Skip to main content
Luister naar dit blog artikel

Voeg een weggever toe aan nieuwsbrief

Als je weggever zoals een e-book, checklist of pdf wilt aanbieden als bedankje voor inschrijven op je MailChimp nieuwsbrief dan kan je heel handig deze toevoegen door hem te uploaden als afbeelding.

Weer actief bezig met nieuwsbrieven?

boek een online sessie

Soms moet je even op weg geholpen worden om zelf weer verder te komen. Pak de regie en vijzel je kennis op.

Ondersteuning voor LaPosta en MailChimp.

Aangepast op: 6 jun 2023

MailChimp is een online programma waarmee je nieuwsbrieven kan ontwerpen en versturen. Tegenwoordig kan je er ook funnels mee maken (premium) en is er een Creative Assistent waarmee je a la Canva social posts kan ontwerpen en andere leuke content voor je nieuwsbrief. Lees meer over alle mogelijkheden van MailChimp op deze overzichtspagina.

Weggever, wat mag wel en wat mag niet?

Let op de nuancering, want wat je weggeeft mag geen voorwaarde zijn voor de inschrijving. De volgorde in je bijschrift moet zijn; “Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, update voor blogpost etc. En ontvang ook.. ” En dus niet; “je krijgt een .. als je inschrijft.”

Wil je alle juridische ins & outs lezen over het gebruik van een weggever, check dan het blog van Charlotte’s Law.

Wil je meer leren en vind je het fijner om een video tutorial te bekijken over een weggever? Ga dan eens naar mijn online leeromgeving.

Weggever toevoegen aan MailChimp automatische mailing
Video over het plaatsen van een weggever

Weggever plaatsen in een aantal stappen

In een contentblok kan je de begeleidende tekst of andere tekst plaatsen.

weggever in MailChimp - uitleg

In het geval van een button volg je dezelfde stappen. Maar vul je de link in bij de instellingen van de button.

weggever in MailChimp - uitleg

Stap 3 – Klik op het icoontje voor “linkjes maken” – het kabeltje terwijl de tekst nog geselecteerd is


Stap 4 – Kies voor File bij de opties naar wat voor een soort iets je wilt linken

weggever in MailChimp - uitleg

Stap 5 – Upload je document

Er opent een scherm waar mee je het document op je computer kan selecteren en uploaden. Je vind alle uploads ook weer terug onder het tabje Brand> Content Studio. (het heet geen filemanager meer)

weggever in MailChimp - uitleg

Stap 6 – selecteer het document

Na het uploaden staat je document er bij.

En vul de title attribuut ook in (omschrijving van wat het is). De alt tekst vind je onder geavanceerd, dat is voor de zoekmachines en voor mensen die met een schermlezer werken. Deze is ook beschrijvend.

weggever in MailChimp - uitleg

De kleur van de link kan je aanpassen bij het design van je campagne en/of template.

weggever in MailChimp - uitleg

Je hebt nu een document toegevoegd aan je nieuwsbrief.

Gebruik een button

Dit zelfde kan je toepassen op een button, wat wellicht duidelijker en meer tot actie aanspoort dan een tekstlink. Dan werk je met eerst een tekstblok en dan een button blok. Wil je de button in het midden van je tekst, dan breek je tekst op in 2 tekstelementen en plaats je het button element er tussen.

Bijlage toevoegen in je signup formulier

Je kan dit ook toepassen op het signup formulier. Deze kan je alleen niet zo mooie vormgeven als een welkomstmail. Wil je dit liever wel hier doen. Kies dan uit het uitklapmenu/dropdownmenu “final welcome mail”.

Als je deze hebt uitgezet omdat je met de 1-click-automation werkt, die ook welkomstmail heet (lekker verwarrend) dan kan je kiezen voor confirmation ‘thank you’ page.

Om het nog verwarrender te maken. Deze kan je weer vervangen door de url van een bedankpagina (op je website) in te vullen. Let op dit is een openbare websitepagina. De link kan dan gedeeld worden.

Mijn advies is: werken met de 1-click-automation

Waar vind ik de signup formulieren?

Wil je ook iets toevoegen aan een standaard formulier zonder opmaak?

Log in op je MailChimp account en navigeer naar Audiences. Hier zoek je de signup forms op.

Deze vind je door te klikken op Audience>Manage Audience>SignUp Forms

selecteer een signup formulier
Screen Shot 2016-05-19 at 11.27.35

In dit signup formulier kan je met een tekstlink net zoals bij stap 6 een tekst toevoegen. En op de tekst een tekstlink. Je kan verder geen opmaak toevoegen.

Hier is nog een lijstje met wat andere blogs over MailChimp

Photo by Kira auf der Heide on Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Voordelen MailChimp

  • AllRound e-mailmarketing pakket
  • Social Cards
  • Socials Post
  • Creative Assistent
  • Tags
  • Gratis koppeling met Gravity Forms
  • Meer intergratie mogelijkheden
  • Surveys
  • Pol
  • Meer opmaakmogelijkheden
  • Automation triggers zijn uitgebreider

Voordelen La Posta

  • In het Nederlands
  • Gratis tot 2000 lezers
  • Automation aanwezig
  • Groepen aanwezig
  • Campagne bouwer is makkelijk te leren
  • Server staat in Nederland
  • Minder mogelijkheden en daardoor simpeler
  • Verwerkers overeenkomst makkelijk te vinden en te ondertekenen
  • Voor Zapier koppelingen zijn er aantal Zaps voorbereid

Nadelen MailChimp

  • Server staat niet in Nederland
  • Na 2019 alleen gratis tot 500 abonnees
  • Alleen in het engels

Nadelen La Posta

  • Geen tags
  • Geen automatische RSS feed trigger
  • Dure koppeling met Gravity Forms (250€)
  • Integratie in website lastiger

Waar kan ik jou mee helpen?

Vul je zoekterm of zin in en druk op enter, zo vind je snel de bijpassende pagina.