Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

LinkedIn of Google reviews gebruiken

Ik raad mijn klanten altijd aan om aanbevelingen te vragen en deze te plaatsen op hun website. Je laat zo zien wat je al gedaan hebt voor andere klanten en wat ze er van vonden. Maar welke tool moet je nu gebruiken? En moet je ze dan ook 1-op-1 embedden?

Geschatte leestijd: 4 minuten

Ik heb geen sterke voorkeur voor een van de twee en gebruik ze allebei. Welke jij moet gebruiken hangt af van verschillende zaken:

  • Gebruik je LinkedIn veel?
  • Zit jouw doelgroep op LinkedIn
  • Moet je kiezen?
  • Komen je klanten via Google of via LinkedIn
  • Gebruik je SEO om nieuwe klanten te vinden

Uiteraard zijn er veel meer maar deze twee zijn de meest bekende. Gebruik je Facebook veel en komen nieuwe klanten ook via deze weg, dan is het logischer om hier mee te werken.

LinkedIn recommendations

Deze aanbevelingen krijg je via LinkedIn contacten. Mensen die je kent; (oud-)collega’s, familie, klanten, je baas. In de basis zijn deze dus net wat anders. Het woord zegt het al, het zijn aanbevelingen. Dit kan dus ook over jouw als persoon gaan en niet altijd over jouw werkzaamheden. Stel dat je ergens stopt en je oud collega’s geven je nog een mooie aanbeveling mee? Of soms krijg kan je aangeven of iemand goed is met een bepaald programma.

Beide tools zijn naar mijn idee even waardevol. Maar hierop loopt de vergelijking met Google reviews (of al die andere aanbieders) mank. De insteek bij LinkedIn is anders. Mensen die een aanbeveling schrijven of jouw talenten onderkennen zijn met een druk op de knop te vinden. Hierdoor zal je niet snel een negatieve review vinden op LinkedIn.

Als je moet kiezen, kies dan voor het platform waarmee jij het meeste werk binnenhaalt. Hoef je niet te kiezen, gebruik dan eventueel beide maar op een weloverwogen manier. Wat is een prettige ervaring voor jouw bezoeker, zorg dat het niet teveel wordt. Evalueer de resultaten na een tijdje en wellicht kan je met de andere stoppen.

Vraag nieuwe klanten of ze bewust hebben gezocht op reviews over jouw bedrijf en welke ze dan bekeken hebben. Dit geeft mooie inzichten.

Google Maps reviews

Deze reviews worden eerder bekeken door mensen die jou nog niet kennen. Dit in tegenstelling tot LinkedIn wat een netwerk website is.

Het vragen van een review via deze weg vind ik zelf heel zinvol omdat veel van mijn nieuwe klanten komen via Google zoekopdrachten. Google maakt het je ook makkelijk door een link aan te bieden naar de reviews.

Eerder vond je de reviews onder Google Mijn Bedrijf, nu heet dat Google Bedrijfsprofiel. En hangt het beheer nu onder Zoeken en Maps. Je kan ook de Google Map app downloaden op je mobiel of tablet om het daar te beheren. Ga op je desktop naar business.google.com

Het invoegen van reviews op je website

Ik raad het af om plugins te gebruiken die reviews een op een kunnen plaatsen op je website. LinkedIn heeft dit ook al dicht gebouwd. Waarom? Omdat het niet veel toevoegt. En omdat je waarschijnlijk geen toestemming hebt gevraagd om het op een ander kanaal (jouw website) te tonen. Je haalt het uit zijn verband. Wil je ze gebruiken als social proof op een landingspagina? Benader dan die personen en vraag of je het mag plaatsen. Zo kan je de aanbevelingen plaatsen die het meest passend zijn bij die pagina. Zeker als je verschillende diensten aanbied en het onduidelijk kan zijn waar de review over gaat.

Wat te doen met negatieve reviews?

Alleen maar positieve berichten komt niet geloofwaardig over, dat ten eerste. Heb je een vervelende review gekregen? Reageer snel en netjes. Benader deze persoon persoonlijk en ga geen discussie aan in de review tool. Laat wel een openbare reactie achter en laat weten hoe je het probleem hebt opgelost. Zo ben je transparant en kom je betrouwbaar over. Krijg je reviews van personen die helemaal geen klant zijn? Reageer dan op de review door dit te melden en te vragen over welke dienst zijn een review hebben geschreven. Helaas gebeurd het met regelmaat dat er valse reviews worden geplaatst. Gebeurd in Google Maps reviews dan kan je dat aanmerken via deze methode:

Er zijn sinds mei 2022 nieuwe regels van kracht. Lees hierover in het artikel van de KvK.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Onderwerp:
Aangepast op: 25 okt, 2022

Heb je nog een vraag n.a.v. dit blog?

Sandra Gortemaker is werkzaam als grafisch ontwerper, webdesigner en adviseert in deze hoedanigheid over marketing. Het juist inzetten van je website en nieuwsbrief verhoogt je leads.

Meer omzet uit je website?

Doe mee met het 3 maanden traject

De eerste groep is inmiddels gestart.

Vanaf begin december kan je je opgeven voor de groep van januari 2023.


Vul een zoekterm in:

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.