Skip to main content
Luister naar dit blog artikel

MailChimp data verzamelen van je lezers

Om goed aan de slag te kunnen met Automation moet je eerst weten hoe je jouw lijsten goed beheert. Het automatiseren van je mail gebeurd op basis van triggers. En die trigger stel je vast op basis van kenmerken van jouw lezers.

Weer actief bezig met nieuwsbrieven?

boek een online sessie

Soms moet je even op weg geholpen worden om zelf weer verder te komen. Pak de regie en vijzel je kennis op.

Ondersteuning voor LaPosta en MailChimp.

Aangepast op: 6 jun 2023

Bij de gratis versie van MailChimp heb je maar één lijst en dan is het fijn dat je weet hoe je ook een specifiek deel van de lijst een mailing kan sturen. Dit doe je namelijk op basis van data die je verzamelt.

Hoe worden de kenmerken vastgelegd in MailChimp?

Bij het versturen van een campagne kies een segment, tag of groep. Of de complete lijst. De data die je verzamelt kan je bundelen in een segment. Een segment kan je bijvoorbeeld maken op basis van:

  • aankoop webshop
  • starten training
  • niet of wel lezen van een campagne
  • op basis van een ingevuld veld in het signupformulier (interesse, geboortedatum)
  • etc.

Segmenten overstijgen tags en groepen. Deze worden ook gemaakt op basis van andere data. Je kan dus ook pas bij het verzenden een segment kiezen.

MailChimp verzamelt ook data op basis van de activiteit van de lezer ook data. Hierdoor kan je bijvoorbeeld ook een herverzending (resend) doen naar iedereen die niet heeft geopend. Of de laatste paar keer. Je zou zelfs je lijst kunnen opschonen door iedereen te archiveren die niet is aangemeld maar wel ingeschreven is. Dit is handig als je een maandbedrag betaald op basis van het aantal lezers.

Meer over segmenten lees je op hun website >>

Groepen

Lezer kunnen zelf hun interesses doorgeven doormiddel van formulieren. Dit kan het aanmeldformulier zijn van MailChimp zelf. Maar je kan ook werken met een formulieren (WordPress) plugin die de informatie doorgeeft aan MailChimp. Een lezer kan deze (als je ze op zichtbaar en niet hidden instelt) altijd aanpassen via de verplichte link in de footer. Deze gegevens vind je terug in groepen. Bij Learndash kan je ook werken met groepen.

Tags

Werk je met LearnDash, Gravity Forms of WooCommerce dan kan je aankopen en inzendingen een tag meegeven. deze kan jouw lezer niet zien en ook niet aanpassen.

Aankopen in de WooCommerce webshop

Je kan ook je webshop koppelen aan MailChimp. Dan worden alle gegevens van klanten doorgesluisd naar MailChimp. Wees hier heel zorgvuldig mee en schrijf niemand automatisch in op je nieuwsbrief zonder toestemming.
Lees hier meer over in het blog van Charlotte’s Law. Iedereen heeft recht op verzet, dus je moet het altijd optioneel laten. Daarbij is iemand alleen een klant als deze iets gekocht heeft en niet bij een gratis weggever.

Op dat moment kan je iemand mailen op basis van aankoop. Heb je veel klanten en een betaalde versie van MailChimp dan kan hierdoor je maandbedrag flink omhoog gaan! In dit kader is lijstbeheer van belang.

Lijstbeheer

Check met regelmaat of je mensen op je lijst zou kunnen archiveren. Ze tellen niet mee in het maandbedrag, en je behoud de data. Ze kunnen dan zelf ook niet meer bij hun gegevens, en jij kan ze niet meer mailen.

Meer over het importeren en werken met lijsten vind je op: https://mailchimp.com/help/audiences/
Je kan ook mijn Nederlandse online training volgen.

Learndash online trainingen

Je kan WooCommerce gebruikt als tussenoplossing voor het verkopen van je online trainingen van LearnDash. Dan kan je werken met een add-on voor LearnDash en kan je werken met tags en groepen.

In WooCommerce kan je een product aanmaken en na aankoop kan je iemand in een groep zetten van Learndash. Dit gebruik je i.p.v. WooCommerce Memberships. (zijspoor, yeah I know). Aan deze groep verbind je aantal trainingen en deze groep kan je dus via MailChimp ook mailen en op de hoogte houden van nieuwe lessen.

Verzamel geen data die je niet gebruikt

In het kader van de AVG mag je geen data verzamelen die je niet gebruikt. Als je nu een nieuwe lijst zou aanmaken dan staan er in het signup formulier van MailChimp standaard een aantal velden voor adres, telefoonnummer en geboortedatum. Ik zou deze verwijderen. En dan kan je ook bij een automatische sync vanuit je website geen ongewenste extra data meenemen. En in alle gevallen, je klant moet op de hoogte zijn dat dit gebeurd.

Zolang de velden niet aanwezig zijn in je lijst, kan je website daar ook niks naar weg schrijven. Dus als er geen adresveld is, dan kan dat ook niet opgeslagen worden. Dit vind je terug onder de settings van lijst onder de noemer “Audience fields and *|MERGE|* tags”

Photo by Jeff Sheldon on Unsplash

Lees ook deze blogs over MailChimp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Voordelen MailChimp

  • AllRound e-mailmarketing pakket
  • Social Cards
  • Socials Post
  • Creative Assistent
  • Tags
  • Gratis koppeling met Gravity Forms
  • Meer intergratie mogelijkheden
  • Surveys
  • Pol
  • Meer opmaakmogelijkheden
  • Automation triggers zijn uitgebreider

Voordelen La Posta

  • In het Nederlands
  • Gratis tot 2000 lezers
  • Automation aanwezig
  • Groepen aanwezig
  • Campagne bouwer is makkelijk te leren
  • Server staat in Nederland
  • Minder mogelijkheden en daardoor simpeler
  • Verwerkers overeenkomst makkelijk te vinden en te ondertekenen
  • Voor Zapier koppelingen zijn er aantal Zaps voorbereid

Nadelen MailChimp

  • Server staat niet in Nederland
  • Na 2019 alleen gratis tot 500 abonnees
  • Alleen in het engels

Nadelen La Posta

  • Geen tags
  • Geen automatische RSS feed trigger
  • Dure koppeling met Gravity Forms (250€)
  • Integratie in website lastiger

Waar kan ik jou mee helpen?

Vul je zoekterm of zin in en druk op enter, zo vind je snel de bijpassende pagina.