online leren e-learning blended learning

In vier (grote) stappen een online cursus in elkaar zetten.

MailChimp bied een aantal gestandaardiseerde workflows aan waarvan er 3 interessant zijn voor ZP-ers en kleine bedrijven. Heb je een webshop dan zijn er nog meer opties maar deze laat ik buiten beschouwing. Dit zijn er drie:

  1. Welkomst mail – eenmalige mail na aanmelding met bijvoorbeeld een aanmeld aanbieding. Of je e-book.
  2. Lessen serie – voor online cursus of training
  3. Welkomst reeks – voor een klant die iets heeft gekocht waarbij je een aantal mailtjes achter elkaar stuurt om het programma uit te leggen. Deze zie ik vaak bij online programma’s zoals MailChimp, of social media platforms. Na aanmelding krijg je elke dag een een tip of een deel uitgelegd.

De lessenserie wil ik er graag uitlichten omdat deze interessant is voor het aanbieden van een (gratis of betaalde) online cursus.

 

Voor een klant heb ik automation begin van dit jaar voor het eerst ingezet. De cursus is in dit geval gratis bij een betaald werkboek. Binnenkort zal ik de ervaringen delen in mijn blog. Maar voor nu wil ik je globaal door de stappen nemen die nodig zijn voor het instellen van automation. Hierbij ga ik er vanuit dat je werkt vanuit een strategisch plan en je nu bij de uitvoeringsfase bent beland.

 

Stap 1 – Een cursus of training die af is.

sign up MailChimpDeel deze op in behapbare delen die je om de week, of om de paar dagen kan toesturen. Deze lessen nemen de deelnemers zelf door. Bij elke les kan je wat uitleggen en ze wat huiswerk mee geven.

Je kan zelf bepalen of ze je tussendoor mogen mailen of dat je online een groep aanmaakt. Wil je het wat groter aanpakken dan kan je kiezen voor een membersite. Wishlist is een veelgenoemde plugin voor WordPress.

 

 

 

 

 

 

Stap 2 – Maak een apart nieuw account aan als je nu gebruik maakt van gratis versturen.

betaalplan Op het moment dat je overstapt naar deze betaalde functionaliteit – paid feature, ga je ook betalen voor elke verzonden nieuwsbrief die je eerder gratis verzond. Via betaalplan kom je bij een rekenmodule uit en kan je uitvinden welke betaalplan bij je past. Bij de maandelijkse betalingen kan je onbeperkt verzenden. Maar als dat er geen honderden zijn zou ik kiezen voor pay as you go. Dan betaal je 1 credit per verzonden mail. Heb je een maillijst van 30 mensen dan betaald je 30 credits per verzonden mail. Bereken zelf met de rekenmodule wat bij je past. Na aanschaf is de optie automation beschikbaar.

 

 

 

Stap 3 – Inschrijving via jouw website en melden in je nieuwsbrief en eventueel flyer.

  • signup urlMaak in MailChimp een aparte lijst aan waarop men zich gaat inschrijven. Deze lijst krijgt een eigen unieke URL die je kan communiceren. Deze URL is van een pagina waar het inschrijvingsformulier op staat. Bijvoorbeeld deze http://eepurl.com/l2h-H
  • Maak een inschrijfformulier en/of blok aan op je website
  • Vermeld de URL overal in je online communicatie, uiteraard onder begeleiding van een wervende tekst

 

 

 

Stap 4 – Start met het aanmaken van een workflow.
workflows mailchimp
Je kan in MailChimp kiezen uit een aantal workflows. Dat kan een mailing zijn op gezette tijden of een action-triggered workflow. Waarin het verzenden van de eerstvolgende mail afhankelijk is van de eerder verstuurde mail. Kies voor Educate SubscribersHier vind je een video met uitleg halverwege de pagina. Ik kan het stap voor stap gaan uitschrijven maar deze video is heel duidelijk.

Ik kan me voorstellen dat je het eerst zelf proberen in te stellen, bekijk dan eerst de video. Als je de stappen hierin prima kan volgens dan zou het wel moeten lukken. Zo niet, klop dan bij mij aan.

 

 

ps. Wil je met een membersite gaan werken dan is dit waarschijnlijk een leuke post om te lezen:

http://www.deblogacademie.nl/hoe-maak-je-een-online-cursus/

 

 

Automation, Tutorials


Studio Sandra Gortemaker

Studio Sandra Gortemaker richt zich op vrouwelijk ondernemers die graag ondersteuning willen in hun online marketing. Ik help je bij het opzetten van je WordPress website, landingspagina en/of salespagina en je MailChimp campagnes. Ik ben hierin jouw sparringpartner en coach.

Contactgegevens

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster