• Home
  • MailChimp tip: bij lange nieuwsbrieven voeg je een “lees meer” toe
how-to mailchimp zwolle

MailChimp tip: bij lange nieuwsbrieven voeg je een “lees meer” toe

Van de week heb ik een nieuwsbrief opgemaakt voor een klant die ik zelf wat aan de lange kant vond. Wat kan je nu doen om deze toch in te korten zonder dat je informatie weglaat.

Soms wil je graag alle informatie in de mail. Je geeft een aantal trainingen en je wilt het hele aanbod in de mail sturen. Of je geeft een workshop en wilt alle achtergrond informatie toesturen. Wellicht werk je met een viertal rubrieken en wil je een mooie quote en agenda meesturen. Al met al kan dat een hele lange mail worden.

Wees er van bewust dat over het algemeen een lange mail geparkeerd word in het bakje “to-do”.

Je bent druk en hebt simpelweg geen tijd om zo’n lange mail te lezen. Er zijn een tweetal oplossingen om je mail helder, overzichtelijk en makkelijk te navigeren houden.

De oplossing voor lange mailtjes

Maak een inhoudsopgave zodat je lezer direct naar de paragraaf kan gaan van zijn interesse. En maak gebruik van een lees meer link. Je leest dan online in je browserscherm verder.
MailChimp bied de mogelijkheid om te werken met een:

  • inhoudsopgave
  • read more link

Het maken van een inhoudsopgave binnen je nieuwsbrief

TOC heading2
TOC heading2

Heel handig want bij de inhoudsopgave kan je klikken op het kopje van jouw interesse en dan ‘schiet’ je automatisch naar die paragraaf. Als je al eens met ankers (anchors) hebt gewerkt dan weet je precies wat ik bedoel. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is alle paragrafen te voorzien van een kop en deze als een h2 of h3 te stylen. Je kiest nu niet voor heading 2, maar voor TOC heading 2. 

table of contents- mailchimp TOC
table of contents

Als je alle paragrafen hebt voorzien van een TOC heading kan je doormiddel van de mergetag table of contents een inhoudsopgave maken. Dit kan in een aparte contentblok staan. Je vind deze optie boven het tekstkader (nadat je heb geklikt op contentblok bewerken)

Het hele proces van het maken van een table of content staat ook beschreven in de kennisbank van MailChimp

Het maken van een lees meer link in je MailChimp nieuwsbrief

Zijn je paragrafen nu ook heel lang, dan kan je er voor kiezen om de belangrijkste informatie in de bovenste alinea te plaatsen en daarna door te wijzen naar de online versie. De online versie is niks anders dan de archief versie van jouw nieuwsbrief. MailChimp slaat elke verzonden mail op en deze zijn via jou archief terug te lezen.

Je gaat naar dezelfde versie als dat je zou klikken op lees deze nieuwsbrief online >>

Deze stappen zijn wat ingewikkelder en moet je rustig de tijd voor nemen.

Het hele proces wordt hier besproken in de kennisbank van MailChimp. Inclusief de afbeeldingen. Mocht engels geen bezwaar zijn dat is het handig om deze pagina er bij te pakken.

Stap 1

Navigeer naar het gedeelte waar de lees meer link moet komen en plak hier onderstaande code.

*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|*
Meer informatie
*|END:IF|*

Stap2

Selecteer hierna de tekst die een link moet worden en geef niet een url op maar *|ARCHIVE|* . Dan staat er onderstaande code met een link.

*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|*
Meer informatie 
*|END:IF|*

Stap 3

Plak onder deze code nog een stuk code.  Boven de tekst die je straks alleen online wilt zien.

*|IF:ARCHIVE_PAGE|*

Stap 4

Sluit het stuk tekst af (dat alleen online te zien is) met deze code

*|END:IF|*

Stap 5

Bewaar en sluit het testblok en ga naar de preview versie van je campagne om het resultaat te bekijken. Werkt het niet dat heb je waarschijnlijk de code niet goed geplakt. Herhaal de stappen.

Werken met ankers binnen de lees meer functie

Is dit je goed afgegaan dan zou je ook nog een stapje extra kunnen doen en werken met een anker binnen deze functionaliteit.

Stap 6

Ga aan het einde van de alinea staan (op het punt waar deze afgebroken gaat worden). En klik op het anker teken, vul een naam in zonder spaties er tussen (bijv. JulyAlumniNews). Ga daarna terug naar stap 2 en type niet alleen *|ARCHIVE|* maar *|ARCHIVE|*#JulyAlumniNews

Hiermee navigeer je direct naar dat gedeelte als je op de lees meer link klinkt.

 

Jahaa dat kan jij wel, “even” rustig de tijd voor nemen. 🙂

 

 


Studio Sandra Gortemaker

Ik ben telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdagen tussen 10:00-16:00. Bel 06 - 531 90 681 Mijn voorkeur gaat echter uit naar e-mail. Stuur een e-mail

Contact

06 - 531 90 681
info@sandragortemaker.nl
Btw NL1047.02.217.B02
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44
8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3
8021 WB Zwolle
%d bloggers liken dit: