how-to mailchimp zwolle

Stap 6 – Mailchimp nieuwsbrief vormgeven

Zodra je een grove opzet hebt gemaakt van je nieuwsbrief kan je tekst en afbeeldingen gaan plaatsen. En natuurlijk starten met het vormgeven van je brief middels kleurkeuze en typografische keuzes.

Let op: een vernieuwde versie van deze uitleg is nu beschikbaar als online cursus op mijn online leeromgeving.

Ga naar de online leeromgeving.

Wat heb je nodig:

  • je huisstijl kleuren
  • weten welke layout je wilt (1 kolom, 2 kolom, korte stukjes, lange brief, veel beeld, weinig beeld etc.)
  • teksten en afbeeldingen
  • linkjes van de pagina’s waar je naartoe wilt linken
  • eventueel een header afbeelding (grote hoofdfoto)
  • eventueel een pasfoto van jezelf
  • eventueel een ingescande handtekening

Duur 2-4 uur (incl zoeken afbeeldingen etc.)

Op dit punt heb je waarschijnlijk een nieuwsbrief in word staan en wat afbeeldingen er bij gezocht of al geplakt. Tijdens het komende proces kan het zijn dat je toch andere keuze gaat maken. Een ander plaatje, kortere tekst. Een stukje weglaten. Wellicht een blokje van boven naar onderen plaatsen. Twijfel je op enig moment, maak dan een kopie van je template zodat je altijd nog op de andere versie door kan gaan.

In MailChimp heb je aan de rechterkant de keuze uit Content en Design.

Content gaat over het soort blokken. En binnen die blokken kan je vaak nog kiezen uit:

  • achtergrondkleur
  • afbeelding op edge to edge zetten
  • afbeelding boven, onder, links of rechts van de tekst
  • 2 koloms
  • op individueel niveau voor andere kleur, lettertype, grootte, uitlijning etc. kiezen

Dan is er ook nog een Mobile styles die ik apart bespreek in een ander blog maar nu eerst design.

 

Design opties

algemeen designWe kijken nu naar het algemene design. Klik op design. Je ziet nu een lijstje met Page, Preheader. Open dit eens één voor één en maak wat aanpassingen. Je kan lettertypes aanpassen, (achtergrond)kleuren, lettergrootte.

 

 

 

 

Tips

  • Een ongeschreven regels is het links uitlijnen van je tekst. Het is rustiger dan je tekst centreren, dat ziet er al gauw wat onprofessioneel uit
  • Kies het lettertype dat het meeste lijkt op die van je website, en ja de keuze is beperkt
  • Gebruik een lettertype voor de platte tekst en gebruik voor de kopjes een vette variant en maak hem iets groter
  • Maak de kleuren niet te bont kies een hooguit twee kleuren uit het kleurenpallet van je huisstijl (en/of website).
  • Varieer in het soort blokken, zet niet alle plaatjes links en de teksten rechts
  • Houd het kort en bondig
  • Kies afbeeldingen die passen bij je website of al op je website staan. Heb je op je website foto’s staan ga dan niet ineens met illustraties werken.

 

Afbeeldingen

afbeelding aanpassen
uitvergroten>>

Plaats je afbeeldingen niet groter dan 600  en niet kleiner dan 420 pixels breed.

De nieuwsbrief zelf is niet breder dan die 600 pixels en het maakt het inladen van de nieuwsbrief heel langzaam. Je hebt zelf kans dat de lezer geen afbeeldingen ziet of daar een tijdje op moet wachten. En vervolgens de nieuwsbrief wegklikt

Je kan je foto’s bewerken door op edit te klikken. Hij zal altijd het origineel bewaren dus experimenteer er rustig op los. Kijk welke uitsnede het beste past.

Klik bij de afbeelding op replace om een foto te vervangen en upload je eigen foto’s. Je kan er meerdere tegelijk uploaden. Hier selecteer je er een van. En daarna klik je op edit en dan ga je resizen. Klik op save. Er is nu een tweede versie van je afbeelding in je mediabibliotheek terug te vinden. Het origineel staat er ook nog.

Kies mooie foto’s en niet onderbelichte of overbelichte plaatjes. Zorg dat ze ondersteunend zijn aan je verhaal. Bedenk of ze professioneel genoeg zijn. Of het passend is bij jouw lezer.

 

Vergeet voor versturen niet alle plaatjes en linkjes te checken op de link die er op staat!

 

Lees ook de andere stappen

  1. Een account aanmaken
  2. Een verzendlijst maken
  3. Signup formulieren stylen
  4. een-campagne-versturen
  5. Een basis template maken
  6. Je Mailchimp nieuwsbrief stylen

Ben je meer van de video’s kijk dan eens hier >>

Tutorials


Studio Sandra Gortemaker

Studio Sandra Gortemaker richt zich op vrouwelijk ondernemers die graag ondersteuning willen in hun online marketing. Ik help je bij het opzetten van je WordPress website, landingspagina en/of salespagina en je MailChimp campagnes. Ik ben hierin jouw sparringpartner en coach.

Contactgegevens

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster