Ik heb je hulp nodig, doe je mee met een klein onderzoekje??  Ja Tuurlijk >>

MailChimp template maken

Ga je een nieuwsbrief maken? MailChimp is heel handig veel gebruikt programma. In deze eerste video leg ik uit hoe je de vormgeving instelt voor je nieuwsbrief.

Zorg dat je het volgende bij de hand hebt
– het lettertype van je huisstijl. MailChimp heeft een beperkte keuze, kies straks een lettertype wat het meeste er op lijkt.
– Huisstijl kleuren; RGB of #
– Een schetsje van hoe je jouw nieuwsbrief wil hebben
– Verzin rubrieken (introductie, intro blog, agenda, quote etc.)

Let op:
– plak niet je complete blog in je nieuwsbrief, alleen de intro en een lees meer link
– vergeet niet met regelmaat te bewaren.

In deel 2 en 3 leg ik uit hoe de blokjes werken en hoe je een hele template opbouwt. De complete training vindt je op mijn online leren platform.

Mee doen met een samen-doe-sessie?
Voor €37,50 excl. btw doe je mee met een online sessie, én krijg je de online training met alle stappen om het zelf te volgen. Let op dit is een introductieprijs.


Hier is een link naar mijn online leeromgeving.

Stap 1  – login en ga naar templates. Kies rechtsboven voor “create template”.

create-template

Stap – 2  Maak een keuze uit de basic templates.

Klik op select of op het grijze plaatje om hem eerst wat groter te bekijken. Klik op de x rechtsboven om weer uit de preview te komen. Na selecteren ververst je pagina en zie het een leeg template voor je met fake tekst.

Full-Width betekend dat de kleurvlakken doorlopen in plaats een een gesloten kader om de hele brief.

Je hebt bij het gratis account keuze uit 2 template. Voor de overige heb je een betaald account nodig.


Stap 3 – Testen

mobiele versie
mobiele versie

Je gaat nu eerst testen of hij op mobiel er ook goed uit ziet. Blijf dit doen tijdens het maken van je template. Elke keer als je een blok plaats met een afbeelding er in, kijk of deze goed mee schaalt op je mobiel.

Klik rechtsboven op

Preview and Test > Enter Preview mode

dit opent een voorbeeld van de nieuwsbrief.

In de afbeeldingen hiernaast zie je dat dit template geschikt is voor mobiel.

De drie blokken staan bij de mobiele versie onder elkaar en je hebt geen horizontale scrollbalk.


Stap 4 – Opslaan

geef je template een naam

Ben je tevreden klik dan rechts onder op save & exit, want we gaan de template eerst een naam geven en opslaan.
Na het opslaan kom je weer terug in het template overzicht, hier zoek je je template weer op en klik je op edit of de titel.

Vanaf nu moet je goed onthouden dat het template je basis is. Deze maak je eenmalig aan en dan gebruik je deze vervolgens in je campagne. In de campagne kan ja altijd nog blokken bijmaken of weghalen. Maak eventueel wat extra variaties aan in het template.


Stap 5 – Opbouw van de nieuwsbrief

De nieuwbrief opbouw is als volgt:

  1. preheader
  2. Header
  3. Body
  4. Columns (alleen in betaalde versie mogelijk)
  5. Footer
  6. Monkey rewards

Maak altijd een link naar je online archief.  Als je de zin selecteert en dan op het “anker of link” tekentje klikt opent het “insert or edit a link” veld. Hier zie je *|ARCHIVE|* staan. Zet dit er weer in als link nadat je deze tekst hebt aangepast. Maak er bijvoorbeeld van “Is deze nieuwsbrief niet goed leesbaar in e-mailprogramma, lees hem dan online.”


Header


Je kan er voor kiezen je logo te uploaden. Kies dan uit de content-blokken, een text blok of een image+ caption.  Gebruik bij voorkeur een logo met transparante achtergrond, een bestand wat eindigt op png. Heb je alleen een jpg met een witte achtergrond, zorg dan dat de achtergrondkleur ook wit wordt.

Of plaats een afbeelding van 600 breed. De hoogte maakt niet uit. Hieronder zie je een afbeelding van maximaal 600 breed of 1200 voor retina schermen. Vink aan “edge to edge”. Dan vult hij volledig uit. Zo niet dan zie je een rand zoals hier beneden.

pas je header aan

Body

De body kan je vullen met contentblokken naar wens. Klik er open sleep tegelijkertijd naar link. Loslaten op de plek van jouw keuze. Daarna kan je op het potlood icoon klikken om tekst en of afbeeldingen toe te voegen.


De gegevens die hierin staan bij aanmaak van het template zijn verplicht zie onderstaande tekst:

“We’ll automatically add your contact info into the footer block. Contact information is required in all campaigns to comply with the CAN-SPAM Act and international spam law.”

Er komt wat informatie binnen met mergetags uit de gegevens die je hebt ingevuld bij het aanmaken van je account. Zoals je adres: *|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* en de reden waarom iemand op je lijst staat dat is deze: *|LIST:DESCRIPTION|*.

Haal niet deze verplichte mergetags eruit, dan krijgen je klanten een nieuwsbrief met een dubbele footer, de tweede footer wordt er automatisch in geplaatst als er wat ontbreekt.

*|UNSUB|*
uitvergroten >>

Laat de mogelijkheid om jezelf af te melden of je gegevens zelf aan te passen ook staan, vertalen kan uiteraard wel. Gooi je het perongeluk weg dan zet je weer terug door een link op de bewuste tekst te zetten en niet een url maar dit er in te plaatsen *|UPDATE_PROFILE|* of *|UNSUB|* voor uitschrijven

Monkeyrewards

En de “monkey rewards” |IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|*, je maakt per slot van rekening gratis gebruik van dit programma. Er komt een label van MailChimp mee met je nieuwsbrief. Onder design kan je deze aanpassen. Je hebt keuze uit zwart of wit.

Verschil template en campagne

Ik zie nog heel veel mensen die hun template elke maand aanpassen. Het template is je sjabloon met alle vaste elementen die elke keer terugkomen. Je header (met logo), de footertekst en je layout zet je ‘vast’ in een template zodat je een consistente vormgeving houd in al je nieuwsbrieven

Je gaat de maandelijkse wissel van tekst en beeld dus niet in je template maken. Als deze af is, maak je er een campagne van. De campagne is wat je wegstuurt. En deze kopieer je dan om vervolgens de kopie aan te passen.

Aangepast op: 21 apr, 2021

Comments (10)

  • Sinds alle mailchimp veranderingen ben ik uren bezig. Ik kan niet meer gewoon op mijn oude template verder gaan, ik zie de nieuwe foto en rechts mijn tekst maar als ik preview doe, zie ik alleen een foto. Ik zou tot 2000 mails nog gratis kunnen, maar ben totaal de weg kwijt hiermee de laatste maanden. Wat een slechte veranderingen. Hoe kan ik weer alles zien als ik op mijn oude template verder wil?

    Groet, Sylvia

    • Sandra Gortemaker

      Hallo Sylvia. Het klinkt alsof je in de nieuwe bouwer zit. Heb je deze melding gezien: You’re currently using our classic builder
      Give our new builder a whirl. Als je terug schakelt naar de klassieke builder dan zal het wat bekender voorkomen.
      Het is trouwens tot 2000 abonnees en niet mailtjes.

  • Beste Sandra,
    Als ik mijn nieuwsbrief op mijn mobiel krijg, dan krijg ik eerst de “image” te zien en dan de bijbehorende “tekst”. op computer zie je netjes de afbeelding links en daarnaast de tekst.
    ik heb als content een “image en Caption” gebruikt. Graag wil ik dat als de ontvanger met mobiel opend, eerst de tekst te zien krijg de afbeelding.

    • Studio Sandra Gortemaker

      Hallo Frank, naar mijn weten is dit niet in te stellen. Er staan daarvoor geen opties bij het contentblock en ook niet bij de instellingen voor mobiel. Wellicht dat je dan een custom html template moet laten maken. Dan kan je dat in de media query laten instellen.

  • Als ik de nieuwbrief test en naar mijzelf opstuur lopen de zinnen veel te breed door. De afbeeldingen heb ik al gecontroleerd, die zijn niet breder dan 400px. Is er een oplossing?

    • Studio Sandra Gortemaker

      Hallo Petra
      Vaak komt dit doordat je een plaatje in een tekstveld plakt. Ik weet niet of dit zo is maar dat denk ik. Als je afbeeldingen gebruikt, plaats deze bij voorkeur in een contentblock bedoeld voor afbeeldingen. Dit doe je omdat dan de juiste html er om heen staat. Plak je het in een contentblock bedoeld voor tekst dan kan het alles uit zijn verband trekken.

  • Dag Sandra,

    Heel mijn nieuwsbrief is in orde dankzij jouw zeer duidelijk stappenplan! Maar ik zit nog met een vraagje over de footer. Hij ziet er zo uit

    Copyright © *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, All rights reserved.
    *|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|* *|LIST:DESCRIPTION|*

    Our mailing address is:
    *|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* *|END:IF|*

    Wil je je voorkeuren wijzigen? – Wil je deze mails niet meer ontvangen? 

    *|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|* *|END:IF|*

    Als ik hem verstuur naar mijn mailinglist, komt het dan automatisch in orde met de gegevens die ik achter de tags heb ingevuld? Wanneer ik een testmail naar mezelf stuur zit dit er namelijk nog steeds uit zoals hierboven. Doe ik iets fout? Alvast bedankt voor je hulp!

    Vriendelijke groeten,
    Stephanie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg me op deze kanalen (of niet)

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster