alarm - time's up

Jouw e-mailmarketing AVG proof maken

Op de valreep nog bezig met de AVG? Hopelijk maakt dit afvink lijstje het minder stressvol.

  1. Sluit een verwerkersverklaring af met MailChimp
  2. Stuur een mail naar je lezers en vraag permissie/goedkeuring (als je deze al had dan is er niks aan de hand*)
  3. Check of je geen overbodige data bewaard zoals een verjaardag of andere extra info naast, naam voornaam en e-mail. Heb je zulke velden wel en gebruik je ze niet? Verwijder dit uit je Form Builder en lijst.

* Even een aanvulling omdat ik merk dat een aantal mensen helemaal in paniek raken. Als je al toestemming had dan hoef je natuurlijk niet opnieuw te doen. Het gaat echt om een groep lezers die je er wellicht zelf een keer op hebt gezet. Waarvan je niet duidelijk hebt of je toestemming hebt. 

Hoe pak ik dit technisch handig aan?

De meeste mensen hebben al een lijst. Vaak een mix van zelf aangemelde lezers, en mensen die je er zelf op hebt gezet. Als je niet kan aantonen dat deze mensen zichzelf hebben aangemeld, moet je opnieuw of met terugwerkende kracht, toestemming vragen. Ik zou er niet voor kiezen dat per mail doet als antwoord op je mailing. Dit kan je kwijtraken in je mailbox of per ongeluk opschonen. Zorg dat men  permissie geeft doormiddels van het aanvinken van de GDPR velden. Dan heb je dit ook in de database staan. Als er een tijd komt dat je gevraagd wordt om een bewijs dan kan je lijst exporteren.

Alle stappen staan hier beschreven >

In het kort: bij de instellingen van je lijst, onder List name & defaults vink je aan ‘add GDPR fields’. Hierna ga je naar je Form Builder, je ziet dan dat onderstaande tekst er bij staat, je kan het vervolgens aanpassen naar eigen wensen. Maar let op, aanpassen tussendoor maakt dat je de hele opt-in weer opnieuw moet gaan doen. Hierna stuur je een mailing waarin je vraagt aan iedereen om zijn voorkeuren aan te passen.

Houd er wel rekening mee dat je dit niet echt kan toevoegen in je weggever (pop-up)blokje. Overweeg dan om met een uitgebreider formulier te werken op een landingspagina.

GDPR-velden

 

Zorg in ieder geval dat je de dubbele opt-in aan hebt staan. Als men dan op de lijst komt via een weggever (of ander formulier op je website) dan krijgen ze een 2e mail in de mailbox om daadwerkelijk te activeren. Bij deze activering zie ik namelijk niet de GDPR velden. MailChimp geeft daarnaast ook aan dat de GDPR formulieren niet samenwerken met de standaard embedded forms. Je ziet ze pas als je jouw voorkeuren gaat bekijken.

Dit is wat ze zelf schrijven:

Which forms are compatible with GDPR fields?

After you enable GDPR form fields for your list, these fields will be included on the hosted signup forms for your list, update profile forms, and signup landing pages.

The fields will also be included on pop-up forms that use the Modal design format, and either None or Top image alignment. 

hosted signup forms – dat is het online inschrijfformulier van MailChimp voor jouw lijst

update profile form – het formulier wat je online vindt als je klikt op voorkeuren aanpassen

signup landingpages – zie info hier >>

Het maakt het allemaal niet simpeler want je vraagt permissie aan bestaande lezers middels deze velden. Nieuwe aanmelders via de standaard embedded forms zien deze velden pas als ze hun gegevens bekijken, en hebben dit dus nog niet ingevuld. Maar ze hebben wel een dubbele opt-in gedaan.

Naar mijn idee is dat voldoende. (maar ik ben geen jurist)

Actief laten aanmelden

Je kan er van uit gaan dat er veel mensen geen tijd, geen zin of om een andere reden niet actief gaan aanmelden of afmelden. Ik heb een mailing uit gedaan en er zijn maar enkelen die de moeite hebben genomen om te reageren. Ik heb nu een tweede mailing er uit gedaan met de GDPR velden. Fingers Crossed…

MailChimp bied een template aan om dit te doen, het heet GDPR Subscriber Alert en vind je onder de kant en klare templates

Om het positief te houden, degene die wel aanmelden, willen ook echt iets van je horen!

 

Aanmeld bronnen (sources)

Om te zien hoe iemand op je lijst is gekomen, ga je naar je lijst en zoek je de kolommen Emailmarketing en Source op.

Als het nog steeds onduidelijk via welke weg iemand op je lijst is gekomen en je kan het niet aantonen dan kan je deze het beste ook verwijderen. De lezers die er op staan via deze bronnen: Hosted Signup Form, Embed Form en API generic komen via formulieren op je website of social media.

Overbodige data

Ik had zelf nog een aantal extra interesse velden waarop ik wilde segmenteren. Deze heb ik echter nooit gebruikt en nu verwijderd. Wil je gaan segmenteren of een mail sturen op iemand verjaardag dan moet je de data die je daarvoor gebruikt ook actief gebruiken en anders verwijderen.

Recht op inzage en laten verwijderen van data

Het is mogelijk dat je een mail krijgt dat iemand wil zien met welke gegevens iemand is ingeschreven. Men kan dit zelf inzien door onder aan elke nieuwsbrief de link naar de voorkeuren te plaatsen. Deze staat er standaard in als je het footer content block gebruikt. Heb je deze verwijderd dan is dit de mergetag (invoeren als link) die je daar voor gebruikt: *|UPDATE_PROFILE|*

Men kan zich ook zelf uitschrijven met de afmeldlink.

 

Inactieve lezers/abonnees verwijderen

Het is wel goed om te weten dat MailChimp de gegevens nog steeds bewaard maar dan om te onthouden dat iemand zich heeft uitgeschreven. Als je al die oude inactieve lezers alsnog wil verwijderen gebruik dan dit stappenplan >

Dubbele inschrijvingen in verschillende lijsten

Heb je meerdere lijsten en staan dezelfde mensen op die lijsten?  Ga dan werken met een lijst en werk met groepen. Zo voorkom je dan men zich afmeld en alsnog mail krijgt vanuit een andere lijst. Het is duidelijker en overzichtelijke om alles bij elkaar te houden.

Advies


Studio Sandra Gortemaker

Studio Sandra Gortemaker richt zich op vrouwelijk ondernemers die graag ondersteuning willen in hun online marketing. Ik help je bij het opzetten van je WordPress website, landingspagina en/of salespagina en je MailChimp campagnes. Ik ben hierin jouw sparringpartner en coach.

Is er nog iets onduidelijk of heb je een andere vraag? Laat het me weten door een reactie achter te laten.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Contactgegevens

Btw NL1047.02.217.B02
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster