In de zomervakantie heb ik andere werktijden, zie contact

Do's and dont's bij het versturen van een nieuwsbrief

Ben je momenteel wat actiever met je online uitingen? In deze blog de do’s and dont’s voor het versturen van een nieuwsbrief.

  1. Zorg voor een goed e-mail bestand
  2. Zorg voor een goed template die past bij de rest van je huisstijl
  3. Kies een goede onderwerpsregel en vergeet en vergeet preheader teaser niet
  4. Wees relevant
  5. Hou het kort
  6. Test je nieuwsbrief voor je verstuurd
  7. Meet de respons en verbeter je nieuwsbrief

Zorg voor een goed e-mail bestand

Je mag niet iedereen waar je een e-mailadres van hebt zomaar mailen. Er zijn wettelijke eisen aan het versturen van een nieuwsbrief.

  1. voorafgaande toestemming: de ontvanger moet expliciet toestemming hebben gegeven;
  2. identiteit: de ontvanger moet zien van wie berichten afkomstig zijn;
  3. afmeld mogelijkheid: de ontvanger moet zien hoe en bij wie hij zich kan afmelden als hij geen berichten meer wilt ontvangen.

Aan klanten mag je een mail sturen als de inhoud gerelateerd is aan het gekochte product of dienst.

Eerder heb ik wel uitgelegd dat je LinkedIn contacten kon importeren om eenmalig te benaderen maar in het kader van de AVG wil ik daar toch op terugkomen. Je kan wel je volgers vragen zich te aan te melden voor je nieuwsbrief. Meer tips van MailChimp zelf vind je hier >


Hoe krijg je dan mensen op je lijst?

  • attendeer mensen op je nieuwsbrief via een update op de verschillende social media kanalen
  • als je ze spreekt (op een event) kan je ze helpen inschrijven, ipad met inschrijfformulier.
  • Bij workshop een toestemmingslijst laten tekenen
  • Maak gebruik van een weggever op je website
  • Voeg een inschrijfblok toe aan je website en/of blog
  • Voeg een extra optie toe aan een inschrijf of offerte formulier (zelf laten aanvinken)

Zorg voor een goed template die past bij de rest van je huisstijl

De vormgeving van je template onderscheid je van de concurrenten en werkt mee aan het vertrouwen in jouw merk. Zorg dat je consistent bent in alle uitingen en deze er overal hetzelfde uit zien.

Kies een goede onderwerpsregel en vergeet en vergeet de preview tekst niet

Als je mail binnenkomt, zie je een onderwerp in het zwart en daaronder in het grijs een preview. Een goede onderwerpsregel kan er voor zorgen dat je nieuwsbrief ook word geopend. Sommige e-mailprogramma’s bieden daarnaast nog meer ruimte en tonen vervolgens de eerste regels uit de nieuwsbrief. Om daar wat invloed op te hebben zit er een preview optie in. Het is niet een bewezen feit dat je nieuwsbrief meer geopend word maar dit is iets wat je zou kunnen testen met een a/b test.

Wees relevant

Houd voor ogen waarom iemand zich heeft ingeschreven en zorg dat je dit ook waar maakt. Geef je lezers iets waar ze wat aan hebben. Geef een deel van je kennis waarmee je ze verder kan helpen.

Bied interessante en relevante aanbiedingen.

Ga segmenteren op interessegebied, het mooie van segmenteren is dat je ze op 1 lijst kan houden.

Het kan helpen om met vaste rubrieken te gaan werken. Bijvoorbeeld:

  • agenda van workshops en trainingen
  • samenvatting van de laatste workshops en trainingen
  • intro van je blogs
  • uitgelichte bericht van social media

Of maak een online inspiratie bord – pocket, pinterest of evernote – zodat je een verzameling ideeën klaar hebt om te gebruiken

Test je nieuwsbrief voor je verstuurt

Controleer op spelfouten en kromme zinnen. Check de onderwerpregels. Check of je niet vergeten bent een standaard tekst te vertalen of loze blokjes die zijn blijven staan. Check de linkjes, als je geen linkjes hebt dan kan je ook niet meten.

Meet de respons en verbeter je nieuwsbrief

Meet de respons, bekijk de rapporten en de Google Analytics rapporten – op welke pagina zijn ze terecht gekomen en zijn ze overgegaan tot actie?

Met a/b testen kan je gaan experimenteren met verschillende onderwerpsregels en op welke tijden je het beste kan versturen.

Hou het kort

Maak het voor je lezers makkelijk om snel door je nieuwsbrief te ‘scannen’. Mensen worden gebombardeerd door nieuwsbrieven en ze willen er snel door heen kunnen lezen.

Schrijf een samenvattting of een quote en link door naar de rest.

→ ben je niet overtuigd, waag er eens een a/b test aan.

Don’ts

  1. Lijst: Niet sturen zonder toestemming.
  2. Opmaak: niet alles in hoofdletters, gekke kleuren en veel uitroeptekens.
  3. Content: aanbiedingen om geld te verdienen, minder te betalen voor iets of een product met geld terug garantie.
  4. Code: slechte code, niet responsive.
  5. Te veel afbeeldingen of afbeeldingen die een beetje los in de nieuwsbrief hangen.

Contactgegevens

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit: