Hoger in Google komen – zoekwoorden

Bij de bouw van een nieuwe website komt altijd de online vindbaarheid ter sprake. En vaak is het ook iets wat op de lange baan geschoven word omdat het toch snel technisch word. In dit blog leg ik je uit hoe je door het optimaliseren van je pagina beter gevonden wordt in Google.

Kom 26 juni naar de Samen-Doe-Sessie over de Yoast SEO plugin.

Het toverwoord: “zoekwoorden”. Zorg dat je een aantal landingspagina’s op je website hebt waar je optimaal gebruik maakt van zoekwoorden.

Ik ben me er van bewust dat ik al een aantal lezers kwijt ben na deze woorden: optimaliseren, zoekwoorden en landingspagina’s. Maar hou vol 🙂

Het nut van zoekwoorden

Het meerendeel van jouw klanten zal naast het rondvragen in zijn familie- en kennissenkring ook online gaan zoeken. Voornamelijk in Google.  Als jij weet op welke woorden ze gaan zoeken naar jouw product of dienstverlening, of eigenlijk op hun probleem. Dan zijn dat de “zoekwoorden” die jij in je website kan verwerken.

Met de komst van voice search op mobiel zijn zinnen (focus keyfrase) ook zinvol om te gebruiken.

Er is een maar. Je bent niet de enige die dit zal gaan doen en daarom zijn er gespecialiseerde bedrijven die kunnen uitzoeken op wat voor zoektermen er daadwerkelijk worden gezocht, maar ook hoeveel andere website deze zoekwoorden al gebruiken. Hier zal een lijstje uitkomen met de voor jou meest geschikte zoektermen (kan ook bestaan uit 2 woorden of een zin). Reken voor een zoekwoordenonderzoek toch al gauw op een investering van minimaal €300,- euro, maar dat is het zeker waard. Zeker als je er vanuit gaat dat dit in verhouding goedkoper is dan een advertentie plaatsen of een flyer laten maken.

Ik kan je hiervoor 2 bedrijven aanraden: SEO Zwolle en TekstlinQ

Rutger Steenbergen van SEO Zwolle is 26 juni gastspreker op de Samen-Doe-Sessie en zal uitleggen hoe je met de Yoast SEO plugin, je pagina kan optimaliseren.

Landingspagina

Als je eenmaal bent voorzien van de zoektermen, kan je deze zelf of laten plaatsen op een pagina, die als doel heeft zoekverkeer binnen te halen op deze pagina. Op deze pagina’s moet het dus gebeuren. Vertel waarom ze bij jou moeten zijn, toon voorbeelden en referenties. En zorg dat ze naar een actie worden geleid, het contact opnemen met jou. Een offerte aanvragen, of het downloaden van een brochure. Bij die laatste is het trouwens ook belangrijk dat het daar niet stopt. Bel of mail er achter aan en vraag of de brochure goed is binnengekomen en of je nog ergens mee van dienst kan zijn. Het overgaan tot een actie noemen ze vaktermen conversie.

Voorbeeld van een landingspagina of lees mijn blog over landingspagina’s

Optimaliseren van je pagina

In deze landingspagina ga je de zoekterm met de meeste kansen gebruiken. Je verwerkt ze op een prettig leesbare manier in de kopjes, teksten en plaatjes op deze pagina. Doe je dit goed, dan zul je zien dat je meer mailtjes en telefoontjes gaat krijgen met informatie aanvragen. Je kan hiervoor gebruik maken van de YOAST SEO plugin.

Met die eerste plugin kan je een zoekterm invoeren, vervolgens meet de plugin hoe goed je de zoekterm hebt verwerkt in je pagina. Als je het goed doet dan gaat het stoplicht op groen. Uiteraard moet je wel zoektermen gebruiken die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen. Het op groen zetten is geen doel op zich, maar kan idd wel leuk zijn 🙂

Incognito browsen

Incognito browsen

Wat is dat? Why? Omdat het goed is om te kijken hoe je het nu doet in Google. Hiernaast een schermafbeelding uit Google Chrome. Daar vind je de knop rechtsboven in je scherm. Je kan een nieuw incognito venster openen waarbinnen je zoekt op zoektermen waarvan jij denkt (of liever weet) waarop men zoekt. Doe je dit in je standaard scherm dan krijg je een vertekend beeld omdat Google onthoud waar jij op zoekt. Op deze manier kan je een blanco zoektocht doen.

Kom je helemaal niet voor in de zoekresultaten, dan is er werk aan de winkel!

Online vindbaarheid


Studio Sandra Gortemaker

Studio Sandra Gortemaker richt zich op vrouwelijk ondernemers die graag ondersteuning willen in hun online marketing. Ik help je bij het opzetten van je WordPress website, landingspagina en/of salespagina en je MailChimp campagnes. Ik ben hierin jouw sparringpartner en coach.

Contactgegevens

Btw NL1047.02.217.B02
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster