Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

Levert jouw website klanten op?

Bijna iedere ondernemer heeft wel een website, maar wordt je ook gevonden en vervolgens gebeld voor een afspraak?

Tegenwoordig is een website meer dan een visitekaartje met een mooie portfolio en je contactgegevens. Gemaakt met de intentie om nieuwe klanten te werven. Maar wat als de resultaten tegenvallen?

Waar moet je op letten als je een website wilt, die klanten oplevert.

Mijn eerste advies: ‘Bekijk hem vanuit de ogen van je bezoeker‘. Vertel kort wat je doet en aanbied en voor wie werkt.

Het is belangrijk is dat je laat zien wie je bent en waar je voor staat, maar het is een kunst om niet de hele website over jou en je diensten te laat gaan.

De bezoeker is op zoek naar een antwoord op zijn vraag. De een weet al wat ze zoekt en de ander is nog zoekende, kan jij beide bedienen?

ik heb een vraag!

Kort en Bondig

Hou je de informatie kort en bondig. Schrijf genoeg op om goed te informeren maar ook zo dat men contact met je wil opnemen. Zorg voor goede voorbeelden maar niet te veel. Hetzelfde geld voor je portfolio-/showcase-pagina, zet er alleen de voorbeelden op die er toe doen en overtuigen. Je kan er ook voor kiezen om er over te bloggen en een update op social media te plaatsen.

Identiteit en zichtbaarheid

Zorg dat je website klopt met wie jij bent en jouw bedrijf. Spreek je iemand op een feestje, netwerk event of ergens anders en kijkt deze later op je website, dan wil je dat dit klopt met elkaar. Dit heeft te maken met een stukje vertrouwen.

Hoe doe je dit? Zorg voor een huisstijl die aansluit bij jouw doelgroep. Zorg dat de “tone of voice” klopt met jouw doelgroep. Maar wees ook helder in wat je aanbied, en voor wie. Hiermee maak je zelf al een selectie van de klanten die je zelf graag wilt.

Zorg dat al je communicatie-uitingen (website, nieuwsbrief, logo, visitekaartje, flyer, advertentie, header en profielfoto op social media kanalen) in dezelfde huisstijl zijn gemaakt. Dit zorgt voor herkenning en zichtbaarheid. Hoe vaker je gezien word hoe meer je vertrouwd raakt. En dat is onbewust iets wat meewerkt als je moet kiezen tussen verschillende aanbieders.

Fotografie en illustraties

Beelden zeggen zoveel meer dan tekst.

Maak een ‘veelgestelde vragen pagina’

Komen dezelfde vragen steeds weer terug? Maak er een aparte pagina van. Of beter nog, schrijf er een blog over of gebruik hem in een social media update. Post op het kanaal waar jouw doelgroep zit.

Listbuilding

Leuke engelse term maar het betekent het bouwen van een van e-mailadressenbestand. Van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product en/of dienst.

Zorg dat je op jouw website een mogelijkheid hebt om een e-mailadres achter te laten. Vul je contactformulier aan met een “ja stuur me een nieuwsbrief” optie.

Mijn ervaring is dat een weggever e-mailadressen oplevert van mensen die meer willen weten over mijn diensten.

Stuur deze groep mensen vervolgens met regelmaat een nieuwsbrief en/of aanbieding. Dat laatste niet te vaak.

Maak een koppeling met MailChimp

Heb je een account bij MailChimp of een ander e-mailmarketing programma? Plaats een inschrijfformulier op je website. Liefst in combinatie met een weggever. Weet je gelijk waar ze interesse in hebben.

Schrijf met regelmaat een blog

Een gastenboek-, actueel- of nieuwspagina zijn pagina’s die ik soms nog tegenkom maar waarvan ik denk dat je deze allemaal kunt vervangen door een blog of testimonial. Zorg dat je met regelmaat een waardevol blog schrijft. Deel dit op het kanaal van je doelgroep.

Stel een vraag en zet er een reactiemogelijkheid bij om zo ook in gesprek te gaan.

Een bijkomend voordeel van regelmatig bloggen (met de juiste zoekwoorden) is dat je beter te voorschijn komt in de zoekresultaten.

Toon ervaringen van klanten

Nodig je klanten uit voor een 1-op-1 gesprek en vraag hun waar ze mee zitten en waar ze hulp bij nodig hebben. Doe samen een evaluatie van het project en gebruik de resultaten om je diensten te verbeteren en eventueel je teksten op je website aan te passen.

Plaats ervaringen van klanten en deel hun testimonials. Maak een aparte pagina en licht daar het probleem van een klant uit en hoe jij dit hebt opgelost. Ben je niet zo van het bloggen, dan is dit een mooi alternatief.

Gebruik de WordPress plugin Jetpack

Deze plugin heeft meerdere opties waaronder die van het kunnen abonneren op je blog. Is het schrijven van een nieuwsbrief een stap te ver dan is dit een mooie optie. Je abonnees krijgen vanzelf je artikel in de mail.

SEO?

Vergeet ik niet de SEO? Nee, daar heb ik het inderdaad nog helemaal niet over gehad. Bovenstaande is naar mijn idee de eerste stap. Probeer eerst je website zo neer te zetten dat hij je toekomstige klant aanspreekt Zorg dat ze gaan bellen en mailen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangepast op: 30 nov, 2022

Heb je nog een vraag n.a.v. dit blog?

Sandra Gortemaker is werkzaam als grafisch ontwerper, webdesigner en adviseert in deze hoedanigheid over marketing. Het juist inzetten van je website en nieuwsbrief verhoogt je leads.

Meer omzet uit je website?

Doe mee met het 3 maanden traject

De eerste groep is inmiddels gestart.

Vanaf begin december kan je je opgeven voor de groep van januari 2023.


Vul een zoekterm in:

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.