studio-sandra-gortemaker-webdesign

Handvaten voor een succesvollere website

Wat maakt een website succesvol en wat moet je echt niet doen? De eerste indruk van je website is van groot belang. Sommige experts zeggen dat al gauw de helft van de bezoekers zich laat leiden door het webdesign.

Is de look & feel aantrekkelijk, ziet het er professioneel en betrouwbaar uit? Kan je alles makkelijk vinden of raak je gefrustreerd omdat het zo onduidelijk is.

Een bezoeker kan heel veel aannames hebben over jou en je bedrijf. Alleen al door het bekijken van je website. Zorg dat jouw website een goede weergave geeft van jouw bedrijf en jouw persoonlijkheid uitstraalt!

Branding

Voer je huisstijl door op alle pagina en op al je kanalen. Het kan namelijk heel verwarrend zijn als je nieuwsbrief er totaal anders uitziet dan je website. Of je Facebook pagina een heel andere foto gebruikt dan je website. Gebruik je logo op één manier, gebruik dezelfde portretfoto. Kies één lettertype voor alle uitingen. Gebruik foto’s van mensen maar liever geen stockfoto’s. Wees consistent in het kleurgebruik.

In dit kader wil ik heel kort de “over ons” pagina noemen. Deze is in dit kader ook heel belangrijk. Deze gaat niet over conversie maar wel over laten zien wie je bent, waar je voor staat en expert in bent.

Wat is het doel van je pagina?

Bedenk bij elke pagina, wat is mijn doel? Waarom staat deze pagina op mijn website. Wat wil ik dat mijn bezoeker gaat doen op deze pagina? Wil ik dat ze een formulier in gaan vullen (zodat je ze een specifiek aanbod kan mailen), of wil je dat ze iets gaan kopen? Wil je dat ze meedoen aan je workshop? Maak een duidelijke Call-to-action button, stuur aan op het voltooien van een actie.

Kies ervoor om datgene wat je het belangrijkste vind de meeste aandacht te geven. Een grote foto met daarop een korte tekst plus call-to-action of een invulformulier lijken het beste te werken.

Gebruik geen sliders, accordions en tabjes

Het meerendeel van de bezoekers scant snel een pagina en neemt niet de tijd om alle slides af te wachten. Ze nemen zelfs niet de moeite om door te klikken.

In dit kader kan je er ook voor kiezen om al je informatie op een lange pagina te zetten. Ik zou dit vanuit SEO oogpunt dan niet doen voor alle pagina’s maar bijvoorbeeld voor homepage en een sales pagina.

Geef je bezoeker één duidelijke keuze.

Kom je wel eens op een website en weet je niet wat je nu moet kiezen?

  • ga ik via het menu zoeken of scroll ik naar beneden
  • zal ik dat e-book downloaden, of klik ik eerst door op dat blog
  • wil ik nu direct iets weten over die workshop of…

Het is goed om te weten dat men vaak binnenkomt via een Google zoektocht, en dat is niet altijd je homepage. Richt dus niet al je pijlen op de homepage. Het kan hier ook gaan om twee soorten bezoekers. De een komt binnen met een gerichte vraag en de ander heeft bijvoorbeeld je naam doorgekregen of klikt door via een reactie die je hebt gegeven op social media.

Visuele hulpjes

Soms kan het helpen om de kijkrichting te sturen door op achtergrond foto iemand te laten kijken naar het invulformulier of de knop. Er is ook een onderzoek bekent dat een simpel pijltje al heel veel kan doen. Het proberen waard!

Lijstjes en opsommingen

  • Het schijnt dat het eerste
  • en laatste punt op een lijstje
  • het beste wordt onthouden
  • maak daar gebruik van en zet het belangrijkste dus boven en onderin.

Laat positieve feedback zien

Maak gebruik van het feit dat mensen meegaan met de groep. Als je laat zien dat mensen tevreden zijn over je dienstverlening, jouw en je product. Dan is het hoogstwaarschijnlijk dat je bezoeker dat gevoel over neemt.

Je kan dit heel eenvoudig doen door testimonials te tonen, het aantal likes op een blog te tonen.

De laadtijd van je pagina

Een pagina die te lang duurt om in te laden is heel frustrerend en maakt dat je bezoekers kwijtraakt. Let vooral op de afbeeldingen, gebruik eventueel een plugin die de afbeeldingen nog een keer comprimeert. Meer in dit blog over afbeeldingen.

Keep it Simple, Stupid

Een design principe uit de programmeurs-wereld maar overgenomen door grafisch ontwerpers om aan te geven dat een boodschap het beste overkomt als je niet te veel verteld en de vorm simpel houdt. Een ander principe die je misschien kent is Less is More (Mies van der Rohe).

Wil je jouw conversie verhogen, zorg dan dat je pagina opbouw helder is en leid naar een duidelijke actie die je van de bezoeker verwacht.

Kill your darlings

Of eentje die ik op de academie altijd hoorde: Kill Your Darlings. Want want kan je soms verknocht zijn aan een mooie foto die je zelf hebt gemaakt of een woordgrapje. Als het niet meewerkt aan het doel…

Hotjar of Crazy Egg

heatmaps

Er zijn programma’s die een heatmap kunnen maken van het gedrag van jouw bezoeker. Wil je echt weten hoe men jouw website bekijkt dan is dit een optie. Een andere manier om te meten of je call-to-action werken is het aanmaken van doelen in Google Analytics. Je kan dan doelpagina’s instellen zodat je kan meten of de actie wordt uitgevoerd en hoe vaak.

Conversie, Strategie


Studio Sandra Gortemaker

Studio Sandra Gortemaker richt zich op vrouwelijk ondernemers die graag ondersteuning willen in hun online marketing. Ik help je bij het opzetten van je WordPress website, landingspagina en/of salespagina en je MailChimp campagnes. Ik ben hierin jouw sparringpartner en coach.

Is er nog iets onduidelijk of heb je een andere vraag? Laat het me weten door een reactie achter te laten.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Contactgegevens

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster