Cornerstone Content

Aangepast op: 9 jun, 2021

Ik heb het gevoel dat ik hopeloos achterloop met een blog over cornerstone content, maar als ik zo links en rechts om mij heen vraag, ben ik niet de enige de niet heel erg bekend is met deze term. Dus bij deze..

Wat is cornerstone content

De term is cornerstone content zag ik zelf voor het eerst in de Yoast SEO plugin in 2017 , maar het concept “cornerstone” schijnt al veel ouder te zijn. Wat het in de termen van Yoast is? De meest belangrijke pagina’s (artikelen) op je website. Die iedereen zou moeten lezen. De artikelen die in Google naar voren moet komen als je op een bepaald keyword zoekt. En daarom heel actueel houd en goed optimaliseert. Dat zijn er dus maar een paar, tussen de 3-5.

Het doel van cornerstone content

Zo veel mogelijk verkeer leiden naar de belangrijkste pagina’s van jouw website. Deze tactiek valt onder een SEO strategie. Op het moment dat je veel concurrentie hebt op bepaalde termen is dit een manier om Google te laten zien dat jij de belangrijkste pagina’s hebt op dit gebied.

Start met een goede website structuur

Op het moment dat je veel blogs en veel productpagina’s hebt, kan het heel onoverzichtelijke worden. Neem je website structuur eens goed onder de loep als:

  • je blogs hebt geschreven die in de loop der tijd elkaar qua inhoud zijn gaan overlappen.
  • Het er veel zijn en ze nog niet zijn gesorteerd op thema/categorie/sectie
  • Bezoekers hun weg niet meer kunnen vinden in de wirwar van pagina’s(en/of berichten).
  • Google je pagina’s niet toont in de zoekresultaten
  • Je bijna geen interne linkjes hebt gebruikt

Hoe structureer je?

Op de Yoast website laten ze een piramide zien. Bovenin de homepage, daaronder de categorieën/secties. Bij grote website nog een onderverdelen in sub-secties. En daaronder individuele pagina’s en berichten. Structureren doe je vervolgens met de volgende tools in WordPress.

  • Tags (zijn plat, index)
  • Categorieën (deze zijn hiërarchies, inhoudsopgave)
  • Interne linkjes
  • Breadcrumbs (navigatie)
  • Menu (navigatie)

Vanaf de homepage link je naar de meest belangrijke pagina’s. Het navigeren doe je vervolgens door het menu en via de breadcrumbs (broodkruimelnavigatie). Als je werkt met categorieën en tags (meta), dan kan je deze aanzetten en dan kunnen bezoekers ook op die termen klikken. Hieronder een voorbeeld. De drie termen in het zwart zijn allemaal aan te klikken.

Een voorbeeld van een cornerstone opbouw

Je wilt bijvoorbeeld gevonden worden op de volgende termen:
  • Wat is coaching
  • Hoe kan coaching mij helpen
  • Welke vormen van coaching zijn er
Deze termen kun je vertalen naar deze cornerstone pagina’s
  • Wat is coaching?
  • De manieren waarop coaching jouw verder helpt
  • De verschillende methodieken in coaching
En deze drie pagina’s hebben dan elk ook weer een onderverdeling van subpagina’s

De subpagina’s verwijzen terug naar de Cornerstone pagina (niet andersom). Probeer minimaal 3 pagina’s te maken, meer is beter.

  1. loopbaancoaching
  2. relatie coaching
  3. mindfulness
  4. financiële coaching
  5. gezonder leven
  6. Verschil tussen coaching en …

etc.

1 thema = coaching. 3 categorieën = cornerstone, sub-pagina’s die linken naar de cornerstone pagina’s (1,2,3)

Je kunt dan bijvoorbeeld per thema(cornerstone), weer 3-4 subthema’s (subpagina’s) hier in bedenken en deze linken allemaal terug naar de cornerstone pagina. Als de crawler op de subpagina binnenkomt dan opent hij ook de linkjes naar de andere pagina. Hij komt dus het vaakst uit bij de cornerstone pagina’s. Hierdoor weet Google dat dit de belangrijkste pagina is. Je linkt dus van onderaf naar de top. De onderste pagina’s hebben niet dezelfde keywords als de cornerstone maar meer longtail keywords. Deze zijn specifieker, krijger minder verkeer maar vaak wel hogere conversie.

Hoe ziet een cornerstone pagina er uit?

  • Lang en goed geschreven
  • geoptimaliseerd met keyword
  • Met regelmaat ge-update met verse content

Moeten het nu pagina’s zijn of blog?

Je kan een bericht gebruiken of een pagina dat maakt niet uit. Wil je ook werken met tags en categorieën dan werk je met berichten.

Yoast SEO tool

Ben je er uit welke pagina of welk bericht het cornerstone artikel wordt? Ga dan naar de Yoast SEO tool en markeer dit artikel als cornerstone. Vanaf dat moment helpen ze je met de tool op weg om deze helemaal te optimaliseren!

Wil je er helemaal induiken? Lees dan deze artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg me op deze kanalen (of niet)

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw