ZELF AAN DE SLAG? Je kunt nu MailChimp & LearnDash trainingen volgen op mijn ONLINE LEEROMGEVING

Email marketing automation: voorbeelden van geautomatiseerde emailberichten en waarom ze zo goed zijn

gastblog van: Maartje Roozeboom

Email marketing automation lijkt dé trend van het moment. Er zijn goede redenen waarom er zoveel interesse bestaat voor geautomatiseerde email campagnes.

Bijvoorbeeld omdat je met email marketing automation verschillende contactmomenten met je klant kunt creëren, zonder dat je daar heel veel tijd in hoeft te steken.

Maar ook omdat op die manier een persoonlijke email naar je klant mogelijk maakt. En een persoonlijke brief wordt altijd meer gewaardeerd dan een bulk email.

Email marketing automation werkt bovendien omzetverhogend. Kijk maar naar deze voorbeelden:

Email naar aanleiding van on-site zoekopdrachten

Marketing Sherpa deed in 2011 onderzoek naar de email markering van Lowfares.com. Deze Amerikaanse aanbieder van vliegtuigtickets zag dat het sturen van emails naar aanleiding van zoekopdrachten op haar site heel succesvol was. Veel succesvoller dan het sturen van de standaard nieuwsbrief.

Zo lagen openingspercentages tot wel 200% hoger, en doorklik-percentages namen tot wel 50% toe.

Email naar aanleiding van ‘abandoned shopping carts’

En SeeWhy research deed onderzoek naar emails die verstuurd werden naar klanten die hun kassamandjes niet afrekenden. Zij concludeerden dat die tot 55% meer conversie leidden dan reguliere email campagnes.

Conclusie: het loont dus om op voor de klant relevante momenten per email contact te zoeken.

Hoe je dat doet zonder er fulltime mee bezig te zijn? Door email marketing automation in te zetten.

Email marketing automation: een voorbeeld van een mooie welkomsmail

vodafone-welkomstmail-email-marketing-voorbeeld

Vodafone doet het bijvoorbeeld erg leuk met deze welkomsmail:

De boodschap is eenvoudig: ‘Leuk dat je er bij bent!’. Met dit fijne bericht wordt de beslissing om je in te schrijven bevestigd.

Daarnaast krijg je door middel van een tekstlink en een afbeelding de uitnodiging om je gegevens aan te vullen.

De ‘win’ voor de klant: zo wordt je email nog relevanter. De ‘win’ voor Vodafone: ze krijgen een beter beeld van hun klant en kunnen hun aanbod daardoor beter op hem afstemmen.

De timing van deze verrijkingsmethode is niet toevallig: zoals gezegd heeft de klant zich zojuist ingeschreven. En nu wordt hij ook nog eens welkom geheten. Dat goede gevoel kan er zo maar toe leiden dat hij instemt met het geven van meer informatie over zichzelf.

Via email marketing automation een volledig lesprogramma aanbieden

Boekschrijven.nl gaat nog een stap verder. Nadat een bezoeker zich heeft ingeschreven voor de nieuwbrief, krijgt hij een gratis af te luisteren interview.

In de daaropvolgende dagen krijgt hij bovendien steeds een nieuwe email: een blog over uitstelgedrag, een blog over schrijven, en een over domeinregistratie van je schrijverswebsite.

Ten slotte krijgt de abonnee de mogelijkheid om een boek te kopen van een van de belangrijkste schrijfdocenten van het moment.

Ongetwijfeld een boek van de afzender, of een boek waar de afzender door middel van affiliate marketing wat aan verdient.

Nog een voorbeeld.
Ik las laatst een casus over een niet bij name genoemd Amerikaans bedrijf, dat mensen een gratis e-book aanbood.

Dit e-book was de opmaat naar een email marketing automation campagne, waarin mensen in 10 (!) emails werden klaargestoomd voor de aankoop van een product. En daarna kregen ze nog eens 4 emails over een tweede product, en daarna weer een reeks over een derde.

Het resultaat, zo beweerde de schrijver, was een omzet van $52.575. Nou is Amerika een groot land, en zijn de verhalen vaak net zo groot. Maar dat er resultaat te behalen valt, dát geloof ik direct.

Abandoned shopping cart: begeleid je bezoekers weer terug naar de kassa

Een doorn in het oog voor veel webshop eigenaren: er wordt gekeken, geklikt en er worden zelfs producten in het kassamandje (de shopping cart) gelegd. Maar wanneer er afgerekend moet worden, haakt de klant af.

Roompot vakanties had daar ook veel last van, en besloot een campagne te wijden om het aantal kassamandje-verlaters terug te halen.

Mensen die vanuit een nieuwsbrief naar de website doorklikten, kregen een bepaalde code mee. Wanneer zij onverrichter zaken weg gingen, krijgen ze binnen 2 uur een gepersonificeerde email gestuurd, met daarin de mogelijkheid om het boekingsproces af te maken.

Zoals hierboven beschreven, zag SeeWhy research in hun onderzoek een stijging van het aantal aankopen via dit soort mails van 55% ten opzichte van standaard emails.

Voorbeeld herinneringmail

Ander voorbeeld.
Onlangs kreeg ik van Travel Parkingservice een soortgelijke email. Ik had mijn gegevens ingevuld om een parkeerplaats te reserveren. Echter, ik wilde alleen even de prijs bekijken, en maakte mijn reservering dus niet compleet. Binnen een uur kreeg ik de volgende email in mijn inbox:

“Beste bezoeker,
We hebben gezien dat u begonnen bent met een reservering op onze website, maar deze nog niet heeft afgerond. Is er iets misgegaan bij de boeking? Zo ja, dan horen wij dat graag, zodat wij onze service kunnen verbeteren. Wilt u hulp bij de boeking? Wij helpen u graag verder, klik hier voor contact. Heeft u uw reservering reeds afgerond? Dan kunt u dit bericht negeren.
Klik hier om terug te gaan naar onze website.
Met vriendelijke groet,
Travel parkingservice”

Nu vind ik dit voorbeeld een beetje ‘eng’, omdat ik nog niet eerder bij Travel Parkingservice had geboekt. Het was dan ook niet zo prettig om te ervaren dat zij mijn gegevens toch hadden opgeslagen.

Tegelijkertijd biedt het een mooi inzicht in de technische mogelijkheden die er zijn.

Zet email marketing automation in voor event-driven emails

voorbeeld van email marketing automation: een mail voor je verjaardag

Event-driven emails, dat zijn emails die naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis worden toegestuurd. Die gebeurtenis kan van alles en nog wat inhouden. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de email campagne van Agradi: Van harte gefeliciteerd met uw verjaardag! U ontvangt een waardebon van €5.-

win backcampagne 2

Of wat dacht u van deze event-driven email van Dropbox: “Je Dropbox voelt zich de laatste tijd een beetje eenzaam.” Je zou je bijna schuldig gaan voelen!

voorbeeld van email marketing automation: je garantie vervalt bijna

Een andere mooie reden (of smoes) past Apple toe: je iMac garantie vervalt. Bestel AppleCare en verleng je garantie met 2 jaar.

U ziet het, er is altijd wel een reden te verzinnen om contact met uw klant te leggen. En hoe meer u die contact moment automatiseert, hoe makkelijker u resultaten kunt boeken.

Andere mogelijke redenen om contact te zoeken:

  • Doodgewone verkoop-mails: 10% korting!
  • Profielverrijking: heeft u deze aanbieding al gezien? En pas daarnaast uw gegevens aan, dan kunnen we u nog beter van dienst zijn.
  •  Orderbevestigingsmails
  • Bezorgingsmails
  • Producttevredenheidsmails, waarin u uw klanten vraagt een productbeoordeling op de site te schrijven

Ik daag je uit om nog meer redenen te verzinnen om een email naar uw klanten te sturen.

Ik daag je uit om nog meer redenen te verzinnen om een email naar uw klanten te sturen.

Dan is email marketing automation en de conversie die jij daarmee behaalt, bijna gegarandeerd!

Vind ik leuk:

Contactgegevens

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster