Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Het verschil tussen een landingspagina en salespagina?

Wat is het verschil tussen een landingspagina en een salespagina? Wat kan je er mee en heb je er een nodig?

Dit is een eerste blog in een serie over landingspagina’s

Een salespagina is ook een landingspagina. Maar een landingspagina lang niet altijd een salespagina. Het doel van een landingspagina kan ook zijn:

  • informeren
  • trekken van bezoekers door de te optimaliseren voor de zoekmachine (vindbaarheid)
  • het laten invullen van een formulier
  • het laten invullen van een enquete
  • laten zien dat je een expert bent het gebied van …

Wat is een landingspagina?

Welk type pagina wordt dan nu mijn landingspagina?

Als je geen salespagina wil maken en dus meer wil informeren. Dan is zijn er verschillende type pagina’s in WordPress waar je uit kan kiezen. Bepaal het doel van je pagina, wat wil je er mee bereiken? Hieronder volgt een opsomming van mogelijkheden met daarbij de opmerking wat een passende pagina zou kunnen zijn.

Categoriepagina

Als je een categorie aanmaakt in WordPress wordt er automatisch een archiefpagina aangemaakt. Deze pagina is voor veel website eigenaren onbekend. Ga in je berichten naar categorieën en klik op de link ‘bekijken’. Je komt dat uit bij jouw categorie pagina. Deze is uitermate geschikt om een cornerstone pagina van te maken.

  • informatieve pagina’s

Tagpagina

Als je een tag aanmaakt in WordPress wordt er automatisch een archiefpagina aangemaakt. Ook deze pagina is voor veel website eigenaren onbekend. Ga in je berichten naar tags en klik op de link ‘bekijken’. Je komt dat uit bij jouw tag pagina. Als jouw tag archiefpagina veel berichten bevat dan is deze heel geschikt om over een specifiek onderwerp te informeren.

  • informatieve pagina’s over een bepaald subonderwerp (topic/label)

Product landingspagina webshop

Een pagina waar je een product wil verkopen is een productpagina in een webshop. Zorg dat ze hier alle informatie over dit product kunnen vinden. Als je weet dat mensen zoeken op kleur, merk, vorm, patroon etc. dan zorg je dat je dit benoemd. En dat je hier op kan sorteren of filteren.

  • webshop productpagina

Product categoriepagina webshop

De pagina’s waar je alle producten uit een bepaalde categorie toont. Stel dat je verschillende soort papier aanbied en je merkt dat bezoekers nog niet precies weten welk soort ze willen hebben dan is deze pagina bij uitstek geschikt om te gebruiken om te informeren en vertrouwen te wekken dat jij de expert ben op dit gebied.

  • webshop productcategorie pagina

Pagina

Een gewone pagina kan ook als landingspagina dienen. Zeker in het geval van meerdere diensten die worden aangeboden. Ook deze kan je aanmerken als cornerstone. De subpagina’s verwijzen dan weer terug naar de hoofdpagina. Op de subpagina kan je tickets of andere call-to-action plaatsen

  • diensten/aanbod pagina’s
  • salespagina

Berichten

Berichten vind ik meer geschikt als je informatieve pagina’s wil gaan schrijven met veel subonderwerpen. Dit omdat je deze kan indelen in categorieën en kan taggen onder een specifiek topic.

  • informatieve pagina’s

Events

Gebruik je een special agenda plugin zoals Eventin, dan heb je ook eventpagina’s in jouw website. Bij Eventin heb je dan direct de verkoopknop op deze pagina staan.

  • salespagina

Maar welke moet ik nu kiezen?

Bepaal eerst het doel van de landingspagina. Wat is jouw intentie, wat wil je dat jouw doelgroep hier gaat doen of vinden? Wat is de zoekintentie van de bezoeker. Wil je een workshop verkopen?

Vaak volgt uit het antwoord hierop al welke pagina je moet kiezen. Voor het gemak heb ik dat onder elke kopje al gemeld.

Lees ook deze blogs over landingspagina

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Onderwerp:
Aangepast op: 1 dec, 2022

Heb je nog een vraag n.a.v. dit blog?

Sandra Gortemaker is werkzaam als grafisch ontwerper, webdesigner en adviseert in deze hoedanigheid over marketing. Het juist inzetten van je website en nieuwsbrief verhoogt je leads.

Meer omzet uit je website?

Doe mee met het 3 maanden traject

De eerste groep is inmiddels gestart.

Vanaf begin december kan je je opgeven voor de groep van januari 2023.


Vul een zoekterm in:

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.