Doe gratis mee met de “Bouw je eigen website vijfdaagse”!

Hoe voeg ik een weggever toe aan mijn nieuwsbrief?

Aangepast op: 22 jul, 2021

Als je een e-book, checklist of pdf wilt aanbieden als bedankje voor inschrijven op je nieuwsbrief dan kan je heel handig deze toevoegen aan een van de signup formulieren. Maar je kan hem ook toevoegen in de welkomstmail. Dan gebruik je een contentblock.

Photo by Kira auf der Heide on Unsplash

Let op de nuancering, want wat je weggeeft mag geen voorwaarde zijn voor de inschrijving. De volgorde in je bijschrift moet zijn. Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, update voor blogpost etc. En ontvang …

Wil je alle juridische ins & outs lezen, check dan het blog van Charlotte’s Law.

Wil je meer leren en vind je het fijner om een video tutorial te bekijken? Ga dan eens naar mijn online leeromgeving.

In een paar stappen een bijlage toevoegen aan de welkomstmail.

In dit blok kan je de begeleidende tekst of andere tekst plaatsen.

weggever in MailChimp - uitleg

weggever in MailChimp - uitleg

Stap 3 – Klik op het icoontje voor “linkjes maken” – het kabeltje terwijl de tekst nog geselecteerd is


Stap 4 – Kies voor File bij de opties naar wat voor een soort iets je wilt linken

weggever in MailChimp - uitleg

Stap 5 – Upload je document

Er opent een scherm waar mee je het document op je computer kan selecteren en uploaden. Je vind alle uploads ook weer terug onder het tabje Brand> Content Studio. (het heet geen filemanager meer)

weggever in MailChimp - uitleg

Stap 6 – selecteer het document

Na het uploaden staat je document er bij.

En vul de title attribuut ook in (omschrijving van wat het is). De alt tekst vind je onder geavanceerd, dat is voor de zoekmachines en voor mensen die met een schermlezer werken. Deze is ook beschrijvend.

weggever in MailChimp - uitleg

De kleur van de link kan je aanpassen bij het design van je campagne en/of template.

weggever in MailChimp - uitleg

Je hebt nu een document toegevoegd aan je nieuwsbrief.

Gebruik een button

Dit zelfde kan je toepassen op een button, wat wellicht duidelijker en meer tot actie aanspoort dan een tekstlink. Dan werk je met eerst een tekstblok en dan een button blok. Wil je de button in het midden van je tekst, dan breek je tekst op in 2 tekstelementen en plaats je het button element er tussen.

Bijlage toevoegen in je signup formulier

Je kan dit ook toepassen in een signup formulier. Deze kan je alleen niet zo mooie vormgeven als een welkomstmail. Voeg dan op deze manier het e-book toe aan het signup formulier “final welcome mail”.

Als je deze hebt uitgezet omdat je met de 1-click-automation werkt, die ook welkomstmail heet (lekker verwarrend) dan kan je kiezen voor confirmation ‘thank you’ page.

Om het nog verwarrender te maken. Deze kan je weer vervangen door de url van een bedankpagina (op je website) in te vullen. Let op dit is een openbare websitepagina. De link kan dan gedeeld worden.

Mij advies is dus met de 1-click-automation te werken. Wil je het wel aan de signup formulieren toevoegen? Volg dan de stappen hieronder.

Log in op je MailChimp account en navigeer naar Audiences. Hier zoek je de signup forms op.

Deze vind je door te klikken op Audience>Manage Audience>SignUp Forms

selecteer een signup formulier
Screen Shot 2016-05-19 at 11.27.35

In dit signup formulier kan je met een tekstlink net zoals bij stap 6 een tekst toevoegen. En op de tekst een tekstlink. Je kan verder geen opmaak toevoegen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg me op deze kanalen (of niet)

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster