E-mailmarketing met MailChimp

  • Template laten maken
  • Automations instellen. (Online lessenserie, challenge, inspiratiemail of salesfunnel)
  • Aanmeldblok op je WordPress website.
  • Hulp bij uitdenken salesfunnel

Vraag offerte aan

MailChimp is een fijn en makkelijk online programma om te starten met e-mailmarketing. Tot 2000 abonnees kan je gratis gebruik maken van de de basic templates.

Studio Sandra Gortemaker biedt ondersteuning bij ontwerp en realisaties van templates en campagnes.

Binnen het gratis account zijn 1-click automation zoals een welkomstbericht naar nieuwe lezers beschikbaar.

Helaas zijn de automations waarin je meerdere mailtjes kon versturen in een serie niet meer beschikbaar onder het gratis account. Moet je nog kiezen voor een e-mailmarketing programma dan lijkt aWeber voordeliger. Ik noem deze omdat hij redelijk bekend is.

Automation valt grotendeels onder een betaald account

Vanaf 15 mei 2019 zijn de automations voor lessenseries niet meer beschikbaar onder het gratis account. Prijzen per maand zijn ongeveer €14,- Kom je veel hoger uit omdat je tegen de 2000 abonnees zit dan is het te overwegen om met Active Campaign te starten. Zeker als je wil inzetten op salesfunnels

Lees mijn blogs over MailChimp en Automation

Grote wijzigingen bij MailChimp

Grote wijzigingen bij MailChimp

Wellicht heb je 15 mei de mail van MailChimp voorbij zien komen. Per direct zijn de gebruikersvoorwaarden en de tarieven aangepast voor alle abonnees. De opties voor een gratis account zijn drastisch aangepast.

bekijken

Plugin: MailChimp for WordPress

Plugin: MailChimp for WordPress

Maak je gebruik van segmenten in MailChimp en loop je er tegen aan dat de standaard formulieren de data niet (kan) updaten? Met deze plugin kan het wel. Bekijk de video waarin ik uitleg hoe je deze installeert en gebruikt.

bekijken

Jouw e-mailmarketing AVG proof maken

Jouw e-mailmarketing AVG proof maken

Op de valreep nog bezig met de AVG? Hopelijk maakt dit afvink lijstje het minder stressvol.

bekijken

Is jouw website en nieuwsbrief klaar voor de AVG/GDPR?

Is jouw website en nieuwsbrief klaar voor de AVG/GDPR?

25 mei wordt de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Dit heeft gevolgen voor jouw website en nieuwsbrief. Het is niet de meest leuke klus maar het is nu wel de tijd om er mee bezig te gaan. Graag help ik jou op weg om je website klaar te maken voor de AVG.

In het Engels wordt deze wet GDPR (General Data Protection Regulation) genoemd, vandaar dat je deze term ook tegenkomt.

bekijken

Je eigen lettertype/font in een MailChimp nieuwsbrief

Je eigen lettertype/font in een MailChimp nieuwsbrief

Een eigen huisstijlfont in een nieuwsbrief is mogelijk maar zal niet bij iedere lezer worden getoond.

bekijken

MailChimp: Add us to your adress book vertalen

MailChimp: Add us to your adress book vertalen

Kan je maar niet vinden waar je dat ene engelse zinnetje “add us to your adress book” kan vertalen?

bekijken

Je eerste MailChimp Automation instellen

Je eerste MailChimp Automation instellen

Staat automation instellen nog op je lijstje maar stel je het de hele tijd uit? Misschien kan ik je met deze vlog dan op weg helpen. In deze video stel ik de meest eenvoudige automation in. Als jou dit ook lukt dan kun je ook een stapje verder gaan een “funnel” instellen. Een trechter op z’n Nederlands. Je stuurt mensen via een bepaalde route naar een verkoop of andere actie

bekijken

E-mail marketing automation met MailChimp om je conversie te verhogen

E-mail marketing automation met MailChimp om je conversie te verhogen

E-mailmarketing is nog steeds heel effectief als je het op de juiste manier gebruikt. Vandaag wat meer over automation om je conversie te verhogen.

bekijken

Stap 4 MailChimp – een campagne versturen

Stap 4 MailChimp – een campagne versturen

Nu de optie om in te kunnen schrijven klaar is, kan je starten met het maken van je campagne. Voor het maken van een campagne moet je een template kiezen. Je hebt hierin verschillende opties, basis, bestaand template of zelf eentje maken door in de html code te duiken.

In deze blog doorlopen we alle stappen van het aanmaken van een campagne. In stap 5 gaan we ons eigen template op maat maken.

bekijken

Mailchimp nieuwsbrief ontwerp breder dan 600 pixels?

Mailchimp nieuwsbrief ontwerp breder dan 600 pixels?

Ik krijg met regelmaat een nieuwsbrief ontwerp opgestuurd dat breder is dan 600 pixels.

bekijken

Hoe ziet mijn lezer de MailChimp nieuwsbrief

Hoe ziet mijn lezer de MailChimp nieuwsbrief

Iedere nieuwsbrieflezer gebruikt weer wat anders. Welke e-mailclient er wordt gebruikt kan je achterhalen in je de lijst statistieken.

bekijken

Nieuwsbrief met meerdere kolommen

Nieuwsbrief met meerdere kolommen

Heb jij een ontwerp met meerdere foto’s (en tekst) in kolommen naast elkaar.

bekijken

Exporteren van de je LinkedIn contacten

Exporteren van de je LinkedIn contacten

Wist je dat je heel makkelijk je contacten van LinkedIn kan exporteren? De meeste mensen hebben behoorlijk wat contacten, waarom zou je ze niet uitnodigen voor het lezen van je nieuwsbrief? Hieronder vertel ik je hoe je de contacten kan exporteren en daarna kan importeren in MailChimp.

bekijken

Achtergrond afbeeldingen in MailChimp

Achtergrond afbeeldingen in MailChimp

Bij MailChimp kan je kiezen voor een afbeelding met tekst en buttons er overheen. Deze afbeelding zal hij helaas niet bij iedereen tonen.

bekijken

MailChimp tip: bij lange nieuwsbrieven voeg je een “lees meer” toe

MailChimp tip: bij lange nieuwsbrieven voeg je een “lees meer” toe

Van de week heb ik een nieuwsbrief opgemaakt voor een klant die ik zelf wat aan de lange kant vond. Wat kan je nu doen om deze toch in te korten zonder dat je informatie weglaat.

bekijken

Gebruik je RSS feed om je abonnees op de hoogte te brengen

Gebruik je RSS feed om je abonnees op de hoogte te brengen

Automatisch een mail naar je abonnees op je MailChimp lijst na elk nieuw blog. Het is mogelijk met een RSS feed vanuit WordPress en de RSS feed en een campagne van MailChimp.

bekijken

Stap 6 – Mailchimp nieuwsbrief vormgeven

Stap 6 – Mailchimp nieuwsbrief vormgeven

Zodra je een grove opzet hebt gemaakt van je nieuwsbrief kan je tekst en afbeeldingen gaan plaatsen. En natuurlijk starten met het vormgeven van je brief middels kleurkeuze en typografische keuzes.

bekijken

Wat zet je in een nieuwsbrief?

Wat zet je in een nieuwsbrief?

‘Wat zet je in een nieuwsbrief?’

De vraag werd terloops gesteld, tussen een hap brood en een slok melk door.

bekijken

Hoe je zelf je MailChimp template – long version

Hoe je zelf je MailChimp template – long version

In deze video leg ik je uit welke contentblokken je kan gebruiken, hoe je kan ze kan verslepen, dupliceren, aanpassen. En daarnaast wat handige designtips.

bekijken

Koppelen van je bestelformulier met MailChimp en een betaalmethode

Koppelen van je bestelformulier met MailChimp en een betaalmethode

Als je een betaalde cursus wil gaan aanbieden, dan is het wel zo fijn dat je ook direct online kan betalen via je eigen website. Een van de dingen die uit de brainstorm naar voren kwam is dat als je online iets koopt je het ook wel zo snel mogelijk wilt kunnen starten.  Je wilt dus dat men direct kan betalen en na betaling op de maillijst komt.

bekijken

Online cursus op je website aanbieden door slim gebruik te maken van MailChimp

Online cursus op je website aanbieden door slim gebruik te maken van MailChimp

Ik ben blij om te kunnen melden dat ik drie coaches bereid heb gevonden om met mij een pilot traject in te gaan. Een traject waarin we gaan ontdekken hoe je het beste een online cursus kan aanbieden via je eigen website. Of het nu om een betaalde of onbetaalde cursus gaat, dat maakt niet uit.

bekijken

E-mailmarketing met MailChimp

E-mailmarketing met MailChimp

Waarom zou je een nieuwsbrief versturen?
Goede vraag want het kost je wel wat tijd en moeite en wat levert het op?
Het soort nieuwsbrieven die ik help versturen gaat naar personen die zich heel bewust hebben ingeschreven. Ze ervaren het niet als SPAM maar willen graag meer weten over de expertise van een ander. Een nieuwsbrief past heel goed in de marketing strategie “leren kennen – leuk vinden en vertrouwen“.

bekijken

Stap 2 – Hoe maak je een lijst aan voor je MailChimp nieuwsbrief?

Stap 2 – Hoe maak je een lijst aan voor je MailChimp nieuwsbrief?

Ik heb al eerder in 2014 een handleiding geschreven hoe je een lijst kan maken voor je MailChimp nieuwsbrief, maar nu werd het tijd voor een video. De handelingen zijn niet echt veranderd dus mocht je de voorkeur hebben voor een afbeeldingen met een tekstuele uitleg dan vind je hier mijn handleiding voor het aanmaken van een lijst.

Een tijdje terug werd ik gebeld door een bekende die de signup formulieren wilde vormgeven voordat er een lijst was aangemaakt. De knoppen om de kleur en fonts van de signup formulieren aan te passen ontbraken. Deze werden pas weer zichtbaar nadat ik een lijst aanmaakte. Het lijkt om een kleine bug in het programma maar het kan ook zijn MailChimp het logischer vind dat er eerst een lijst aanwezig is. Kom je dit probleem tegen, dan weet je nu, eerst een lijst maken en dan pas starten met de vormgeving.

 

bekijken

Tips bij het versturen van een nieuwsbrief met MailChimp

Tips bij het versturen van een nieuwsbrief met MailChimp

Afgelopen woensdag mocht ik een 5 minuten presentatie geven bij de nieuwjaarsbijeenkomst van DNO 1, 2 en 3.  En 5 minuten is dus echt heel kort. Vandaar hier nog even iets uitgebreider zodat je het nog eens op je gemak kan doornemen.

bekijken

In vier (grote) stappen een online cursus in elkaar zetten.

In vier (grote) stappen een online cursus in elkaar zetten.

MailChimp bied een aantal gestandaardiseerde workflows aan waarvan er 3 interessant zijn voor ZP-ers en kleine bedrijven. Heb je een webshop dan zijn er nog meer opties maar deze laat ik buiten beschouwing. Dit zijn er drie:

  1. Welkomst mail – eenmalige mail na aanmelding met bijvoorbeeld een aanmeld aanbieding. Of je e-book.
  2. Lessen serie – voor online cursus of training
  3. Welkomst reeks – voor een klant die iets heeft gekocht waarbij je een aantal mailtjes achter elkaar stuurt om het programma uit te leggen. Deze zie ik vaak bij online programma’s zoals MailChimp, of social media platforms. Na aanmelding krijg je elke dag een een tip of een deel uitgelegd.

bekijken

Een nieuwsbrief, help wat zet ik er in?

Een nieuwsbrief, help wat zet ik er in?

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het versturen van nieuwsbrieven werkt als marketing middel. Na het versturen krijg ik altijd reacties en met regelmaat een offerte aanvraag, reden voor mij om door te gaan. Ik houd mijn bestaande contacten en klanten op de hoogte van wat ik doe en kan door relevate tips en ideeën te delen. Uiteraard kan je niet iedereen bedienen en is niet elke brief interessant voor iedereen. Maar dat is ook oké, dat heb je waarschijnlijk zelf ook met al die nieuwsbrieven in jouw mailbox. Je screent een nieuwsbrief snel op interessante content en als dat niet het geval is gaan hij naar de prullenbak, houd hier dus rekening mee als je nieuwsbrieven verstuurd.

bekijken

Is het aanbieden van een online cursus rendabel?

Is het aanbieden van een online cursus rendabel?

Ik moet toegeven ik er zelf nog niet een online staan omdat het me aan tijd ontbreekt om er even voor te gaan zitten. Maar ik heb al een heel aantal mensen gesproken voor wie dit een hele mooie oplossing is. Op het moment dat je automatiseert hoef je niet zelf meer alle betalingen te controleren en de cursus toe te sturen elke week maar gaat het vanzelf!

Voor het idee maak ik een schatting: 27 uur a €75 euro = €2025,-

bekijken

MailChimp gebruiken om online cursus of training aan te bieden

MailChimp gebruiken om online cursus of training aan te bieden

Mailchimp is een online programma om zelf nieuwsbrieven te versturen. Je hebt een gratis account tot 2000 abonnees en daarna is het betaald. Maar met de betaalde functie komen er ook hele leuke dingen mee. Zoals automation. Ik kwam hiermee in aanraking toen ik voor een klant dit ging opzetten. Zij wilden graag een serie van lessen aanbieden bij het boek dat verkocht werd. In de maanden daarna kwam ik steeds meer mensen tegen voor wie dit eigenlijk een heel handige manier is om wat extra te doen voor hun klanten. Of je dit nu betaald of onbetaald wil aanbieden in ieder geval een optie om over na te denken.

Automation van MailChimp is uitermate geschikt om een online cursus aan te bieden, het is eenvoudig in te stellen en je betaald per maand maar een heel klein bedrag.

 

Voorbeelden

Ik heb me afgelopen tijd op een aantal lessen series ingeschreven en er inmiddels ook zelf een ingesteld voor een klant, hieronder wat voorbeelden.

Een gratis online werkboek aanbieden bij een boek. Het boek bestaat vaak uit een persoonlijk verhaal of verteld verhalend over een bepaalde methodiek. Tijdens of na het lezen kan je dan het werkboek gebruiken. Op deze manier kan je een wat duurder coachingstraject introduceren. Je leert de coach of trainer al kennen door het boek en werkboek, wat dan net het extra duwtje kan zijn om een halfjaarlijkse training te starten. Of voor een bepaalde coach of therapeut te kiezen

Een andere optie is het in te zetten als secundaire geldstroom. Je steekt er in het begin veel tijd in en daarna zet je de cursus weg voor een x bedrag. Een goed voorbeeld hiervan is het online programma van Maaike. Ik heb zelf een online programma van 18 weken bij haar gevolgd, zeer leerzaam, maar zoals ik al eerder in een blog schreef zonder contactmomenten en daardoor heb ik het toch laten versloffen. Nu zie ik dat ze er coaching bij aanbied en dat is goed voor beide partijen. Jij als ondernemer kan een extra dienst leveren en de cursist heeft er zoveel meer aan om even een paar keer gecoacht te worden.

Nog een voorbeeld. Eefje bied op haar website trainingen voor LinkedIn aan. Ook hier een versie met en zonder coaching. Ik volg nu een versie die tijdelijk gratis is en ik merk dat ik daar niet de tijd voor neem. Ik denk dus dat geld ook een rol speelt voor de mate van commitment alhoewel dat die van Maaike wel geld koste en ik die ook niet heb afgemaakt.. Eefje bied trouwens een versie aan met video’s. Elke mailing heeft een link en het wachtwoord van een online video. Dat is dus ook een optie.
En wat ook interessant is, dat ze een besloten groep heeft aangemaakt waarop de cursisten met elkaar in gesprek kunnen gaan over de onderwerpen die aan bod komen. Ze gaf ook aan om (random) een buddy te kiezen en deze gaat er voor zorgen dat je bij de les blijft. Dat had ik dus niet gedaan…

Na wat gesprekken her en der ben ik er van overtuigd dat blended learning; een combinatie van online leren + contactmomenten beter werkt dan alleen een serie e-mailtjes krijgen. Ik heb er zelf nu een aantal gevolgd zonder die contactmomenten en keer op keer blijft het toch liggen omdat er niemand is die je vraagt hoe de stand van zaken is.

Dus, wil je starten met het sturen van een geautomatiseerde reeks van e-mailberichten (automation) zorg dan ook voor een aantal klassikale of coaching momenten. Je cursisten halen er dan veel meer uit en voor jou is het ook goed om het echte contact te houden met je klanten.

 

 

 

bekijken

Een onmisbare  listbuildingtechniek: gratis weggevers

Een onmisbare listbuildingtechniek: gratis weggevers

Je kent ze vast wel en ziet ze met regelmaat op een website. De gratis weggever. Download een whitepaper of een e-book, maar eerst nog even je e-mail adres invullen.

Ik kan me voorstellen dat je dat niet altijd leuk vind om je e-mail adres achter te laten, maar aan de andere kant is het een kleine tegenprestatie voor het verkrijgen van nuttige informatie. Je hebt het waarschijnlijk net ook gedaan om dit e-book te kunnen lezen.

bekijken

Stap 5 – MailChimp – een basis template maken

Stap 5 – MailChimp – een basis template maken

In deze blog gaan we samen een basis template opzetten.

MailChimp geeft je de mogelijkheid om met “drag and drop” een hele eigen layout bij elkaar te slepen. Deze kan je vervolgens stylen door kleuren, lettertypes aan te passen. Je maakt het template eigen door jouw teksten (manier van schrijven), jouw foto’s (jouw stijl) en het een lettertype wat bij je past.

bekijken

MailChimp – stap 3 – Signup formulieren stylen

Je bent nu bijna klaar om iedereen te laten aanmelden voor je nieuwsbrief. Een stap die vaak vergeten wordt is het nakijken van je “sign-up” formulieren. En dat zijn er een heel aantal. Op het moment dat je inschrijft voor een nieuwsbrief zijn er een aantal stappen die je neemt.

bekijken

Stap 2 – Maak een lijst aan in MailChimp

Stap 2 – Maak een lijst aan in MailChimp

Wil je leren hoe je een audience aanmaakt en wat de mogelijkheden zijn anno 2019? Ga dan naar mijn online-leeromgeving.

bekijken

Mailchimp – stap 1 – een account aanmaken

Duur: 15-20 minuten.

Omdat niet iedereen in staat om naar mijn workshop te komen en degene die wel gaan een handleiding mee te geven, start ik vandaag met een aantal blogs over MailChimp. MailChimp is een online tool zoals je dat zo mooi noemt. Alles is in het engels maar er zijn wel heel veel nederlandse handleidingen te vinden. Wel is er de mogelijkheid om de nieuwsbrief zelf in je eigen taal te zetten.

bekijken

Contactgegevens

Btw NL1047.02.217.B02
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster