Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Growth marketeer

Voor mij zijn Growth Marketeer en Growth hacking relatief nieuwe termen, die ik steeds vaker tegen kom. En ik moet zeggen het klink heel logisch om je hier zo snel mogelijk in te verdiepen.

Ik ben dus weer aan de studie. Een opleiding tot Growth Marketeer.

Wat is een Growth marketeer?

Heel kort door de bocht gaat het om marketing waar je jouw keuzes niet maakt op gevoel maar op basis van data. Op basis van wat je kan meten. Je werkt nog steeds met persona’s, customer journey en funnels. Je inventariseert heel goed de behoefte van de klant, van de bezoeker. Je creëert iets wat het publiek zoekt.

Het verschil is dat je met veel minder budget toe kan doordat je korte experimenten uitvoert met marketing acties. Je stuurt voortdurend bij op basis van de data die je binnen krijgt.

Werken met hypotheses

Een Growth Marketeer werkt met experimenten die gebaseerd zijn op een idee / een hypothese, zodra je genoeg data binnen krijgt kan je deze analyseren en het proces bijsturen. Een voorbeeld hiervan is een korte actie, bijvoorbeeld het tijdelijk weggeven van een gratis online les bij aanmelden op je online leren platform. Merk je dat er nu meer aanmeldingen komen of niet? Een voorbeeld wat in het boek Hacking Growth wordt genoemd is Dropbox die indertijd extra opslagruimte weggaf voor elke persoon die via jou betalend klant werd. Een referral systeem is op zichzelf al een mooie actie om uit te voeren. Neem een betalende klant mee naar je workshop en ontvang zelf…

Dat is toch alleen maar voor grote bedrijven?

Dat was ook mijn eerste gedachte maar het schijnt ook voor kleine bedrijven te werken. En het wordt veel gebruikt voor Start-Ups. Ik zit nog aan het begin van mijn studie, en moet het nog gaan ervaren. Maar ik hoop natuurlijk dat het voor mij en dus ook voor jou kan werken. Het leuke is dat je het direct toepast op een persoonlijk project en dus leert uit de praktijk. Ik houd je op de hoogte. Blogs hierover zal ik posten onder de categorie Growth Hacking.

Waarom deze studie

In mijn werk als webdesigner zie ik mijn klanten stoeien met verschillende manieren om onder de aandacht te komen bij nieuwe klanten en te groeien als bedrijf. Voor mij is het ook een continue leerproces. Jaren geleden heb ik al besloten om mij op content marketing te richten. Waardevolle content creëeren en delen. Hierdoor wordt ik goed gevonden in Google, maar hoe kan het beter denk ik altijd. Ik hoop dat growth hacking voor mij als eenmanszaak ook gaat werken. Ik houd je op de hoogte van mijn proces en hoop dat jij er ook wat aan hebt.

Meer leren over Growth Hacking?

Ik ben mijn studie begonnen met hulp van STAP budget bij Growth Tribe. Hier is een video waar ze uitleggen wat het is. Wil je ook aan de slag met STAP budget bij hun? 1 september is de nieuwe ronde.

Hoe verzamel je data?

Het eerste wat je zou moeten doen is Google Search Console en Google Analytics 4 accounts aanmaken en koppelen aan je website. Daarnaast zijn er nog veel meer tools, maar ik denk dat mijn gemiddelde lezer hier al is afgehaakt. Mijn doel voor de komende tijd is om op een eenvoudige manier je toch wat mee te geven over inzichten die je kan krijgen als je toch eens een rapportage van Google, MailChimp of je social media kanaal bestudeert. Deze zal ik posten onder de categorie Meten is weten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Onderwerp:
Aangepast op: 30 nov, 2022

Heb je nog een vraag n.a.v. dit blog?

Sandra Gortemaker is werkzaam als grafisch ontwerper, webdesigner en adviseert in deze hoedanigheid over marketing. Het juist inzetten van je website en nieuwsbrief verhoogt je leads.

Meer omzet uit je website?

Doe mee met het 3 maanden traject

De eerste groep is inmiddels gestart.

Vanaf begin december kan je je opgeven voor de groep van januari 2023.


Vul een zoekterm in:

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.