MailChimp – Signup formulieren stylen

Je hebt je nieuwsbrief klaar en er staat een aanmeldblok op je website. Pff eindelijk gelukt. Maar, even wachten. Een stap die vaak vergeten wordt is het nakijken van je “sign-up” formulieren.

Deze blog is aangepast in november 2019, het origineel stamt uit 2014

Signup formulieren MailChimp

Op het moment dat een bezoeker zich inschrijft ontvangt hij via de mail een aantal berichten. Dit zijn de geautomatiseerde signup formulieren. Die vaak nog in het Engels staan en geen speciale opmaak mee krijgen.

Wil je deze ook je eigen huisstijl en/of look & feel meegeven dan is deze tutorial voor jou geschreven.

Duur: 10-30 minuten

1. Op het moment dat iemand zich via het aanmeldformulier inschrijft krijgt hij/zij een mailtje in zijn mailbox. Hieronder een voorbeeld van het inschrijfformulier die MailChimp standaard bied. Deze vind je als je in MailChimp naar op Audience klikt en dan rechts klikt op “manage audience. Nu zie je een uitklapmenu en daar kies je “Signup forms”.

instructie filmpje

Klik vervolgens op “Form Builder” Daar zie je bijvoorbeeld zo’n soort link staan: http://eepurl.com/dxcmpv

inschrijven via link

Als je hier niks mee doet, heb je een grijze achtergrond, in de kop je lijstnaam en 3 velden met een Engels kopje. Dat gaan we aanpassen.

Aanpassen kleur en tekst

Klik op “Design it”, je ziet vervolgens bovenstaand rijtje staan, klik deze een voor een aan om een kleur en/of lettertype van aan te passen. Zorg dat de stijl van deze formulieren passen binnen je huisstijl. Let op contrast en probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden.

Deze formulier worden per e-mail gestuurd en sommige zie je in je de browser. Doorloop ook zelf het aanmeld proces om de verschillende formulieren te bekijken.

Teksten aanpassen

De teksten die je ziet zijn heel standaard. Zorg dat deze ook passen bij jouw stijl. Gebruik je in je website de U-vorm dan ook hier.

Vertaal de formulieren

Het volgende wat je kan doen is het formulier in het Nederlands zetten. Scroll iets naar boven en klik op “Translate it”. Zet de taal op “Dutch” en klik op “Save translation settings”

  • vink auto-translate aan (als je bijvoorbeeld wil dat hij automatisch de duitse taal pakt als iemand zijn browser op de duitse taal heeft ingesteld.)
  • set default language ; kies hier Dutch (nederlands)
  • scroll naar beneden, controleer de vertaling, maak er eventueel je “eigen taal” van en klik op ” save translation settings”. Hij zet nu in een keer alle formulieren om.
  • loop nu alle formulieren bij langs en controleer of de vertaling naar je wens is, pas deze zonodig aan en bewaar deze voordat je naar het volgende formulier gaat.

Vertaal de velden binnen het aanmeldblok

Wat niet mee veranderd zijn de de 3 velden uit bovenstaand plaatje. Emailaddress, First name en Last name. Hiervoor moet je nog iets naar beneden scrollen en klikken op het veld binnen het formulier. Links komt dan nu de optie om de naam van dit veld aan te passen. Doe dit voor de drie velden en klik op “Save field”

Uitbreiden aanmeldformulier

De volgende stap is het eventueel uitbouwen van je inschrijvingsformulier. Misschien wil je weten of iemand man of vrouw is of wat zijn interesse is. Hier kan je makkelijk de velden toevoegen. Maar let op,  hoe meer je moet invullen des te hoger de drempel voor inschrijven.

signup - dropdown

Groepen aanmaken

Wil je straks verschillende groepen maken dan ga je hier eerst de velden er bij zetten op basis waarvan je straks kan segmenteren. (specifiek mailen naar een groep op basis van aangevinkte interesse) Je kan de velden er al vast bij zetten maar niet verplicht stellen. Je kan dan in een vervolg stappen op een vriendelijke manier uitleggen waarom het aan te raden is deze velden in te vullen.

Deze stappen wil ik in een volgende blog wel uitleggen als je hier niet uitkomt, laat dan je reactie hieronder achter.

Lees ook de andere stappen

  1. Een account aanmaken
  2. Een verzendlijst maken
  3. Signup formulieren stylen
  4. een-campagne-versturen
  5. Een basis template maken
  6. Je Mailchimp nieuwsbrief stylen

Tutorials


Studio Sandra Gortemaker

Studio Sandra Gortemaker richt zich op vrouwelijk ondernemers die graag ondersteuning willen in hun online marketing. Ik help je bij het opzetten van je WordPress website, landingspagina en/of salespagina en je MailChimp campagnes. Ik ben hierin jouw sparringpartner en coach.

Reacties (4)

  • Jolanda van Ginneken

    Hallo Sandra, ik zou graag de tekst op de buttons van de sign in forms aanpassen maar krijg dit niet voor elkaar. Kun je mij uitleggen hoe ik dit doe? En mn tweede vraag is hoe ik buttons uit de sign in forms kan verwijderen. Ik hoor graag van je! Hartelijke groet, Jolanda

    • Studio Sandra Gortemaker

      Hallo Jolanda. Ik ga er vanuit dat je de verzendknoppen bedoeld? Als je werkt met de embed code kan je de teksten aanpassen en verwijderen. Deze kan je dan in in je eigen website gebruiken.
      Bij de online signup formulieren kan je de buttons niet verwijderen. Dan zou je namelijk je inzending niet kunnen versturen. In beide gevallen niet aan te raden.

  • Beste Sandra,
    Ik organiseer een event en laat deelnemers zich aanmelden via mailchimp (en niet via een webwinkel). Nu stuurt mailchimp een heleboel bevestigingsmails (mail om je definitief aan te melden, anti-robot mail en definitieve bevestiging met de gegevens van de aanmelder). Ik wil eigenlijk maar één mail terugsturen (die laatste). Kun je ergens het aantal en soort bevestigingsmails dat Mailchimp automatisch stuurt beheren?

    • Studio Sandra Gortemaker

      Hallo Hans
      Je kan switchen naar een enkele/single opt-in, dan komen ze direct op je lijst.
      Ik citeer: “you can make that change in each list’s settings or on the Opt-In Settings page.”

      jouw mailchimp url + lists/opt-in-status
      dus https://us4.admin.mailchimp.com/lists/opt-in-status/

      Vink daar je double optin uit en dan saven

Is er nog iets onduidelijk of heb je een andere vraag? Laat het me weten door een reactie achter te laten.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Contactgegevens

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster