online marketing studio sandra gortemaker

Je online strategie bepalen

Het hebben van een website is een onderdeel van je online strategie. Maar hoe bepaal je nu zo’n strategie?

1. Doelen stellen

Het is belangrijk om jezelf een doel te stellen, omdat dit je focus geeft in je werk. Een mooie blog over het belang van doelen stellen vind je hier. Met een doel voor ogen werk je veel gemotiveerder en doelen zijn meetbaar.

– Wat wil je precies bereiken met  met je website (en met social media, een nieuwsbrief etc)? Wil je meer naamsbekendheid? Meer producten verkopen? Of zet je je in voor een goed doel en wil je dat je boodschap zoveel mogelijk mensen binnen een bepaalde doelgroep bereikt?

2. Voor wie doe ik het?

Nu je hebt bepaald wat je wilt bereiken, is de volgende vraag: voor wie doe je het? Wie wil je bereiken? Ondernemers of particulieren, maak het specifiek. Man/vrouw, leeftijd, regio etc.

3. Unique selling points (USP’s)

Formuleer wat je je doelgroep te bieden hebt. Wat is jouw meerwaarde. Waarom zou ik naar jou toe gaan en niet naar een ander?

4. Waar bevind zich jouw doelgroep

Wat let je om een aantal mensen uit jou doelgroep te interviewen. Zoek uit welke social media kanalen zij gebruiken, of nieuwsbrieven lezen, hoe ze op zoek gaan naar wat jij bied. Als je dit weet kan je ook nog uitzoeken op welk tijdstip ze daar zijn, dan weet je ook wanneer jij je bericht/update kan posten.

5. De volgende stap is om je doel en online strategie te bepalen, dit hoeft niet heel ingewikkeld bijvoorbeeld:

  1. Ik wil dit jaar 100 nieuwe klanten, of ik wil elke maand mijn workshop vol krijgen.
  2. Mijn doelgroep bestaat uit …
  3. Mijn weerwaarde is … –> dit word je boodschap
  4. Mijn doelgroep bevind zich voornamelijk op Facebook en LinkedIn

En in de uitvoering:

  1. Ik begin met bloggen en schrijf wekelijks een blog op mijn website waarin ik mijn expertise toon, veel tips en advies geef en waaruit blijkt dat ik op de hoogte ben van de behoefte van mijn klant
  2. Ik stuur maandelijke een nieuwsbrief uit met korte intro’s van mijn blog, deze stuur ik naar bestaande relaties
  3. Ik schrijf een e-book, whitepaper of checklist die je ontvangt na het geven van je e-mailadres (listbuilding)
  4. Ik post mijn blog op Facebook en LinkedIn mijn blog met een aantrekkelijke foto er bij.
  5. Ik zorg dat mijn website actueel is en dat me makkelijk informatie kan vinden en contact met mij op kan nemen

Evaluatie; probeer dit eens een maand of twee en evalueer of het heeft gewerkt. Stuur de strategie zonodig bij.

Strategie


Studio Sandra Gortemaker

Studio Sandra Gortemaker richt zich op vrouwelijk ondernemers die graag ondersteuning willen in hun online marketing. Ik help je bij het opzetten van je WordPress website, landingspagina en/of salespagina en je MailChimp campagnes. Ik ben hierin jouw sparringpartner en coach.

Contact

06 - 531 90 681
info@sandragortemaker.nl
Btw NL1047.02.217.B02
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44
8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3
8021 WB Zwolle

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster