ZELF AAN DE SLAG? Je kunt nu MailChimp & LearnDash trainingen volgen op mijn ONLINE LEEROMGEVING

Waarom komt mijn nieuwsbrief niet aan?

Je nieuwsbrief kan om allerlei redenen niet door een spam filter komen. En dat is heel vervelend, zeker als je er veel tijd aan hebt besteed.

Wat is een SPAM filter?

Het is een stuk software dat probeert virussen en spamberichten te filteren uit alle mailtjes die je binnenkrijgt. Deze filters zijn werkzaam op een e-mailprogramma op je computer, in je browser, of hostingserver.

Elke filter gedraagt zich anders maar er zijn een paar redenen waardoor je nieuwsbrief in de spam terecht kan komen.

Meest voorkomende redenen

  • Je gebruikt slechte code html in je mail. Gebruik bij voorkeur de templates van MailChimp.
  • Je gebruikt een te algemeen e-mailadres zoals info@, webmaster@, reply of nieuwsbrief@.
  • Je mail is (per ongeluk) aangemerkt als spam door een van je abonnees
  • De (gedeelde) server is misbruikt doordat een mede gebruiker er wel spam mee heeft verstuurd.

Bekijk je reportages

Uit je rapportages (reports) kan je veel info halen. De mail kan ook niet aan zijn gekomen omdat de mailbox vol zit, er een storing was op de server of omdat het e-mailadres is afgesloten. Je vind hier ook de reden terug waarom men jouw mail als spam ziet. Als jouw mailing vaak wordt aangemerkt als spam, check dan het onderstaande.

  • Je wel toestemming hebt gekregen. Visitekaartjes in een pot verzamelen is niet hetzelfde als toestemming geven.
  • Je wel een follow-up hebt gedaan na inschrijving. Als je pas na een half jaar gaat terugmailen, kan het zijn dat ze niet meer weten dat ze zich hebben ingeschreven.
  • Je gebruikt een oude lijst van mensen die vroeger eens iets van je hebben gekocht.
  • Je gebruikt een Kvk lijst en nodigt ze niet uit maar begint ze zonder toestemming te mailen.
  • Je hebt een lijst vol hotmailadressen.
  • Je hebt een lijst zonder (voor)namen.
  • Stuur je wel wat je beloofd hebt te sturen? Of stuur je alleen reclame?

Mail is aangemerkt als spam

Het kan ook zijn dat een abonnee per ongeluk je nieuwsbrief als spam heeft aangemerkt. Het beste is dat ze dan weer aangeven dat de mail toch geen spam is. Providers zoals als Gmail hebben deze optie.

IP adres is misbruikt

Nieuwsbrieven worden verstuurd in bulk. En bij MailChimp zitten meerdere accounts op eenzelfde server. Als er één gebruiker bij zit die spam verstuurd, kan dat invloed hebben op jouw mailing. De spamfilter kijkt naar het ip adres en daardoor kan ook jouw mailing aangemerkt worden als spam.

Anti-spam regels

MailChimp maar ook wij als gebruiker moeten ons bij wet houden aan een aantal regels als het gaat om e-mailmarketing.

  • Gebruik nooit een misleidende kop, afzender e-mailadres, afzender naam of onderwerp.
  • Voeg altijd een link toe om je te kunnen afmelden.
  • De afmeldlink moet minstens dertig dagen geldig zijn.
  • Je moet een postadres vermelden.

Dit is standaard informatie die in de footer staat. Al deze opties worden dus door MailChimp aangeboden om te voorkomen dat je mail in de spam komt. Omdat spam de bezorg statistieken negatief kan beïnvloeden is het ook in hun belang om dit ten allen tijde te voorkomen.

  • Een mail kan niet verstuurd worden zonder afzender naam, e-mailadres, postadres of afmeldlink

Je domeinnaam is niet geverifieerd

Onder account settings kan je door het invullen van je e-mailadres je domein verifiëren. Ga naar account, dan settings en daarna in dat submenu naar Domains. Hier vind je jouw e-mailadres in en volg je de verdere stappen.

Mocht dit niet helpen dan kan je webdesigner of webhoster het SPF en DKIM reccord aanpassen in je hosting omgeving.

Personaliseer het ‘To’ veld als je verstuurd.

Direct na het kiezen van een audience komt de optie in beeld om het TO veld de personaliseren. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor *|FNAME|*. Zodat er in het onderwerp komt te staan; Sandra, heb jij al etc.

Ik hoop dat deze tips je hebben geholpen. Ervaar je nog steeds problemen? Neem dan contact op en dan kijk ik met je mee. Het eerste kwartier is gratis.

Is er nog iets onduidelijk of heb je een andere vraag? Laat het me weten door een reactie achter te laten.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vind ik leuk:

Contactgegevens

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster