Automation MailChimp en Woocommerce

Wil je een challenge opzetten in MailChimp en verkopen via je eigen online shop? Afgelopen week heb ik Charlotte van Foodiefit geholpen met haar automation. Overweeg jij ook een challenge of automation te starten?

Charlotte had het al super voor elkaar, mooie website en een uitdagende challenge. Helemaal uitgewerkt en super vormgegeven. Er zit dus wel wat voorwerk aan het opzetten van een challenge. En vergeet niet dat het design echt heel belangrijk is.

In deze blog ga ik de techniek niet helemaal beschrijven, maar wel zo dat je globaal weet welke stappen er zijn. Wil je het uitbesteden, you know where to find me 🙂

Het opzetten van de automation en het koppelen van de shop bleek uiteindelijk easy-peasy maar we hebben echt wel even moeten sparren om alle aanmeld routes goed te laten verlopen, zeker als je met 1 audience werkt en segmenten.

Charlotte van Foodiefit.nl

Ontzettend fijne samenwerking gehad met Sandra Gortemaker.Mijn doel was het automatiseren van een online programma dat ikaanbied. Ze luistert naar je wensen, denkt goed mee en isgoudeerlijk!

Wat heb je nodig om een challenge op te zetten?

  • MailChimp account (eventueel upgrade)
  • WordPress website
  • Woocommerce shop (WP-plugin)
  • MailChimp for Woocommerce (WP-plugin)
  • Flexible Check Out field (WP-plugin)
  • Mollie account
  • Materiaal wat met zorg is vormgegeven.
  • Teksten en afbeeldingen
  • Tijd (plan genoeg tijd in)

Startmoment instellen

Een online challenge houd in dat het een virtueel product is en dat je het daarom ook in je eigen wilt kunnen doen. Bij deze challenge is het van belang dat iedereen start op een maandag. Maar je wilt al wel vast een welkomst mailtje sturen. De een stel je in met een trigger (verstuur wanneer iemand product X heeft gekocht. En je bepaalt het verzendmoment (bijv. alleen op maandag om 6:00).

Het instellen van een specifieke datum is helaas niet mogelijk. De workaround is dan om je hele automation of een specifieke mail uit de workflow te pauzeren. Je zet hem dan aan op het moment dat je wilt starten. Controleer goed of er echt een queue ontstaat, anders gaat er iets mis.

Alles op 1 lijst houden, en daarom segmenteren

Vooral als je een betalende klant bent wil je geen dubbelingen in je abonnees en is het van belang met één grote lijst te werken en te segmenteren. Dat kan op tags maar ook op voor ingebouwde (prebuilt) gedragingen. Dat is in het geval van een een WooCommerce shop, de aanschaf van een bepaald product.

Nieuwsbrief optioneel

Het versturen van de nieuwsbrief moet optioneel zijn. Op het moment dat je een aanschaf in de shop doet maar je niet aanmeld voor de nieuwsbrief mag je deze persoon een nieuwsbrief versturen, maar netter is om het te vragen. Je kan het simpel verwerken in de bestelprocedure. Wordt je klant alleen op basis van zijn aanschaf toegevoegd aan je lijst dan is deze ‘subscriber’. Je kan wel een aantal geautomatiseerde mailtjes versturen zoals hieronder getoond op het screenshot.

Voorkom een overload aan mailtjes

Let er op dat je eerste mailing (welkomstmail), tegelijk binnenkomt met de eerste mailing uit de automation. Je kan overwegen om de welkomstmail naar nieuwsbrief-lezers te vertragen met een uur of een dag. Anders krijg je wel heel veel mailtjes ineens. Heb je de double opt-in aan staan, dan komt er nog een extra mail binnen. Zorg dat je belangrijkste mail niet ondersneeuwt.

Simpele checkout

Bij een virtueel product is het niet perse nodig dat je alle adresgegevens vraagt van je klant. Met de plugin “Flexible Check Out Fields” kan je een aantal velden uitzetten en dan houd je bijvoorbeeld alleen het naam en e-mailadres veld over. Dat verminderd ook de drempel bij aanschaf.

Automation MailChimp opzetten

Uiteindelijk hebben we helemaal niet met tags hoeven werken maar konden we trigger kiezen op basis van aanschaf.

Het opzetten van een automation gaat heel makkelijk. Er staan een aantal voorbeelden klaar maar maak een custom automation aan. Dan kies je heel bewust zelf de trigger, segmenten en de verzendopties.

Koppel je shop aan MailChimp

De eerste mail die je verstuurd krijgt het seintje door vanuit WooCommerce. Gebruik de plugin MailChimp for WooCommerce om je shop te koppelen. Dat is een plugin van MailChimp zelf. Vervolgens kies je jouw lijst. En is er de mogelijkheid om een extra tag toe te voegen tijdens het syncen naar MailChimp. Een tag heb je niet direct nodig omdat je shop gekoppeld is en je in MailChimp kan kiezen voor een specifiek product die aangeschaft moet zijn.

WooCommerce of Gravity Forms

Je kan de twee niet vergelijken maar het gaat meer om afwegingen. Wat vind je belangrijk. Wil je een simpele verkoop en dat er een automation start. Of wil je serieus met e-mailmarketing aan de slag. Voor dat laatste is WooCommerce heel geschikt.

Gravity Forms is een betaalde plugin maar werkt ook goed samen met MailChimp. Het is een stuk lichter en is ook makkelijk te koppelen met Mollie via de gratis plugin ‘GF Mollie by Indigo’. Je kan makkelijk een automation koppelen maar zult meer met tags en segmenten moeten gaan werken. De e-commerce triggers werken niet. Als je een weggever aanbied dan werkt MailChimp for WordPress heel fijn samen met Gravity Forms en kan je mooie formulieren maken.

Voordelen Gravity Forms

En je hoeft bij GF niet eindeloos veel instellingen na te lopen. Zoals btw tarieven, verzendmethoden en account instellingen. Bij GF komt de klant niet als gebruiker in je systeem met een eigen account en je hoeft per product niet allemaal instellingen door te lopen over het soort product en hoeveel er in voorraad zijn. Zeker bij een virtueel product heb je die opties niet allemaal nodig.

Wat je moet weten over WooCommerce voor je start.

WooCommerce is een ‘grote’ plugin en kan op termijn je website vertragen, maar dat is wel wat kort door de bocht. Het gaat om een samenhang van database queries, het template, afbeeldingen die je moet optimaliseren, de hoeveelheid producten die je gaat plaatsen en de aanvullende plugins die je vaak moet installeren. En uiteraard een server (keuze voor hostingpakket) die snel genoeg moet zijn. Bezuinig niet op hosting en kies bij voorkeur een partij die bekend is met de combinatie WordPress en WooCommerce. Softaculous software kan je heel makkelijk dan zelf een kopie maken van je website en backups instellen. Deze software moet aanwezig zijn binnen je hosting omgeving. Let hier op als je nog een hostingpartij zoekt.

De webshop inrichten

WooCommerce is bedoeld om een webshop mee op te zetten, er zitten heel veel functies in die je niet nodig hebt en weer zult moeten verbergen. Denk aan categorie weergave, filtering en een overzichtspagina of een checkout met adresgegevens. Het opzetten kost veel meer tijd en heeft veel meer haken en ogen dan een simpel bestelformulier.

Voordelen WooCommerce

Voordeel van WooCommerce is dat er heel handige prebuilt functies in MailChimp zitten waardoor het koppelen en versturen van geautomatiseerde mail heel makkelijk gaat.

Daarnaast heb je een winkelmand functie en kan je facturen sturen. Ook heb je per product een mooie pagina. Als je overweegt meerdere producten te gaan verkopen dan is WC een betere keuze.

Betaalfunctie

Om betalingen te kunnen doen heb je een payment provider nodig. Op dit moment is Mollie de goedkoopste oplossing met € 0,29 per geslaagde transactie. Lees mijn blog hierover >>

Maak een account aan op Mollie en houd er rekening mee dat dit even tijd kost vanwege de verificaties en insturen van ID.

Welke plugin je ook kiest, voor beide heb je Mollie account nodig.

Automation


Studio Sandra Gortemaker

Studio Sandra Gortemaker richt zich op vrouwelijk ondernemers die graag ondersteuning willen in hun online marketing. Ik help je bij het opzetten van je WordPress website, landingspagina en/of salespagina en je MailChimp campagnes. Ik ben hierin jouw sparringpartner en coach.

Is er nog iets onduidelijk of heb je een andere vraag? Laat het me weten door een reactie achter te laten.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Contactgegevens

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster