ZELF AAN DE SLAG? Je kunt nu MailChimp & LearnDash trainingen volgen op mijn ONLINE LEEROMGEVING

Een nieuwsbrief, help wat zet ik er in?

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het versturen van nieuwsbrieven heel goed werkt als marketing middel. Na het versturen krijg ik altijd reacties en met regelmaat een offerte aanvraag, reden voor mij om door te gaan.

Ik houd mijn bestaande contacten en klanten op de hoogte van wat ik doe en kan door relevante tips en ideeën te delen. Uiteraard kan je niet iedereen bedienen en is niet elke brief interessant voor iedereen. Maar dat is ook oké, dat heb je waarschijnlijk zelf ook met al die nieuwsbrieven in jouw mailbox. Je screent een nieuwsbrief snel op interessante content en als dat niet het geval is gaan hij naar de prullenbak, houd hier dus rekening mee als je nieuwsbrieven verstuurd.

Waar ben jij goed in? Wat is jouw expertise?

Het gaat er om dat jij doet waar je het beste in bent en dat dit in jouw nieuwbrief (en andere marketing kanalen) tot uiting laat komen. Houd focus op je doelgroep en werk met een thematische nieuwsbrief. Zo heb je een leidraad als je de nieuwsbrief gaat vullen.

Waar moet mag ik over schrijven?

Wie zit er op mijn nieuwsbrieven te wachten? Dat is een veelgemaakte opmerking. Maar is deze terecht?

Je bent je bedrijf niet voor niks begonnen, dus je hebt wat te vertellen aan, en te delen met de wereld. Mijn advies is dit om te zetten naar blogs. En te werken met contentmarketing.

Een aantal ideeën voor blogs

Zelf verwerk ik al mijn vooronderzoek in blogs. Moet ik voor een klant iets nieuws uitzoeken dan schrijf ik er een blog over. Voor mij zijn de vragen van klanten of lezers van mijn nieuwsbrieven inspiratie voor nieuwe blogs. Ik roep in mijn nieuwbrief ook op om deze in te sturen.

Op het moment dat een vraag oppik die ik van meerdere klanten hoor ga ik kijken of ik daar wat mee kan en daar blog ik dan ook over. Bedenk voor je zelf welke onderwerpen je aanspreken binnen je vakgebied. En waar vaak vragen over komen. Wees niet bang dat je teveel weggeeft want er zijn altijd lezers die er zelf niet uitkomen of er geen tijd voor hebben. En voor degene die lezen en geen klant worden? Misschien komen ze over een jaar wel terug. Of geven ze je naam door. Vraag om een review als tegenprestaties.

Om er achter te komen waar jij over kan bloggen ga je de problemen en behoeften van je doelgroep achterhalen. Vraag je klanten waar je ze mee kan helpen en waar ze tegen aanlopen.

Schrijf dit eens op kleine memo-tjes en ga deze vervolgens categoriseren. Ik kwam zelf bijvoorbeeld uit op ontzorgen (geen tijd om het zelf te doen), kennis delen (hoe werkt..), advies en strategie (planmatige aanpak) en faciliteren (uitbesteden maken website/nieuwsbrief).

Met dit schema voor je neus heb je dan gelijk al heel wat thema’s te pakken. Schrijf een serie blogs over 1 onderwerp en dit word de vulling voor je blog. Je kan er voor kiezen om 1 groot intro te schrijven en daaronder verwijzingen naar de verschillende blogs, of bijvoorbeeld een persoonlijke noot plus 2 korte intro’s van de nieuwsbrieven met een plaatje en link naar de daadwerkelijke blogs.

Promotie nieuwsbrief

Je kan je nieuwsbrief vervolgens koppelen (in MailChimp zelf) aan je Twitter en Facebook account. En daarnaast kan je ook de blogs zelf delen op LinkedIn, Google+ en Pinterest. Hier geldt, kies het kanaal waar jou doelgroep zich bevind. Je hoeft niet overal aanwezig te zijn.

Updates automatisch versturen

Het op de hoogte stellen van je lezers kan ook automatisch met Jetpack (plugin) of via een RSS feed met MailChimp. Met MailChimp heb je zelf controle over de opmaak en tijdstip van verzending. Meer lezen hier over? Klik hier >>

Aanmelden via je website

Daarnaast is het mogelijk een inschrijving op je website te maken. Desgewenst met het aanbieden van een e-book of whitepaper. Meer hierover lezen?

Een onmisbare listbuildings techniek: gratis weggevers

Tip: Mailchimp heeft zelf een heel uitgebreide kennisbank., als je engels goed is kan je hier alles vinden.

Vind ik leuk:

Contactgegevens

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster