De vijf webtrends van 2018

Elke maand krijg ik weer de NET magazine in de bus, een engels tijdschrift voor webdesigners en developers. Dit keer zat er een special bij met de 5 webtrends voor 2018 en deze deel ik hier graag met je.

Animatie

Browsers (Chrome, IE, Firefox, Safari etc.) zijn beter geworden en kunnen inmiddels meer dan 60 beelden per seconde aan. Daarbij zijn er heel wat meer tools beschikbaar gekomen ook voor de mensen die niet kunnen animeren maar wel willen gebruiken (designers, developers). Dit bied kansen en omdat het nu simpeler wordt gemaakt. Men verwacht dat nu nog meer op logo’s wordt toegepast. Aangezien je maar beperkt ruimte hebt voor je logo maar wel een boodschap wil overbrengen.

De waarschuwing hierbij, ga geen animaties plaatsen omdat je dat leuk vind, maar alleen als je er ook een doel mee hebt.

Meer voorbeelden vind je hier >>

Plat ontwerp / Flat design

restyle-flatdesign-mastercard restyle-flatdesign-dropbox restyle-flatdesign-airbnb

Met de recente restyling van Dropbox, AirBnb en Mastercard heeft het Flat design weer meer aandacht gekregen. Deze manier van designen word vooral gestimuleerd door de mobile first methode. Eerst voor mobiel ontwerpen en dan voor het grote scherm. Het laad sneller en ziet er goed uit en heeft een fijne gebruikers ervaring (UX).

Deze manier van ontwerpen hoeft niet saai te zijn want je kan nog alle kanten op met kleur, fotografie en typografie. En voor de SEO (zoekmachine optimalisatie) is het ook een pre, want laadtijd van een pagina telt mee. Voor het web geld houd het simpel, maak het niet te ingewikkeld oftewel KISS (Keep it simple, stupid).

Creatief met Typografie

Deze webtrend is al een aantal jaar aan de gang maar word steeds belangrijker. Steeds meer bedrijven zien in dat goede typografie (de manier waarop je met tekst om gaat en de bewuste keuze van een bepaald lettertype) bijdraagt aan je merk. Typografie wordt steeds meer een fundamenteel onderdeel van webdesign. In combinatie met de flat design trend kan de webdesigner helemaal loos gaan met typografie, yes!!! Steeds meer zelfstandig ontwerpers komen met mooie fonts. De manier om je te onderscheiden. Om alle voorbeelden eens bij elkaar te zien kan je hier een leuke infographic bekijken van Aamina Suleman>>

Ecommerce is booming

Steeds meer bedrijven gaan hun inkomsten zoeken vanuit online business. Ook in Nederland zag je in het najaar al de Amerikaanse trend van Black Friday en Cyber Monday overgenomen worden. Ook de adventskalender met het in 24 kleine presentjes aftellen naar kerst zag ik meerdere malen voorbij komen. We zien steeds meer de voordelen van online shoppen en stappen steeds minder de echte winkel in.

E-mailmarketing blijft een grote rol spelen in dit geheel. Makkelijk in te stellen met triggers en goed te traceren, ook in 2018 is dit een goede om op in te zetten.

Bij sommige cafe’s kan je online je bestelling doorgeven, waardoor je minder tijd kwijt bent met wenken en aandacht vragen van de ober. Meer tijd met je vrienden. Dit is trouwens een oudere webtrend maar deze gaat steeds vaker ingezet worden. McDonalds gaat met een app werken om de wachtrijen te verkleinen. Meer hierover op de website van Bright. >>

Via Facetime zijn er al personal shoppers aan de slag en zelf de traditionele bedrijven wagen zich nu ook aan Facebook Live.

Data Visualisatie

visutalization-tools
geleend van https://www.biz.uiowa.edu/tippiemba/5-popular-free-data-visualization-tools/

Data wordt ook wel een nieuw betaalmiddel genoemd met het internet als wisselkantoor. Als data en design elkaar ontmoeten hebben we het over data visualisatie. Er zijn al verschillende platform beschikbaar zoals Datawrapper of Flourish

Het is een geweldige manier om data inzichtelijker te maken en visueel weer te geven. Als je een aantal mooie voorbeelden wil zien dan kan je ook op de website van Dirma Janse of CLEVER°FRANKE kijken

 

Dat waren de vijf trend al weer, nu ben je weer helemaal op de hoogte!


Studio Sandra Gortemaker

Studio Sandra Gortemaker richt zich op vrouwelijk ondernemers die graag ondersteuning willen in hun online marketing. Ik help je bij het opzetten van je WordPress website, landingspagina en/of salespagina en je MailChimp campagnes. Ik ben hierin jouw sparringpartner en coach.

Contactgegevens

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster