MailChimp – een campagne versturen

MailChimp gebruiken om je nieuwbrieven te versturen of follow up te doen vanuit je webshop? Of misschien een e-learning reeks versturen? Er is veel mogelijk. In deze blog een tutorial over het daadwerkelijk verzenden van een campagne.

Photo by Brooke Cagle on Unsplash

Campagne of template

De meest gemaakte ‘fout’ is het aanpassen van je template als je een nieuwe nieuwsbrief wil versturen. Een template moet je zien als sjabloon, een basis, en niet als datgene wat je gaat versturen. Je kan verschillende templates maken voor de verschillende toepassingen. Vanuit de template maak je een campagne aan.

De verwarring ontstaat doordat je vervolgens in campagnes ook alles weer kan aanpassen qua styling.

Wil je de volgende keer dezelfde opmaak behouden? Dan dupliceer je de vorige campagne. Naast send zie je een V, als je daar op klikt zie je “replicate”, hiermee dupliceer je hem en dan hoef je alleen het onderwerp aan te passen en de inhoud.

Koppeling met socials en andere integraties/koppelingen

En als je socials gebruikt ook die even checken. Kloppen de plaatjes, kloppen de teksten, of zijn deze nog van de vorige campagnes. Alle info over integraties vindt je hier >>.

Je kan ook mijn Nederlandse videotraining volgen op mijn platform.

Donderdag 23 september is er een Samen-doe-sessie waarin ik uitleg hoe je een template in MailChimp maakt. Dit doen we in een online sessie van 2 uur. Het eerste uur zal voornamelijk bestaan uit uitleg. Het tweede gedeelte is bedoeld om zelf aan te slag te gaan en je vragen te stellen.

Bij aanschaf van deze sessie, krijg je toegang tot de training “02 Mailchimp – Leer de basis

Vanuit de template een campagne aanmaken

Stap 4 Campagne versturen – Tutorial

Stappenplan Campagne versturen

1) Klik op Campaigns, daarna rechtsboven op “create campaign” en selecteer Email.

2) Kies de lijst en de optie “to entire list”. Of naar een deel van je lijst als je al bekend bent met segmenteren.

Misschien heb je het al gezien maar onderaan in de zwarte balk staan de vervolgstappen, helemaal rechtsonder klik je op next. Je kan op elk moment terug naar een eerdere of volgende stap.

3) Je komt nu in de setup, dat kan wat overweldigend overkomen maar we gaan er stap voor stap doorheen.

a) naam van je campagne, deze is alleen zichtbaar voor jezelf.

b) Email subject, pakkende titel die er uit springt, dus niet nieuwsbrief #33. Let er is op bij de nieuwsbrieven die je zelf krijgt en maak voor jezelf een notitie welke onderwerp je aanspreekt en bij welk onderwerp je hem gelijk in de prullenbak gooit
en waarom.

c) Vul een preview tekst in, ondersteunden aan je onderwerp

d) From name; je bedrijfsnaam

e) From emailadres; afzender adres (je kan er voor kiezen om hier een alias voor aan te maken bijv. nieuwsbrief@sandragortemaker.nl) als je veel reacties verwacht en dit wat wil structureren.

f) vink personalize aan als je de brief wilt sturen op en de naam van de ontvanger wil tonen zoals in de uitleg tekst staat.

Tracking – Traceren

In de rapportages en in Google Analytics kan je de statistieken inzien als je hier de opties daarvoor aanvinkt.

Social media en meer

De campagne via social media delen kan je zelf doen door deze kanalen aan je profiel te koppelen onder account > integrations. Heb je dat gedaan dan kan je ze hier aan vinken, zorg voor een een pakkende zin die meekomt met de link die word gepost op het moment van verzending.

Video gebruik

Dan is er nog een optie voor auto omzetten van je video. Ze geven geen garantie maar doen een poging. Houd er rekening mee dat lang niet alle e-mail client (outlook, gmail, mail etc) video kunnen vertonen in hun programma. Deze functie zet het om naar een screenshot met link naar plek waar de video online staat. Maar je kan ook de regie houden en zelf een mooie foto als thumb plaatsen.

Klik op NEXT!

Verzenden

Rechtsboven zie je “schedule” en “send” staan. Je kan kiezen om hem direct te verzenden of in te plannen.

Werk je met de gratis versie, dan heb je twee opties, een datum en een tijdstip of direct versturen.

Tijdzone

Let op de tijdszone, die heb je eerder al ingevuld onder account settings > account details. Staat deze goed ingesteld? Anders verstuur je jouw nieuwsbrief wellicht op een ander tijdstip dan gedacht.

Ik heb zelf altijd het liedje van .”from AM to PM” in mijn hoofd, handig want nu kan ik onthouden dat AM (Ante meridiem) in de ochtend betekent en PM (Post meridiem). Let er op 12:00 PM is middernacht.

Zomer en wintertijd: Houd er rekening mee dat als wij de klok verzetten dit in MailChimp niet gebeurd. Je moet dan handmatig de tijd aanpassen bij je RSS feed, automations en gewone campagnes. Voor zomertijd kies je GMT +2:00 en voor de wintertijd kies je GMT +1:00. Dit doe je in je accountinstellingen.

Wanneer je hem kan versturen ligt aan je doelgroep, meer hierover op:

https://fueld.nl/beste-tijd-e-mailmarketing/

Een complete training volgen? Leren hoe je een template maakt?
Kijk dan onder de knop “online leren” in het menu bovenin.

Meer lezen over MailChimp?

Reacties (54)

  • Hoi Sandra,

    In je blog staat dat 12.00 pm ‘s nachts is, maar 12.00 PM is 12.00 ‘s middags en 12.00 AM is 00.00 ‘s nachts 🙂

    Daarbij heb ik nog een vraagje: in Mailchimp kan ik nergens ontdekken hoe je een stap terug doet. Ik werk in de oude modus.
    Kun je me daarbij helpen?

    Alvast bedankt!

    Hartelijke groet,
    Marielle

    • Sandra Gortemaker

      Hallo Mariëlle,
      Bedankt voor het doorgeven, ik ga het aanpassen.
      Je kan in MailChimp geen stappen terug doen.

  • Beste, sinds dat ik mailchimp gebruik heb ik te maken met het volgende fenomeen. Als ik tekst invoer in de rechter kant, zie je deze tekst terug in de nieuwsbrief aan de linkerkant. echter de tekst verspringt naar een andere tekst waardoor er woorden veranderen, zinnen verdwijnen en er dus een geheel ander verhaal ontstaat. Wat kan ik hieraan doen want kan nu geen nieuwsbrief sturen?

    • Sandra Gortemaker

      Hallo Inge. Ik ga er vanuit dat je een image+text of een image card block gebruikt hiervoor. Kan het zijn dat je automatisch vertalen aan hebt gezet in je browser? Kan het zijn dat je code mee hebt genomen uit een ander programma waar je het uit hebt geplakt? Selecteer de tekst waar het om gaat en druk op “clear styles”. Klik op het < > er naast en kijk of er extra code in staat die er niet hoort. Bij een paragraaf hoort er alleen

      jouw tekst

      te staan en om kopjes

      heading 2

      . Ik hoor graag of dit werkt voor jou.

  • Hi Sandra,
    In de testmail die ik zojuist verzonden heb, is de opmaak veranderd (buttons zijn verschoven en hebben geen rondingen meer). Weet jij waar dit aan kan liggen?
    Groet,
    Lianne

    • Sandra Gortemaker

      Goedemorgen Lianne,
      Als je het Button Content Block hebt gebruikt zou dit eigenlijk niet moeten gebeuren. Kan het zijn dat je met een oude versie van Outlook werkt? Die wil nog weleens dit soort vormgeving er uit filteren. Op https://mailchimp.com/help/use-button-content-blocks/ zie ik ook geen vermelding dat het niet zou kunnen werken. Je kan een test doen met een kopie (replicate) van je nieuwsbrief. En dan alle blokken (behalve de verplichte + die button die laten staan) er uithalen. Hier verstuur je dan ook een test van. Dan kan je ook uitsluiten of het aan het Content Button Block ligt of dat je ergens in een ander blok een fout zit.

  • Hoi Sandra,

    Ik gebruik al een paar jaar mailchimp, alleen heb ik op de een of de andere manier twee lijsten audiences met meer dan 4000 contacts. Terwijl ik maar 1892 subscribers heb, in beide lijsten staan adressen die er dubbel in staan. Kan ik gewoon 1 van beide lijsten verwijderen zonder dat er gebounced wordt ?

    Alvast heel erg bedankt voor je reactie.
    Jacob Wijnia

    • Sandra Gortemaker

      Hallo Jacob
      De twee lijsten worden bij elkaar opgeteld. Check dubbel welke lijst je gebruikt bij verzenden en archiveer iedereen de andere lijst.(als tussen stap), -die je weg zou gooien. Als je ziet dat iedereen zijn mail blijft krijgen en de telling zit op 1892. Dan zou je daarna die lijst kunnen verwijderen. Maak altijd een backup van de lijst voordat je het weggooit.
      Bouncen heeft te maken dat mail niet aankomt bij de ontvanger doordat de mail niet meer bestaat of de mailbox volzit. Jij hebt daar geen invloed op door een lijst wel of niet weg te gooien.

  • Hi Sandra,

    Ik had een vraag over het versturen van een enquête in een campagne via Mailchimp.
    Deze heb ik al verzonden, toen ik later mijn campagne nog een keer opende waren alle woorden anders vertaald. (dit was bij de test niet) Waarschijnlijk omdat hij Engels stond en ik hem in het Nederlands heb gemaakt
    Nu heb ik hem via Audience > sign up fom > form builder > translate it naar ”Dutch” veranderd.
    Zou ik dit nog kunnen aanpassen in mijn verzonden campagne of zou ik dan een nieuwe moeten maken en versturen?

    Mvg,
    Paula

    • Sandra Gortemaker

      Hallo Paula
      Wil je eens controleren of je niet je browser op automatisch vertalen hebt staan? Maar als ik een survey aanmaak, kan ik alle vragen in het Nederlands intypen. Zou je een url kunnen posten naar je online survey? Of als het persoonlijk is mij mailen? Ben wel benieuwd. Je noemt een functie bij het aanmeldformulier, maar ik zie zo niet hoe dat de survey zou kunnen beïnvloeden omdat het 2 verschillende dingen zijn. En translate it to Dutch betekend dat hij een automatische vertaling pakt en deze is vaak niet helemaal foutloos. Meer info op https://mailchimp.com/help/translate-signup-forms-and-emails/. Ik zou wat je handmatig kan invoeren, handmatig invoeren. Dan heb je de meeste controle op hoe jij het zelf wil.

    • Hi Sandra,

      Bedankt voor je snelle reactie, ik ga er mee aan de slag. En kan ik dan ook de unsubscribed mailadressen archiveren die in de lijst staan die overblijft ? Zodat dit aantal ook naar beneden gaat ?

      Vriendelijke groeten,
      Jacob

    • Sandra Gortemaker

      Hallo Jacob,
      Alle informatie over lijsten vind je op https://mailchimp.com/help/audiences/. Mensen die zich hebben uitgeschreven tellen nog steeds mee. Deze kan je daarom idd ook archiveren. Maar let op, deze mensen kunnen dan ook niet meer opnieuw aanmelden. En jij kan ze ook niet meer mailen. Dat is als het ware geblokkeerd. Je archiveert als je nog iets met de data zou willen. Je kan ze ook helemaal weggooien (wel voorzichtig mee zijn, niet terug te draaien). In het kader van de AVG wel netter om te verwijderen. Je zou ook eerst kunnen testen met een test e-mailadres wat er gebeurd bij archiveren. Kan je nog aanmelden daarna? En als dat adres verwijderd is. Kan je daarna opnieuw aanmelden?

      Het komt allemaal voorbij in de training https://sandragortemaker.nl/online-leren/trainingen/audience/.

  • Hi Sandra!

    Ik heb een vraag over affiliate marketing in mailchimp.
    Ik zou graag een e-book in mijn mail campagne willen toevoegen, in dit e-book staan een aantal affiliate links. Nu weet ik dat mailchimp niet zo happig is op affiliate marketing. Is deze manier van affiliate marketing wel mogelijk? Via een E-book waar deze linkjes in staan? (Het E-book, schrijft een advies uit)

    • Sandra Gortemaker

      Hallo Dorieke,
      Als je het e-book als een pdf bijlage meestuurt, en de affiliatelinkjes staan daarin en niet in de campagne zelf dan lijkt me dat prima te mogen. Als je ze in de campagne zelf wilt gebruiken dan zou ik dit artikel goed lezen. Ik heb hier zelf geen ervaring mee en kan je hier niet op adviseren. About Affiliate Links in Mailchimp: https://eepurl.com/dyijVj. Ze zijn idd niet happig op linkjes naar domeinen die op hun blacklist/denylist staan. Dan kan je account geblokkeerd worden.

  • Hoi Sandra,

    Ik heb een nieuwsbrief en die verstuurd naar een Audience. Echter krijgen mensen die zich inschrijven deze nieuwsbrief niet. Ik heb een nieuwe campagne aangemaakt met een trigger op de vorige campagne, maar nu krijgen de nieuwe inschrijvingen mijn mails ook niet.

    Heb jij misschien een idee waar dit aan kan liggen?

    • Sandra Gortemaker

      Hallo Masha
      Bij het verzenden van een campagne is het eerste wat je doet een Audience kiezen. Hier komt dan automatisch een blauw onderstreept getal te staan. Op dit getal kan je klikken en dan kan je zien naar wie hij gaat. Dat is de eerste check. De volgende check is naar je Audience gaan, en deze personen opzoeken. Kan je zien op welke lijst ze komen? Is er een dubbele opt-in, en is die niet afgerond? Je hebt het over triggers, dus een automation? Dan gaat er waarschijnlijk iets niet goed met de trigger zelf. Staat de automation misschien nog op pauze? Klopt de trigger wel? Klik hier ook eens op de ‘count’, wie staat er in de wachtrij?

  • Goedenavond Sandra,

    Ik ben voornemens een 1e nieuwsbrief te gaan versturen via Mailchimp.
    Ik heb een maillijst. Ik begrijp dat ik niet zomaar mag gaan mailen zonder toestemming. Hoe kan ik wettelijk toestemming verkrijgen?

    Ik hoor het graag.

    MvG
    Loes Könemann

    • Sandra Gortemaker

      Hallo Loes. Je krijgt toestemming door mensen zelf te laten inschrijven. Dan wordt dit geregistreerd in het systeem. Bij de het aanmelden via een formulier moet je duidelijk vermelden wat ze er voor terugkrijgen. Je mag niet zomaar een lijst importeren met adressen als je van die personen geen toestemming hebt. Gebruik dus de signup formulieren van MailChimp en/of verwerk ze in je website.

  • Ha Sandra,
    Een aantal adressen staan niet in de audience, maar zijn ooit aangemeld geweest, maar kunnen zich niet meer aanmelden. (niet via formulier website en ik ook niet handmatig. Staan de adressen dan toch nog ergens verborgen? Unsubsribed?

    • Sandra Gortemaker

      Hallo Petra
      Ik vermoed dat deze zijn opgeschoond door MailChimp zelf. Of ze hebben zichzelf afgemeld en jij mag ze er dan niet meer opzetten. Dan moeten ze zelf doen. Als je zelf geen adressen van de lijst heb gehaald dan kan je ze inzien via deze methode. Als je de namen kent dan kan je binnen je audience zoeken op naam.
      https://mailchimp.com/help/about-cleaned-contacts/

  • Dag Sandra,

    Zoals veel mensen met campagnes zullen merken wordt niet alles geopend. Is er een mogelijkheid om dezelfde campagne nog een keer te versturen, met bijvoorbeeld een andere kopregel, aan de personen die de eerste campagne niet geopend hebben?

    Groet,
    Pierre van Vita Vogel

  • Astrid Kuijken

    Ik heb een aantal adressen geïmporteerd in MailChimp. Kan echter mijn nieuwsbrief niet versturen. MailChimp wil dat ik eerst een bevestiging stuur dat de ontvanger akkoord gaat met het ontvangen van de nieuwsbrief. Dit heb ik nog nooit eerder gezien.

    • Sandra Gortemaker

      Hallo Astrid
      Kan het zijn dat je het GDPR veld hebt aangevinkt? Dan krijg je nl deze melding ook.

  • Hoi Sandra,

    Onderaan de nieuwsbrief die ik wil versturen komt steeds mijn oude adres naar voren. Ik heb het adres al meerdere keren aangepast maar hij verandert het niet wanneer ik de nieuwsbrief verstuur. Hoe kan ik het adres blijvend veranderen?
    groetjes Tessa

  • Hi,

    Ik heb een nieuwsbrief via Mailchimp gemaakt en daarbij kon ik kiezen dat als mensen zich inschrijven voor de nieuwsbrief via de website ze deze dan automatisch zullen ontvangen. Dit is helaas niet het geval, niemand ontvangt de welkoms brief. In mailchimp staat erachter sending en niet sent heeft het daarmee te maken?

    Groetjes,

    Fleur

    • Sandra Gortemaker

      Hallo Fleur.
      Sending is in dit geval goed want het is een ‘ongoing’/doorgaand iets. Hij staat dus aan. De vraag is, wie ie er ingesteld als ontvanger, wat is de trigger. Als niemand nu iets krijgt (test het met een nieuw, nog niet eerder gebruikt e-mailadres) dan gaat daar iets mis.
      Verder zijn er 2 welkomstmailtjes. De 1-click-automation, of die vanuit de signup formulieren. Welke gebruik jij?

  • goedemiddag,

    ik heb een vraagje…
    wij hebben sinds enkele weken mailchimp voor het verzenden van mails naar onze klanten.
    nu zouden we ook graag een mail sturen op de dag dat ze jarig zijn.
    Het zou leuk zijn moest dit ook automatisch gebeuren.
    we hebben contacten aangemaakt en we hebben van de personen van wie we het weten de geboortedatum ingevuld.
    ook hebben we al een campagne aangemaakt maar hoe moet dit nu verder?

  • Klaartje Weijdema

    Hoi

    Mailchimp genereert automata de afzender. Naast de naam en het e-mailadres dat ik heb ingetypt als afzender geeft hij in de mail ook mijn huisadres weer. En dat wil ik niet. Hoe los ik dit op?
    Klaartje

  • Hi Sandra, als ik een campagne schedule dan verzend Mailchimp hem niet. Enig idee waar dit door kan komen? Timezone, datum, tijd alles staat goed. Groetjes Romy

  • Hallo Sandra,

    Ik wil hetzelfde als Astrid: een aanmeldformulier voor een evenement binnen een mailing. Ik heb een form gemaakt en die aan een button gehangen in de mail. Echter, als ik het test krijg ik bij het aanmelden de melding dat ik mij niet kan aanmelden omdat ik al in de Audience zit. Lijkt dus te gaan over het aanmelden voor de nieuwsbrief i.p.v. voor het evenement. Wat doe ik verkeerd? Dankjewel alvast!

    • Studio Sandra Gortemaker

      Hallo Iris
      Ik zou de plugin MailChimp for WordPress installeren. En dan hun formulier gebruiken. Deze herkent wel dat je al op de lijst staat, maar laat toe dat je de voorkeuren aanpast. Je zult dan wel een groep moeten aanmaken voor dat event binnen je Audience. Na inschrijving komt deze persoon dan in deze groep. Mits je de instellingen goed zet. Zie ook mijn blog https://www.sandragortemaker.nl/wordpress/plugin-mailchimp-for-wordpress/

  • Hoi! Thanks voor de heldere uitleg. Is het ook mogelijk om via MailChimp een tweede zending uit te sturen naar de mailadressen die jouw nieuwsbrief nog niet hebben geopend? Hoor het graag! Groet

  • Hoi Sandra, ik wil een nieuwsbrief versturen voor aanmelding van een evenement Ik dacht dat stuur ik een sign form mee dmv een button. Maar ik kan niet vinden hoe ik dat doe. Heb jij tips Ik heb al een form en bedank gemaakt. Gr Astrid

    • Studio Sandra Gortemaker

      Hallo Astrid, heb je het over een signup form van MailChimp. En dan voor een tweede lijst? De link van een signup form vind je op dezelfde pagina waar je deze hebt gemaakt.
      Deze link gebruik je als link op een button.

    • Studio Sandra Gortemaker

      Hallo Hester.
      Ik ga er vanuit dat je met ‘een ander mailchimpadres’ bedoelt een ander account? Dat kan niet met 1 druk op de knop. Je zou er een template van kunnen maken en dat template deel je (share). Dat kan met de opties in het uitklapmenu/dropdown menu aan de rechterkant bij de tab templates. Ga daarna naar je mail en zorg dat je ingelogd bent met het juiste account. Klik dan op toevoegen aan je account.
      Hierna kan je van het template weer een campagne maken. Let er op dat je de afbeeldingen opnieuw moet toevoegen, want die staan in principe in de media bibliotheek van het andere account.

  • Hoi Sandra,
    Ik kan de mailchimp niet verzenden omdat ik de Subject nog moet invullen. Dat heb ik gedaan, maar de knop ‘Save’ blijft grijs waardoor ik hem niet kan saven en dus verzenden. Wat doe ik fout?

    • Studio Sandra Gortemaker

      Hallo Gee
      Wil je mij een mailtje sturen met een screenshot/schermafbeelding?

  • Jan Riemersma

    Dag Sandra,

    Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik heb een site met Nederlandse en internationale bezoekers, aan wie ik nieuwsbrieven wil schrijven met mailchimp. Ik zou graag een onderverdeling willen maken naar voertaal (Nederlands/Engels). Wat kan ik daarvoor het beste gebruiken: Groepen of segmenten? Ik heb redelijk wat informatie nagelezen, maar vind geen duidelijke aanwijzing.

    • Studio Sandra Gortemaker

      hallo Jan je kan een taalgroep aanmaken zodat men kan kiezen uit een nederlandse of engelstalige nieuwsbrief. Vervolgens segmenteer je op deze groep. Alles blijft binnen 1 lijst.

  • Hoi Sandra,
    Als ik mijn MailChimp campagne heb verstuurd, maar op een later tijdstip hem nog 1 of meerdere losse geadresseerden wil nasturen, kan dat dan?
    Groetjes Nicolien

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg me op deze kanalen (of niet)

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster