beschik wel over html en css kennis zodat ik mijn eigen vormgeving kan toepassen. Maar zelf zonder die kennis kan jij de vormgeving aanpassen. Zie hierover mijn informatie over het YOOtheme thema en de paginabouwer>>

WordPress is ook verreweg het populairste zoals je kan zin in het taartdiagram hieronder.

Bron: https://www.searchenginejournal.com/cms-market-share-june-2022/455912/
  1. Een onderhoudssysteem / CMS
    Tegenwoordig zijn er gratis onderhoudssystemen (CMS) beschikbaar, WordPress is de meest populaire met een marktaandeel van bijna 65%. En dat is ook niet zo gek want het is zeer gebruiksvriendelijk, gratis en er wordt veel voor ontwikkelt. Wil je niet zelf in de code dan heb je een CMS nodig.
  2. Een hosting pakket en een domeinnaam
    Je schaft bij een hostingpartij een domeinnaam aan. Via de domeinnaam vinden we straks jouw website. En met de aanschaf van een hosting pakket huur je jaarlijks een stukje van een server waar je de bestanden van jouw website opzet.
  3. Template
    Het template bepaalt de vormgeving van jouw website. Er zijn gratis templates maar ook premium versies die net wat meer mogelijkheden bied. Ik gebruik zelf ene premium template met een ingebouwde pagebuilder.
  4. Plugins
    WordPress heeft alle basisingrediënten voor een website. Maar soms wil je meer. Zoals een contactformulier, een webshop, social media knopjes, statistieken kunnen inzien. Hiervoor gebruik je gratis of pro plugins voor. Dat zijn stukjes code van een 3e partij die je koppelt aan je website.
  5. SSL certificaat
    Dit certificaat zorgt ervoor dat de dat de data op je website versleutelt word. Hiermee maak je het internet en het bezoeken van jouw website veilig. Deze schaf je aan via je hostingpartij. Of je laat de gratis Let’s Encrypt installeren.

Wat voor een website heb ik nodig?

Iedereen die betrouwbaar en professioneel wil overkomen heeft op z’n minst een online profiel nodig. Je moet makkelijk gevonden worden en er moet makkelijk contact met je opgenomen worden. Als websitebouwer zal ik natuurlijk altijd zeggen dat je een website nodig hebt. Maar ik zie ook in de praktijk dat er ook een hele grote groep is die werk vanuit het netwerk genereert. En dan kan je inderdaad wat meer toe met een visitekaartje. Maar is je inzet dat je ook gevonden wil worden door een nieuwe doelgroep dan kan je niet zonder. En dan kan je ook niet zonder regelmatig bijhouden en vernieuwen van je content. Kom je hier niet uit. Begin dan eerst met je online strategie >>

Content

In het vakgebied van websitebouwer en marketeers noem je teksten, plaatjes, video’s, podcast en alles wat je plaatst, content. Hier komt ook de naam content management systeem vandaan. Als je met een website start is het goed om eerst te bedenken voor wie je de website maakt en deze persona’s er bij te houden als je de teksten gaat schrijven. En voor de briefing aan de fotograaf of illustrator. Weet wie je doelgroep is, wat hun problemen zijn en wat jij voor hen kan betekenen.

Gluren bij de buren

Heb je het technische gedeelte geregeld en ben je toe om aan de structuur en de vormgeving te beginnen. Dan is het goed om eens bij je concullega’s te kijken. Wat spreekt je aan, wat zou jij ook zo doen en wat niet. Zorg dat elke pagina een doel heeft. Wat moet de bezoeker hier doen? Welke actie moeten ze ondernemen?

Branding

Als jezelf als een merk (Brand) zou zien dan zouden alle uitingen die je maakt moeten passen binnen de visuele identiteit van je bedrijf. Wat straal jij uit naar jouw doelgroep. Het gaat wat verder dan een huisstijl met logo, font en kleurenpalet. Het gaat ook om de soort foto’s en afbeeldingen die je gebruikt. En de tone-of-voice in je teksten. Zorg dat je hier een grafisch ontwerper of vormgever voor inhuurt. Deze kan je helpen bij het goed neerzetten van jouw branding. Uiteraard heeft niet iedereen het budget van grote bedrijven. Daarom mijn advies om vooral dicht bij jezelf te blijven. Kijk naar wat anderen gedaan hebben en jouw aanspreekt, verzamel afbeeldingen, bekijk welke kleuren bij je passen. Welke teksten.

Vormgeving / layout / schetsen

Het schetsen van je website of bedenken hoe hij er uit moet komen te zien kan je ook helpen om een beeld te krijgen van welke teksten je nodig hebt. En welke foto’s hierbij passen. Zelf begin ik vaak al met het opzetten in WordPress omdat ik dat dan sneller vind gaan dan helemaal een ontwerp maken in photoshop. Aan klanten vraag ik een schets op papier te maken of in Word met blokjes, wat ik dan als leidraad gebruik. Het al zien op een scherm helpt al heel goed om het visueel te maken.

Meer lezen over het ontwerpen van een website?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.