Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Schrijf een persona om je website beter aan te laten sluiten op je bezoeker

persona-schrijven

Heb je moeite om de juiste toon te vatten voor je website teksten en voor je blogs? Het schrijven van één of meerdere persona’s kan je daar bij helpen. Gebruik mijn sjabloon als hulpmiddel, je kunt hem gratis downloaden.

Wat is een persona?

Een persona is een fictief persoon, een representatie van je ideale klant. Maar wel op basis van echte data, op basis van bestaande klanten. Je geeft deze persona een echte naam en het liefst zoek je er ook een foto bij om het plaatje compleet te maken.

Je zou zelfs een negatieve persona kunnen schrijven, een klant die je juist niet zou willen hebben.

Hoe gebruik je een persona?

Een persona geeft je marketing campagne een gezicht. Je stelt je zelf de vraag, zou deze persoon deze dienst of dit product afnemen? Heb je meerdere doelgroepen dan schrijf je voor elke doelgroep een persona en dat helpt je ook dat segment aan te schrijven. Je maakt je boodschap specifiek voor die doelgroep en je stuurt dan alleen naar dat segment een mailing. Of je maakt specifiek voor die doelgroep een advertentie.

Als je een bericht plaatst, is het interessant om uit te zoeken op welk kanaal en wanneer jouw ideale klant daar aanwezig is. Het simpelste is dit aan je klanten te vragen. Je kunt ook kijken naar de reacties, op welke tijdstippen en dagen wordt er het beste reageert?

Hoe maak je een persona?

Een persona creëer je door gedegen onderzoek. Je kunt je klantenlijst bij langs gaan, kies je ideale klanten en je kunt daarbuiten zoeken naar kenmerken van je ideale klant.

Een praktische methode is het beantwoorden van deze vragen:

  1. Interview een aantal van je klanten en vraag ze waarom ze bij jou kopen en wat hun bevalt aan jouw dienst of product.
  2. Ga je klantenlijst bij langs en zoek naar trends. Wat valt je op, wat zijn de overeenkomsten, op welke manier kwamen ze bij jou terecht.
  3. Heb je geen persoonlijke data van je klanten, vraag er dan naar tijdens een interview (wat lezen ze, zijn ze getrouwd, hebben ze kinderen, hoe oud zijn ze, wat voor een soort vakantie vinden ze leuk)

Bij punt 2 is het volgende van belang: hoe gedragen ze zich tijdens het proces van lead naar klant, wat is hun motivatie om voor jou te kiezen, welk doel willen ze bereiken door bij jou iets te kopen, en welke criteria gebruiken bij het beslissen van wie hun gaat helpen.

Ik heb een sjabloon gemaakt, je kan hem hieronder downloaden.

In plaats van een sjabloon in pdf, hier een versie in tekst

1. Wie is mijn ideale klant

Achtergrond

Baan, carierepad, getrouwd, kinderen, hoeveel, leeftijd

Demografie

Man/Vrouw, leeftijd, inkomen, waar woont hij/zij

Variabelen

Voorkeur voor bellen of mailen. Type persoon: rustig, nerveus etc. Manier van communiceren.

2. Wat wil mijn ideale klant?

Welke doelen

Wat willen ze bereiken? Wat is het hoofddoel en is er nog een secundair doel?

Uitdagingen

Waar lopen ze tegen aan, wat vinden ze lastig. Kan ook iets zijn in de manier hoe zij weer met hun klanten omgaan.

Hoe kan jij helpen

Hoe kan jij deze persoon helpen met zijn/haar doelen en uitdagingen?

3. Waarom

Reviews, aanbevelingen

Schrijf hier letterlijk op wat een klant over jou en je dienstverling verteld.

Bezwaren

Welke bezwaren zou een klant hebben om niet voor jouw of jouw product te kiezen? Bijvoorbeeld: “Ik ben bang dat ik dan een heel nieuw systeem moet leren.”

4. Hoe

Je marketing boodschap

Korte omschrijving van je product of dienst. Hoe zou je het omschrijven aan jouw persona?

Je elevator pitch

Hoe zou je het verkopen. Wat zou je in het kort vertellen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Onderwerp:
Aangepast op: 12 sep, 2022

Heb je nog een vraag n.a.v. dit blog?

Sandra Gortemaker is werkzaam als grafisch ontwerper, webdesigner en adviseert in deze hoedanigheid over marketing. Het juist inzetten van je website en nieuwsbrief verhoogt je leads.

Meer omzet uit je website?

Doe mee met het 3 maanden traject

De eerste groep is inmiddels gestart.

Vanaf begin december kan je je opgeven voor de groep van januari 2023.


Vul een zoekterm in:

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.