Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Hoe gebruik je categorieën en tags?

Categoriën-en-tags-WordPress
Aangepast op: 20 sep, 2022

Categorieën en tags gebruik je om je website overzichtelijker te maken. Zeker bij een website met een grote hoeveelheid aan blogs.

Geschatte leestijd: 4 minuten

Je blogs indelen in categoriën is een van de manieren om je website te structureren. Het voordeel is dat je ook beter vindbaar voor Google en voor je bezoeker.

Taxonomieën

Je noemt ze met een moeilijk woord taxonomieën. Een andere woord voor een groep van content. In elke WordPress website zit dit ingebouwd.

Jij kunt ze gebruiken om je blogs in te delen zodat jouw bezoekers snel kunnen zien welke blogs bij elkaar horen. Categorieën gebruik je voor het onderwerp en kunnen ook subcategorieën bevatten. De tags gebruik je als label. Deze hebben geen hiërarchie. Je kan ze toepassen op alle categorieën.

Je maakt op deze manier ook een indeling op agendapunten, nieuwsberichten, portfolio en reviews als categorieën. Via het menu kan je een menu-item aanmaken die alleen deze categorie toont.

Categorieën en SEO

Categorie pagina’s kan je ook vormgeven. Dit maakt ze dan ook uitermate geschikt om er (cornerstone)pagina’s van te maken die je ook in je menu zet. Hieronder zie je mijn menu-indeling. Ik heb drie hoofdcategorieën en daaronder subcategorieën. Op de pagina’s zelf gebruik ik tags om te kunnen filteren.

voorbeeld menu indeling met gebruik van categorieën.

Tag zijn niet bedoeld om zoekwoorden toe te voegen aan je pagina

Let op: tags zijn niet bedoel om je zoektermen aan je blog toe te voegen! Veel mensen verwarren dit met metatags van “vroeger”. Gebruik de Yoast SEO plugin om je meta beschrijving aan te passen en 1 zoekterm of zin i.c.m met synoniemen toe te voegen.

Een andere reden om niet te veel categorieën en tags aan te maken is het feit dat WordPress automatisch voor elke categorie en blog een archiefpagina aanmaakt. Als je dus 40 tags gebruikt heb je 40 archiefpagina’s die je moet opmaken! En die absoluut niet je rankingpositie verbeteren.

Hoeveel categorieën zou je moeten hebben?

Categoriepagina’s zijn uitermate geschikt als cornerstone pagina’s en kun je daarom in je menu zetten. Ik heb zelf al een heel aantal pagina’s vervangen door de categorie-archief pagina over hetzelfde onderwerp. Deze staan als hoofd en subitems in mijn menu. Een menu kan max 6-7 items bevatten. Ik zou dus beginnen met een max van drie hoofdcategorieën. Het bloggen over een onderwerp die jouw doelgroep bezig houd, past in een contentmarketing strategie. Meer over contentmarketing vind je op deze pagina.

Elke categorie ongeveer evenveel blogs hebt staan. Worden het er te veel? Gebruik dan subcategorieën. Zie je dit scheef groeien dan kan je opsplitsen.

In WordPress kan je bij sommige thema’s ook het content type portfolio en testimonials kan activeren. Als je dit activeert onder instellingen > schrijven, dan komen er 2 menu items bij. Je kan hier net zoals berichten dan apart je portfolio en je testimonials invoeren. En tonen op een aparte pagina.

Meer informatie over het aanzetten van Portfolio berichten vind je op deze pagina >>
Op deze pagina vindt je ook thema’s die deze optie ondersteund.

Meer informatie over het gebruik van Testimonials vind je op deze pagina>>
Op deze pagina vindt je ook thema’s die deze optie ondersteund.

Het opmaken van categorie en tags archiefpagina’s

In WordPress kan je de customizer gebruiken om de layout van overzichtspagina’s te bepalen. Per thema verschilt het welke mogelijkheden je vervolgens hebt tot vormgeving.

Zelf gebruik ik een thema YOOtheme, met ingebouwde pagebuilder. Deze bied me de mogelijkheid om elke categoriepagina apart op te maken. Heb je deze mogelijkheid niet dat typ je de tekst onder jouwwebsite.nl/wp-admin/edit-tags.php?taxonomy=category (vervang jouwwebsite.nl door jouw url)

Hieronder volgt een voorbeeld van mijn pagebuilder.

Dit is een les uit de videotraining: “Bouw je eigen website”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.