ZELF AAN DE SLAG? Je kunt nu MailChimp & LearnDash trainingen volgen op mijn ONLINE LEEROMGEVING

MailChimp tip: bij lange nieuwsbrieven voeg je een “lees meer” toe

Moet je een nieuwsbrief opmaken die iets aan de lange kant is? En is er geen online versie op de website? Leer hoe je deze kan inkorten zonder dat je informatie weglaat.

Dit is een Nederlandse versie van een MailChimp tutorial.
Aangepast op 30 juni 2020.

Soms wil je graag alle informatie in de mail. Je geeft een aantal trainingen en je wilt het hele aanbod in de mail sturen. Of je geeft een workshop en wilt alle achtergrond informatie toesturen. Wellicht werk je met een viertal rubrieken en wil je een mooie quote en agenda meesturen. Al met al kan dat een hele lange mail worden.

Wees er van bewust dat over het algemeen een lange mail geparkeerd word in het bakje “to-do”.

Je bent druk en hebt simpelweg geen tijd om zo’n lange mail te lezen. Er zijn een tweetal oplossingen om je mail helder, overzichtelijk en makkelijk te navigeren houden.

De oplossing voor lange mailtjes

Maak een inhoudsopgave zodat je lezer direct naar de paragraaf kan gaan van zijn interesse. En maak gebruik van een lees meer link. Je leest dan online in je browserscherm verder.
MailChimp bied de mogelijkheid om te werken met een:

  • inhoudsopgave
  • read more link

Het maken van een inhoudsopgave binnen je nieuwsbrief

TOC heading2
TOC heading2

Heel handig want bij de inhoudsopgave kan je klikken op het kopje van jouw interesse en dan ‘schiet’ je automatisch naar die paragraaf. Als je al eens met ankers (anchors) hebt gewerkt dan weet je precies wat ik bedoel. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is alle paragrafen te voorzien van een kop en deze als een h2 of h3 te stylen. Je kiest nu niet voor heading 2, maar voor TOC heading 2. 

table of contents- mailchimp TOC
table of contents

Als je alle paragrafen hebt voorzien van een TOC heading kan je doormiddel van de mergetag table of contents een inhoudsopgave maken. Dit kan in een aparte contentblok staan. Je vind deze optie boven het tekstkader (nadat je heb geklikt op contentblok bewerken)

Het hele proces van het maken van een table of content staat ook beschreven in de kennisbank van MailChimp

Het maken van een lees meer link in je MailChimp nieuwsbrief

Zijn je paragrafen nu ook heel lang, dan kan je er voor kiezen om de belangrijkste informatie in de bovenste alinea te plaatsen en daarna door te wijzen naar de online versie. De online versie is niks anders dan de archief versie van jouw nieuwsbrief. MailChimp slaat elke verzonden mail op en deze zijn via jou archief terug te lezen.

Je gaat naar dezelfde versie als dat je zou klikken op lees deze nieuwsbrief online >>

Deze stappen zijn wat ingewikkelder en moet je rustig de tijd voor nemen.

Het hele proces wordt hier besproken in de kennisbank van MailChimp. Inclusief de afbeeldingen. Mocht engels geen bezwaar zijn dat is het handig om deze pagina er bij te pakken.

Stap 1

Navigeer naar het gedeelte waar de lees meer link moet komen en plak hier onderstaande code.

*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|*
Meer informatie
*|END:IF|*

Stap2

Selecteer hierna de tekst die een link moet worden (in dit geval ‘Meer informatie”) en plak hier *|ARCHIVE|* . Dan staat er nu dit:

*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|*
Meer informatie 
*|END:IF|*

Stap 3

Plak onder deze code nog een stuk code.  Vanaf het punt dat je nu nog niet zichtbaar wilt hebben. Dus boven de tekst die je straks alleen online wilt zien.

*|IF:ARCHIVE_PAGE|*

Stap 4

Plak onderaan het stuk tekst (dat alleen online te lezen is) deze code

*|END:IF|*

Stap 5

Bewaar en sluit het tekstblok . Ga naar de preview versie van je campagne om het resultaat te bekijken. Werkt het niet dat heb je waarschijnlijk de code niet goed geplakt. Herhaal de stappen.

Stuur een testcampagne om het zelf te testen alvorens te versturen naar je lezers.

Nu volgt een extra optie.

Werken met ankers binnen de lees meer functie

Is dit je goed afgegaan dan zou je ook nog een stapje extra kunnen doen. Je kan ook een anker toevoegen in de tekst. Hiermee navigeer je direct naar dat gedeelte in de tekst. In beide gevallen wordt je naar de online archief pagina geloodst. Alleen nu precies naar het punt waar je verder wil lezen.

Stap 6

Ga aan het einde van de alinea staan (op het punt waar deze afgebroken gaat worden). En klik op het anker teken, vul een naam in zonder spaties er tussen (bijv. JulyAlumniNews). Ga daarna terug naar stap 2 en plak niet alleen *|ARCHIVE|* maar *|ARCHIVE|*#JulyAlumniNews

Jahaa dat kan jij wel, “even” rustig de tijd voor nemen. 🙂

Vind ik leuk:

Contactgegevens

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster