Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Heb ik Google Analytics nodig?

Je hebt Google Analytics nodig als besluiten wil nemen op basis van data. Zo simpel is het. Uiteraard zijn er ook alternatieven, maar meten is weten.

Ik doe er niks mee

Heb je ook een Google Analytics account laten koppelen aan je website en nieuwsbrief maar doe je er niks mee?

Het heeft geen zin om te meten als je er niks mee doet. Is dit wel iets wat je in de toekomst wil gaan doen dan is het zinvol om een GA4 account aan te maken zodat er data is om mee te vergelijken zodra je er mee gaat starten. Zorg dat je jouw cookiebanner zo instelt dat mensen eerst toestemming geven voordat je gaat meten.

Wat kan je met Google Analytics

Ik vroeg het aan een specialist een paar jaar geleden, SEO-specialist Rutger Steenbergen en kreeg als antwoord:

“Ja! Een website is tegenwoordig ongelooflijk belangrijk en je wilt ook als kleine zelfstandige vindbaar zijn. Bovendien is je tijd beperkt en wil je doen wat werkt.
Als je in Google Analytics doelen instelt kun je dat mooi in kaart brengen. Het kan deze vragen beantwoorden

  • Wel of niet Twitteren?
  • Welke berichten op LinkedIn slaan aan?
  • Welke informatie vinden mensen interessant?
  • En wat doen ze vervolgens op de site?
  • Via welke kanalen behaal ik de beste bezoekers?
  • Heeft gastbloggen zin? En bij wie dan?
  • Welke blogs worden veel gelezen en welke niet (en zou je dus kunnen aanpassen of verwijderen)

Zonder Google Analytics schiet je met hagel. Of staar je alleen maar naar cijfertjes.  Je kan wel heel veel bezoekers hebben, maar met die kennis alleen kun je niet zo veel.
Wat doen ze op je website, dat is belangrijk. “

Eigenlijk wist ik het antwoord al. Wil jij vindbaar zijn, zie jij je website als hulpmiddel, als marketingtool, dan moet je ook de volgende stap nemen en ook hierin doelen stellen. Meten, en weer bijstellen. Ik merk dat de website me veel oplevert qua nieuwe aanvragen. En, ik denk dat ik er nog veel meer uit kan halen als ik er maar met regelmaat tijd voor ga vrij maken. Wellicht herken je jezelf hier wel in. Wil je er meer uithalen, plan dan nu vandaag nog een aantal momenten in om doelen in te stellen, de resultaten te bekijken en je website te verbeteren.

Aan wat voor een verbeteringen moet je denken?

Soms zijn het maar kleine dingen. Misschien ken je het boek “Don’t make me think”? Daaruit leerde ik dat je bezoekers zo min mogelijk moet laten nadenken.

  • Is je headline echt zo duidelijk als je zelf denkt
  • Zijn de afbeeldingen ondersteunend aan je boodschap of leiden ze af
  • Is je menu structuur duidelijk
  • Kan men makkelijk navigeren door je website
  • Is er duidelijk waar je heen gaat als je op een knop drukt
  • Voldoe je aan de verwachting van een bezoeker
  • Als je doorklikt vanuit een advertentie, lijkt de stijl van de pagina op de advertentie of lijk ik op een totaal ander iets uit te komen
  • Heb ik het belangrijkste boven de vouw gezet
  • Gebruik ik uitleg tekst die het juist onduidelijker maakt.

Soms kan je conversie al verhogen om dit soort dingen aan te passen. Hoe je weet dat het niet werkt? Door te meten. Je vergelijkt een soortgelijk tijdvak met een tijdsvak na je aanpassing. Wat voor verschillen kun je zien in:

  • tijd dat iemand op de pagina blijft
  • scrolled
  • doorklikt
  • een formulier invult
  • lid word
  • etc.

Introductie van GA4

Eind oktober is er een nieuwere versie van Google Analytics gelanceerd. De oudere Universal variant zal zomer 2023 uit worden gefaseerd. In GA4 wordt er op een andere manier gemeten. Een van de grote verschillen is dat er nu nog met Universal op een privacygevoelige manier sessies worden gemeten. Bij GA4 zal dat op basis van gebeurtenis zijn (bijv. scrollen, paginaweergave, video bekeken). Uiteindelijk zal GA4 moeten werken zonder 3rd party cookies (andere cookies blijven) maar daar zijn we nog niet. De datum wordt steeds opgeschoven momenteel is dat half 2024. Zodra dit een feit is schijn je 80% minder data binnen te krijgen en dit moet worden opgevangen door machine-learning en modellen. Ik ben benieuwd. Voor marketeers begint er een nieuw tijdperk waar oplossingen moeten worden gezocht om toch acties te kunnen uitvoeren zonder die data.

Modellering. Wanneer gebruikers Analytics-ID’s zoals cookies weigeren, zijn er geen gedragsgegevens voor die gebruikers beschikbaar. Analytics vult dit hiaat door de gegevens van vergelijkbare gebruikers die cookies van dezelfde property accepteren te gebruiken om het gedrag te modelleren van de gebruikers die cookies weigeren. Meer informatie bron: Google

Google Tag Manager

Met de Google Tag Manager kan je tracken op user ID ipv op cookies. Dat betekend dat je als bezoeker anoniem blijft maar je toch als website eigenaar de acties en het gedrag kan meten. Je plaatst dan een container ID in je website ipv de GA tracking code.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Onderwerp: ,
Aangepast op: 8 nov, 2022

Heb je nog een vraag n.a.v. dit blog?

Sandra Gortemaker is werkzaam als grafisch ontwerper, webdesigner en adviseert in deze hoedanigheid over marketing. Het juist inzetten van je website en nieuwsbrief verhoogt je leads.

Meer omzet uit je website?

Doe mee met het 3 maanden traject

De eerste groep is inmiddels gestart.

Vanaf begin december kan je je opgeven voor de groep van januari 2023.


Vul een zoekterm in:

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.