Verzamel meer e-mailadressen

Aangepast op: 9 jun, 2021

Niet omdat iedereen dat lijkt te doen, maar omdat je met persoonlijke mailings meer bereikt. Of je nu een wil informeren of wil verkopen.

E-mailmarketing

Er is een hele grote groep mensen die niks van nieuwsbrieven moet hebben. En terecht, je mailbox loopt over van de (on)gewenste mail. En toch, als je nagaat waarom je jezelf in de eerste plaats hebt aangemeld, dan was dat vaak omdat er toch iets te halen viel. Als je dat gegeven nou wat positiever benaderd voor je eigen campagnes, dan hebben we een goed uitgangspunt voor een hernieuwde kennismaking met e-mailmarketing.

Waarom zou je mailen?

Ik bezoek niet dagelijks jouw website, ik heb er geen tijd voor, ik denk er niet aan, ik heb er geen reden toe. Maar als jij mij een mail stuurt en je meld mij iets interessants, dan kom ik kijken. Heel simpel. Het idee achter een campagne (serie van geplande marketing acties) is zorgen dat je onder de aandacht komt en blijft. De klanten of sponsoren komen niet vanzelf jouw kant op. Je moet het ze makkelijk maken.

Ik heb zelf zo’n hekel aan spam

Wie niet. Maar zorg er dan ook voor dat jouw campagne niet zo gezien wordt. Vraag feedback aan je lezers van tijd tot tijd. Ook ik verval wel eens in het continue promoten van iets, in plaats van echte waarde te leveren. Want die extra waarde daar is het waar het je lezers om te doen is. What’s in it for me, zoals dat zo mooi wordt gezegd. Uiteindelijk in de basis, ben jij op zoek naar nieuwe opdrachten, sponsoren, klanten etc. En de lezer wil graag geïnspireerd worden, gemotiveerd, wil iets leren of vind het leuk om eens iets van een totaal andere invalshoek te bekijken. En dat kan omdat jij dat naar ze stuurt.

Mensen schrijven zich uit

Prima, helemaal niet erg. Als jij 100% achter de inhoud staat, je laat zien waar je voor staat, wie je bent en wat jij te bieden hebt, dan is dat helemaal oké. Je wilt namelijk ook alleen trouwe lezers en mensen die matched met jouw doelgroep. Een van de regels van e-mailmarketing versturen is ook dat iedereen zich ten alle tijden moet kunnen uitschrijven. Als iemand zich inschrijft ben je op dat moment niet meer van waarde voor iemand. Of niet op die manier. Iemand die zich niet uitschrijft maar ook niet lees, vervuilt ook je statistieken. Een andere regel, is dat jij ook verstuurd waar ze zich voor hebben ingeschreven. Heb je veel uitschrijvers, ga dan na of dit kan liggen aan wat je verstuurd.

Hoe verzamel ik meer e-mailadressen?

Om maar eens met een lijstje te beginnen.

  • Plaats een weggever op je website
  • Leg een inschrijflijst neer bij je trainingen en workshops
  • D.m.v. acties op social media waarbij je ook iets weggeeft
  • Online enquetes
  • Landingspagina’s
  • Breid je contactformulieren uit met een aanmeld optie
  • Plaats een (MailChimp) Pop-Up inschrijfformulier op je website
  • Maak het aan- en afmelden makkelijk

Een andere term hiervoor is listbuilding, zorg dat je lijst groeit, en blijf ze voeden.

Wat is een weggever?

Het aanbieden van een whitepaper, e-book of checklist is een mooie manier om geïnteresseerde bezoekers op je maillijst te krijgen. En iedereen op je e-mail lijst is een mogelijke lead. Het kan maar zo zijn dat deze persoon je een tijdje volgt, en vervolgens over een paar maanden contact met je opneemt.

Deze techniek wordt ook wel listbuilding genoemd en bestaat al heel lang. Het aanbieden van een weggever heeft alleen zin als je ook aan follow-up doet. Het mooiste is dat je niet afsluit met alleen een ‘bedankt’ pagina maar dat je deze leads direct ook een vervolg aanbod doet. Maar daar vertel ik in een volgend blog over.

Gun je lezer de tijd om je te leren kennen en te vertrouwen en doe aan follow-up! Blijf aanpassen en bijsturen als je merkt dat het helemaal niet loopt. Hoe is je tekst geschreven. Wat is je weggever? Is deze interessant genoeg? Hoe weet men dat je iets gratis weggeeft? Heb je aan promotie gedaan?

Blijf intussen inhoudelijk waardevolle en interessante nieuwsbrieven sturen.

Photo by Pascal Brokmeier on Unsplash

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg me op deze kanalen (of niet)

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Let op: alle genoemde prijzen op deze website zijn excl. 21% btw

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster