Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Hoe bepaal je een online strategie?

Het bepalen van een online strategie moet je niet ingewikkelder maken dan het is.

Hieronder vind je een stappenplan om te komen tot een online strategie.

1. Doelen stellen

Het is belangrijk om jezelf een doel te stellen, omdat dit je focus geeft in je werk. Met een doel voor ogen werk je veel gemotiveerder en doelen zijn meetbaar.

– Wat wil je precies bereiken met  met je website (en met social media, een nieuwsbrief etc)?

  • Wil je meer naamsbekendheid?
  • Meer producten verkopen?
  • Of zet je je in voor een goed doel en wil je dat je boodschap zoveel mogelijk mensen binnen een bepaalde doelgroep bereikt?
  • etc.

2. Voor wie doe ik het?

Nu je hebt bepaald wat je wilt bereiken, is de volgende vraag: voor wie doe je het? Wie wil je bereiken? Ondernemers of particulieren, maak het specifiek. Man/vrouw, leeftijd, regio etc.

Alles valt of staat bij het goed aansluiten bij je doelgroep. In wat je bied, uitstraalt, te tone-of-voice van je teksten en je foto’s.

3. Unique selling points (USP’s)

Formuleer wat je je doelgroep te bieden hebt. Wat is jouw meerwaarde. Waarom zou ik naar jou toe gaan en niet naar een ander? Dit moet terug te vinden zijn op je landingspagina. En in een korte zin als trigger in je social posts.

4. Waar bevind zich jouw doelgroep

Wat let je om een aantal mensen uit jou doelgroep te interviewen. Zoek uit welke social media kanalen zij gebruiken, of nieuwsbrieven lezen, hoe ze op zoek gaan naar wat jij bied. Als je dit weet kan je ook nog uitzoeken op welk tijdstip ze daar zijn, dan weet je ook wanneer jij je bericht/update kan posten.

5. De volgende stap is om je doel en online strategie te bepalen, dit hoeft niet heel ingewikkeld bijvoorbeeld:

  1. Ik wil dit jaar 100 nieuwe klanten, of ik wil mijn workshop vol krijgen.
  2. Mijn doelgroep bestaat uit …
  3. Mijn weerwaarde is … –> dit word je boodschap
  4. Mijn doelgroep bevind zich voornamelijk op Facebook en LinkedIn

Een voorbeeld van de uitvoering

  1. Ik begin met bloggen en schrijf wekelijks een blog op mijn website waarin ik mijn expertise toon, veel tips en advies geef en waaruit blijkt dat ik op de hoogte ben van de behoefte van mijn klant
  2. Ik stuur maandelijke een nieuwsbrief uit met korte intro’s van mijn blog, deze stuur ik naar bestaande relaties
  3. Ik schrijf een e-book, whitepaper of checklist die je ontvangt na het geven van je e-mailadres (listbuilding)
  4. Ik post mijn blog op Facebook en LinkedIn mijn blog met een aantrekkelijke foto er bij.
  5. Ik zorg dat mijn website actueel is en dat me makkelijk informatie kan vinden en contact met mij op kan nemen

Evaluatie; probeer dit eens een maand of twee en evalueer of het heeft gewerkt. Stuur de strategie zonodig bij. Uiteraard zorg je dat dit alles meetbaar is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Onderwerp:
Aangepast op: 20 sep, 2022

Heb je nog een vraag n.a.v. dit blog?

Sandra Gortemaker is werkzaam als grafisch ontwerper, webdesigner en adviseert in deze hoedanigheid over marketing. Het juist inzetten van je website en nieuwsbrief verhoogt je leads.

Meer omzet uit je website?

Doe mee met het 3 maanden traject

De eerste groep is inmiddels gestart.

Vanaf begin december kan je je opgeven voor de groep van januari 2023.


Vul een zoekterm in:

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.