call-to-action

Heeft jouw pagina een call-to-action

Elke pagina op jouw website moet een achterliggend doel hebben. Met een doel voor ogen kan je de teksten beter schrijven en weet je beter welke beelden er bij passen. En welke call-to-action er bij hoort.

Wat is een call-to-action?

Op een website zie je verschillende vormen terugkomen; In de header, als banner (afbeelding met link) of een button. Allemaal om je aan te sporen om over te gaan tot actie. Je neemt de bezoeker als het ware bij de hand en geeft aan wat hij moet doen. Je kan daar sturend in zijn.

Urgentie: 1 avond, en korting, hele afbeelding is een link.
LearnDash. Claim dat ze het meest vertrouwde product hebben, de nummer 1 keuze, get started valt op (ook al is het niet in kleur)

Met welk doel staat een pagina op je website?

Elke pagina op je website heeft een doel, toch? Waarom staat deze anders op je website. Ik merk vaak bij mijn klanten dat ze veel te vertellen hebben maar het goed ordenen en structureren van deze informatie is vaak lastig. Het stellen van een doel geeft daarin richting en maakt het makkelijker om te beslissen wat je wel en niet plaatst. Een website maak je niet voor je zelf maar voor je doelgroep.

Misschien heb je wel eens gehoord van de Customer Journey, de klantreis. De reis die een persoon aflegt totdat hij jouw klant wordt. Ook dit bied een kader om te beoordelen wat er wel en niet op jouw pagina moet komen.

Men komt al op jouw website vanuit een bepaalde behoefte. Zorg ervoor dat ze ook vinden wat ze zoeken. Creëer een behoefte, laat zien waarom ze bij jou moeten zijn. En stuur aan op een actie.

Waar moet je op letten

Het moet duidelijk en logisch zijn waarom iemand op de CTA button moet klikken. Is het duidelijk wat er daarna gebeurd. Als ik mijn gegevens invul wat gebeurd er dan mee? Als ik mee doen aan deze challenge wat krijg ik dan, zijn er nog maar drie plekken, oh dan moet ik er snel bij zijn. Het aanklikken van een button leid je in met een pakkende afbeelding, titel en tekst. Let hierbij op de onderstaande componenten en test het vooral ook uit.

  • Afbeelding
  • Tekst (max 5 woorden)
  • Actie
  • Kleur
  • Formaat
  • Plaatsing

Kleur van de call-to-action

Over de kleur van een call-to-action button is niet iedereen het eens. Het moet in ieder geval een kleur zijn die opvalt. De voorkeur gaat naar oranje maar als dit een kleur is die ook in je huisstijl en dus je website veel terugkomt is dat niet handig. Hij moet juist afwijken van de rest van de pagina en opvallen.

Een call-to-action plaatst je het liefst als button in combinatie met een tekst die aangeeft waarom je er op moet klikken. Start gratis, veel mensen gingen je al voor, dit aanbod geld nog maar 3 dagen. Je ziet de call-to-action vaak in een header. Maar het geld ook voor een update op social media. Titel, korte uitleg en dan een opvallende knop.

Wil je vanuit een artikel door laten klikken dan valt hij meer op als deze in het midden van je pagina te zetten met veel witruimte. De call-to-action moet op een logische plek staan.

Wat zet je er op?

De buttons die het beste werken gebruiken een werkwoord en geven het gevoel van urgentie. Bestel nu en krijg een gratis gift. Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en krijg een gratis e-book. Heb je nog vragen? Neem contact op.

WordPress


Studio Sandra Gortemaker

Studio Sandra Gortemaker richt zich op vrouwelijk ondernemers die graag ondersteuning willen in hun online marketing. Ik help je bij het opzetten van je WordPress website, landingspagina en/of salespagina en je MailChimp campagnes. Ik ben hierin jouw sparringpartner en coach.

Contactgegevens

Btw NL1047.02.217.B02
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster