Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

MailChimp ankers en inhoudsopgave

Aangepast op: 30 nov 2022

Verstuur je lange nieuwsbrieven maar wil je wel dat men er snel door heen kan lezen. Maak gebruik van ankers en/of inhoudsopgave in je MailChimp nieuwsbrief.

Dit is een Nederlandse versie van een MailChimp tutorial.

Al mijn blogs over MailChimp staan bij elkaar op deze pagina >>

Soms wil je graag alle informatie in de mail. Je geeft een aantal trainingen en je wilt het hele aanbod in de mail sturen. Of je geeft een workshop en wilt alle achtergrond informatie toesturen. Wellicht werk je met een viertal rubrieken en wil je een mooie quote en agenda meesturen. Al met al kan dat een hele lange mail worden.

Wees er van bewust dat over het algemeen een lange mail geparkeerd word in het bakje “to-do”.

Je bent druk en hebt simpelweg geen tijd om zo’n lange mail te lezen. Er zijn een tweetal oplossingen om je mail helder, overzichtelijk en makkelijk te navigeren houden.

De oplossing voor lange mailtjes

Maak een inhoudsopgave zodat je lezer direct naar de paragraaf kan gaan van zijn interesse. En maak gebruik van een lees meer link. Je leest dan online in je browserscherm verder.
MailChimp bied de mogelijkheid om te werken met een:

  • inhoudsopgave
  • read more link

Het maken van een inhoudsopgave binnen je nieuwsbrief

TOC heading2
TOC heading2

Heel handig want bij de inhoudsopgave kan je klikken op het kopje van jouw interesse en dan ‘schiet’ je automatisch naar die paragraaf. Als je al eens met ankers (anchors) hebt gewerkt dan weet je precies wat ik bedoel. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is alle paragrafen te voorzien van een kop en deze als een h2 of h3 te stylen. Je kiest nu niet voor heading 2, maar voor TOC heading 2. 

table of contents- mailchimp TOC
table of contents

Als je alle paragrafen hebt voorzien van een TOC heading kan je doormiddel van de mergetag table of contents een inhoudsopgave maken. Dit kan in een aparte contentblok staan. Je vind deze optie boven het tekstkader (nadat je heb geklikt op contentblok bewerken)

Het hele proces van het maken van een table of content staat ook beschreven in de kennisbank van MailChimp

Zijn je paragrafen nu ook heel lang, dan kan je er voor kiezen om de belangrijkste informatie in de bovenste alinea te plaatsen en daarna door te wijzen naar de online versie. De online versie is niks anders dan de archief versie van jouw nieuwsbrief. MailChimp slaat elke verzonden mail op en deze zijn via jou archief terug te lezen.

Je gaat naar dezelfde versie als dat je zou klikken op lees deze nieuwsbrief online >>

Deze stappen zijn wat ingewikkelder en moet je rustig de tijd voor nemen.

Het hele proces wordt hier besproken in de kennisbank van MailChimp. Inclusief de afbeeldingen. Mocht engels geen bezwaar zijn dat is het handig om deze pagina er bij te pakken.

Stap 1

Navigeer naar het gedeelte waar de lees meer link moet komen en plak hier onderstaande code.

*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|*
Meer informatie
*|END:IF|*

Stap2

Selecteer hierna de tekst die een link moet worden (in dit geval ‘Meer informatie”) en plak hier *|ARCHIVE|* . Dan staat er nu dit:

*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|*
Meer informatie 
*|END:IF|*

Stap 3

Plak onder deze code nog een stuk code.  Vanaf het punt dat je nu nog niet zichtbaar wilt hebben. Dus boven de tekst die je straks alleen online wilt zien.

*|IF:ARCHIVE_PAGE|*

Stap 4

Plak onderaan het stuk tekst (dat alleen online te lezen is) deze code

*|END:IF|*

Stap 5

Bewaar en sluit het tekstblok . Ga naar de preview versie van je campagne om het resultaat te bekijken. Werkt het niet dat heb je waarschijnlijk de code niet goed geplakt. Herhaal de stappen.

Stuur een testcampagne om het zelf te testen alvorens te versturen naar je lezers.

Nu volgt een extra optie.

Werken met ankers binnen de lees meer functie

Is dit je goed afgegaan dan zou je ook nog een stapje extra kunnen doen. Je kan ook een anker toevoegen in de tekst. Hiermee navigeer je direct naar dat gedeelte in de tekst. In beide gevallen wordt je naar de online archief pagina geloodst. Alleen nu precies naar het punt waar je verder wil lezen.

Stap 6

Ga aan het einde van de alinea staan (op het punt waar deze afgebroken gaat worden). En klik op het anker teken, vul een naam in zonder spaties er tussen (bijv. JulyAlumniNews). Ga daarna terug naar stap 2 en plak niet alleen *|ARCHIVE|* maar *|ARCHIVE|*#JulyAlumniNews

Jahaa dat kan jij wel, “even” rustig de tijd voor nemen. 🙂

Lees meer over MailChimp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vul een zoekterm in:

Meer uit MailChimp halen?

volg een training of 1-op-1 sessie

De data voor de gezamenlijke sessies moeten nog gepland worden. Maar je kan altijd opnemen als je interesse hebt.

Laat me vooral weten of je een 1-op-1 zou willen, online, of in een groep.

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.