Ben jij een starter en wil je zelf aan de slag? Lees dan hier verder>>

MailChimp Automation en Audiences (lijstbeheer)

Aangepast op: 30 nov 2022

Om goed aan de slag te kunnen met Automation moet je eerst weten hoe je jouw lijsten goed beheert. Het automatiseren van je mail gebeurd op basis van triggers. En die trigger stel je vast op basis van kenmerken van jouw lezers.

Bij de gratis versie van MailChimp heb je maar één lijst en dan is het fijn dat je weet hoe je ook een deel van de lijst een mailing kan sturen. Dit doe je namelijk op basis van data die je verzamelt.

Hoe worden de kenmerken vastgelegd in MailChimp?

Dit gebeurd in tags, groepen en aankoop. Bij het versturen van een campagne kies je dan een segment, tag of groep. Of de complete lijst. Segmenten overstijgen tags en groepen. Deze worden ook gemaakt op basis van andere data. Je kan dus ook bij het verzenden een segment kiezen.

MailChimp verzamelt op basis van de activiteit van de lezer ook data. Hierdoor kan je bijvoorbeeld ook een herverzending (resend) doen naar iedereen die niet heeft geopend. Of de laatste paar keer. Je zou zelfs je lijst kunnen opschonen door iedereen te archiveren die niet is aangemeld maar wel ingeschreven is. Dit is handig als je een maandbedrag betaald op basis van het aantal lezers.

Meer over segmenten lees je op hun website >>

Groepen

Lezer kunnen zelf hun interesses doorgeven doormiddel van formulieren. Dit kan het aanmeldformulier zijn van MailChimp zelf. Maar je kan ook werken met een formulieren (WordPress) plugin die de informatie doorgeeft aan MailChimp. Een lezer kan deze (als je ze op zichtbaar en niet hidden instelt) altijd aanpassen via de verplichte link in de footer. Deze gegevens vind je terug in groepen. Bij Learndash kan je ook werken met groepen.

Tags

Werk je met LearnDash, Gravity Forms of WooCommerce dan kan je aankopen en inzendingen een tag meegeven. deze kan jouw lezer niet zien en ook niet aanpassen.

Aankopen in de WooCommerce webshop

Je kan ook je webshop koppelen aan MailChimp. Dan worden alle gegevens van klanten doorgesluisd naar MailChimp. Wees hier heel zorgvuldig mee en schrijf niemand automatisch in op je nieuwsbrief zonder toestemming.
Lees hier meer over in het blog van Charlotte’s Law. Iedereen heeft recht op verzet, dus je moet het altijd optioneel laten. Daarbij is iemand alleen een klant als deze iets gekocht heeft en niet bij een gratis weggever.

Op dat moment kan je iemand mailen op basis van aankoop. Heb je veel klanten en een betaalde versie van MailChimp dan kan hierdoor je maandbedrag flink omhoog gaan! In dit kader is lijstbeheer van belang.

Op 7 oktober is er een online Samen-Doe-Sessie over MailChimp Automation. Er is nog plek. Wil je meer informatie of je opgeven kijk dan hier>>

Lijstbeheer

Check met regelmaat of je mensen op je lijst zou kunnen archiveren. Ze tellen niet mee in het maandbedrag, en je behoud de data. Ze kunnen dan zelf ook niet meer bij hun gegevens, en jij kan ze niet meer mailen.

Meer over het importeren en werken met lijsten vind je op: https://mailchimp.com/help/audiences/
Je kan ook mijn Nederlandse online training volgen.

Learndash online trainingen

Je kan WooCommerce gebruikt als tussenoplossing voor het verkopen van je online trainingen van LearnDash. Dan kan je werken met een add-on voor LearnDash en kan je werken met tags en groepen.

In WooCommerce kan je een product aanmaken en na aankoop kan je iemand in een groep zetten van Learndash. Dit gebruik je i.p.v. WooCommerce Memberships. (zijspoor, yeah I know). Aan deze groep verbind je aantal trainingen en deze groep kan je dus via MailChimp ook mailen en op de hoogte houden van nieuwe lessen.

Verzamel geen data die je niet gebruikt

In het kader van de AVG mag je geen data verzamelen die je niet gebruikt. Als je nu een nieuwe lijst zou aanmaken dan staan er in het signup formulier van MailChimp standaard een aantal velden voor adres, telefoonnummer en geboortedatum. Ik zou deze verwijderen. En dan kan je ook bij een automatische sync vanuit je website geen ongewenste extra data meenemen. En in alle gevallen, je klant moet op de hoogte zijn dat dit gebeurd.

Zolang de velden niet aanwezig zijn in je lijst, kan je website daar ook niks naar weg schrijven. Dus als er geen adresveld is, dan kan dat ook niet opgeslagen worden. Dit vind je terug onder de settings van lijst onder de noemer “Audience fields and *|MERGE|* tags”

Photo by Jeff Sheldon on Unsplash

Lees ook deze blogs over MailChimp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vul een zoekterm in:

Meer uit MailChimp halen?

volg een training of 1-op-1 sessie

De data voor de gezamenlijke sessies moeten nog gepland worden. Maar je kan altijd opnemen als je interesse hebt.

Laat me vooral weten of je een 1-op-1 zou willen, online, of in een groep.

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor
Ik heb momenteel een flexplek bij verschillende verzamelgebouwen.

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Contactgegevens

Fotografie

De meeste foto's zijn gemaakt door Marieke Vogelzang van Time to shine. Beelden zijn eigendom van Marieke en mogen niet gebruikt worden zonder toestemming.

Overige foto's komen van Unsplash of zijn in eigen beheer gemaakt met toestemming van mijn klanten.