Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Heb jij wel eens naar je website geluisterd?

Aangepast op: 30 nov, 2022

Voordat je zegt, ‘hij wil meer aandacht‘ 😀, ik heb het over schermlezers. Mensen met een visuele beperking gebruiken een schermlezer om jouw website te ‘lezen’.

Toegankelijkheid

Afgelopen maanden ben ik bezig geweest om een website om deze beter toegankelijk te maken. Gemeenten zijn verplicht hun communicatiekanalen digitaal toegankelijk te maken voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking of met minder digitale vaardigheden. Maar waarom zou jij dat ook niet doen? Vandaag een eerste tip over wat jij zou kunnen aanpassen.

Om te ervaren hoe het is om naar je webteksten en linkjes te luisteren, zou je een extensie aan kunnen zetten in je chrome browser. Zoek dan op de term Read Aloud. Als je een Chromebook hebt gebruik je ChromeVox, een ingebouwde lezer.

Lees hier, lees meer, klik hier linkjes

Als je een audit laat doen voor je website wordt er vaak gekeken naar een selectie van pagina’s. Hieruit volgt dan een rapport met wat ze gevonden hebben. Er is geen enkele tool die automatische alle punten kan opsporen. Dit gebeurd dus handmatig en kan zeer kostbaar zijn. Vandaar dat er een paar pagina’s worden gekozen. Hieronder zie je een stukje uit het rapport welke gaat over de welbekende ‘lees meer’ linkjes.

Er wordt bij een audit gekeken naar linkdoel (wordt er duidelijk omschreven waar je heen gaat) en linktekst (tekst op de button). Het linkdoel kan dus ook omschreven worden boven de link tekst. Een linktekst zoals lees verder kan je dus alleen gebruiken als de omliggende context ook duidelijk maakt waar je dan naar toe gaat als je er op klikt.

In de praktijk is het erg lastig om een korte linktekst te verzinnen. Maar probeer het wel want Google ranking is er ook bij gebaat. Hoe? De crawlers kijken ook naar de context waarbinnen een link staat. En met een linkje waar “klik hier” op staat, kunnen ze helemaal niks. Het is nietszeggend. Soms is een tekstlink dan handiger dan een button waar inderdaad niet zoveel tekst op past.

Wil je meer leren over hoe je een button maakt? Lees dan het blog over Gutenberg. Hierin staan voorbeelden van hoe je de Gutenberg blokelementen gebruikt.

Maar wat is dan het alternatief?

Bij Toegankelijk Zwolle hebben we er voor gekozen de titel boven de afbeelding te zetten. De link hier op te zetten en daaronder de afbeelding. De introtekst hebben we weggelaten. De titel is de link en heeft ook een link effect, er komt een lijntje onder als je met je muis er over gaat. Op deze manier wordt de titel als link voorgelezen. De afbeeldingen zijn over het algemeen decoratief en hebben geen alt-tekst.

Uiteraard moet je dan wel goed nadenken over de titel en zorgen dat deze omschrijvend is.

Zelf een audit laten uitvoeren?

Dat kan o.a. bij de volgende bedrijven:

Naar de website van Technobility.nl

Naar de website van stichting Accessibilit

Gerelateerde blogs over WordPress ontwerp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.