• Home
  • Online Marketing
  • 7 eenvoudige manieren om je website meer zichtbaar te maken in de Google zoekresultaten
microfoon in de spotlight, zichtbaar durven zijn

7 eenvoudige manieren om je website meer zichtbaar te maken in de Google zoekresultaten

Een kleine checklist met manieren om zelf je vindbaarheid aan te passen.

De meest gestelde vraag aan mij gaat toch over zichtbaarheid. Je kan offline zichtbaar zijn door te netwerken of doordat mensen (ambassadeurs) je doorverwijzen. Het grootste deel van mijn opdrachten komt binnen via doorverwijzing. Ik kan echter niet zonder online. Want daar presenteer ik mij en mijn bedrijf met mijn website, mijn blogs, mijn Youtube kanaal, Google+, Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn.De verschillende online kanalen versterken elkaar. Ik heb niet de  tijd om alles bij te houden. Ik focus me op die kanalen waar mijn doelgroep zit. De overige kanalen waarvan ik weet dat ze meetellen in de ranking van Google, namelijk Google+ en Youtube, neem ik zeker in basis mee met het plaatsen van content

De 7 manieren:

  1. Meld je aan bij Google Search Console
  2. Start met Google Mijn Bedrijf
  3. Maak korte video en vlogs en deel ze op social media
  4. Maak een Youtube kanaal aan
  5. Gebruik relevante zoekwoorden in titel, meta-omschrijving en url (permalink/slug)
  6. Gebruik een SSL certificaat / https/ slotje
  7. Zorg voor waardevolle content voor jouw doelgroep, ga bloggen

Toch een korte toelichting nodig? Lees dan hier verder. Helemaal onderaan nog wat andere linkjes naar andere leestips.

1. Meld je aan bij Google Search Console

  • Via deze gratis service (wel een gmail-adres nodig) kan je jouw website aanmelden en ook je sitemap. Laat weten dat je bestaat!
  • Deze tool checkt ook je de linkjes van en naar je website
  • Hij checkt of je pagina’s werken (404 meldingen)
  • Hij geeft een overzicht van zoekopdrachten
  • Hij geeft statistieken weer

en nog veel meer!

Laat je vinden door Google Mijn Bedrijf

Als je de Yoast SEO plugin wilt gebruiken, heb je ook een GSC account nodig.

2. Start met Google Mijn Bedrijf

Registreer je website en vermeld je adresgegevens. Je krijgt dan een postkaart van Google om te verifiëren. Hierna kan je aan de slag om jouw bedrijf op de kaart te zetten. Je kan gaan werken met Google reviews. Upload foto’s van je kantoor. Bekijk de zoekopdrachten die zijn gebruikt om je bedrijf te vinden. Er zijn nog veel meer opties. Zodra iemand zoekt op jouw naam zal jouw bedrijf met foto’s (als je de upload) aan de rechterzijde naast de zoekresultaten verschijnen. Over zichtbaarheid gesproken.

3. Start met het maken video’s en/of vlogs

Met video heb je meer bereik en krijg je meer aandacht dan alleen tekst en beeld. Heb je iets waardevols te delen? Maak dan een vlog en deel dit op het sociaal media kanaal waar jouw doelgroep zit. Investeer in een goede microfoon, een selfie-stick en tripod en start met korte vlogs. Het is even oefenen en ja iedereen heeft er een hekel aan om zichzelf te zien. Even die drempel over en ‘gewoon’ starten.

4. Maak YouTube kanaal aan

YouTube is van Google, dus je kan het wel raden, ook hiermee kan je jouw ranking bepalen. Zorg er wel voor dat je een goede titel en omschrijving gebruikt voor je video’s. Met de juiste zoekwoorden. Promoot je video’s vervolgens via je website, via je blog en op andere social media kanalen.

Video valt meer op dan tekst of afbeeldingen. Zorg dat je een goede header en omschrijving bij je kanaal maakt. En maak een aparte thumbnail die goed opvalt. Dat is een plaatje wat je kan uploaden bij de video. Je kan deze instellen als eerste beeld dat men ziet. Vergeet niet dat je ook bij de video titel en omschrijving je zoekterm gebruikt en duidelijk omschrijft waar de video over gaat.

Zorg dat je vragen stelt in je video, zo dat er op gereageerd wordt en er interactie ontstaat.

5. Gebruik relevante zoekwoorden in titel, meta-omschrijving en url (permalink/slug)

Google houdt bij waar op gezocht wordt. Daarom weet Google welke woorden relevant zijn. Hoe relevanter de zoekwoorden/termen in jouw blogs zijn, hoe hoger de ranking. Focus je op één zoekwoord of zin per blog of pagina. Laat deze terugkomen in titel, meta omschrijving en subkopjes. Maar vergeet niet de afbeeldingen en in de tekst zelf deze ook toe te passen. Probeer ook te linken naar andere pagina’s en als je andere bronnen gebruikt, vermeld dit dan.

Zorg daarbij voor een goede semantische html bijvoorbeeld. De styling van je thema bepaald de visuele opmaak. Werk dus niet met handmatig ingestelde vetgedrukte teksten voor kopjes maar gebruik een h2 of h3 (koptekst 2 of koptekst 3).

<h1>Koptekst</h1> , dit is je sitetitel

<h2>inleiding</h2>

<p>alinea/paragraaf</p>

6. Gebruik een SSL certificaat / https

Lees ook Een SSL certificaat op je website, waar moet je op letten?  Het hebben van een https ipv een http verbinding telt mee in de ranking. Het is maar 1 van de 200 factoren, maar in het kader van wat je zelf kan doen vind ik hem wel belangrijk. Zeker omdat pagina’s zonder nu vaak als onveilig worden aangemerkt en dat kan je bezoekers kosten.

google ranking 2018

bron: https://neilpatel.com/blog/the-advanced-guide-to-user-behavior-data-and-how-it-affects-search-rankings/

7. Zorg voor waardevolle content voor jouw doelgroep, ga bloggen

Deze vind ik zelf het allerbelangrijkste. Met bloggen kan je laten zien wie je bent, waar jouw bedrijf over gaat. Wat is jouw expertise. Je maakt je eigen unieke content. Je kan dit delen en er naar  terugverwijzen en Google zal je pagina indexeren en een ranking geven. Google let hierbij op relevante zoektermen. Maar op het moment dat jij gaat bloggen en dit deelt op jouw kanalen in jouw netwerk, dan ben je echt veel zichtbaarder dan iemand die er geen tijd voor neemt. Als je de afbeelding hierboven bekijkt dan zie je dat veel van de factoren te maken hebben met de content (tekst en afbeeldingen). Gebruik linkjes naar andere belangrijke pagina’s. Reageer op een blogartikel en zorg dat de link naar jouw website aan je profiel is gekoppeld (als je reageert op of via een social media kanaal).

Goed geschreven teksten met ondersteunende afbeeldingen zorgen er voor dat je website prettig leest en men er ook naar terug wil keren of naar toe wil linken. Het verwerken van goede keywords zorgt er weer voor dat Google je website weer wat hoger scoort. Er zijn heel wat punten die de ranking bepalen maar content is de belangrijkste.

Zoek maar eens op Google ranking factoren>>

Zin en onzin van SEO

Rutger Steenbergen is net een serie begonnen over de onzin beweringen van SEO, ook leuk om te kijken is zijn video over de tool: Screaming Frog. Hiermee kan je jouw pagina’s analyseren.

De video met uitleg kan je op YouTube bekijken >

Wil je helemaal in de ranking factoren duiken? Er zijn heel wat blogs over geschreven

Geredigeerd door: Ingrid Groen

Linkbuilding

Linkjes van en naar jouw pagina’s geven je website een hogere nieuwswaarde. Het beste is dat andere mensen uit zichzelf een link naar je website maken. Je zou er ook om kunnen vragen als het om een website gaat die ook in het verlengde ligt van jouw dienstverlening. Het moet gaan om kwalitatief goede en betrouwbare linkjes

Online vindbaarheid SEO


Studio Sandra Gortemaker

Studio Sandra Gortemaker richt zich op vrouwelijk ondernemers die graag ondersteuning willen in hun online marketing. Ik help je bij het opzetten van je WordPress website, landingspagina en/of salespagina en je MailChimp campagnes. Ik ben hierin jouw sparringpartner en coach.

Is er nog iets onduidelijk of heb je een andere vraag? Laat het me weten door een reactie achter te laten.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Contactgegevens

Btw NL1047.02.217.B02
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster