Permalinks en je online vindbaarheid

Een permalink is de permanente link die jouw blog of pagina mee krijgt op het moment dat je publiceert. Deze linkjes worden geïndexeerd door Google en zijn daarna te zien in de zoekresultaten. Het komt best vaak voor dat deze linkjes niet meer kloppen, of niet meer werken. Met regelmaat controleren voorkomt dat jij een bezoeker of misschien wel een klant misloopt.

Wat moet ik er over weten?

Houd je een grondige schoonmaak in je blogs of ben je bezig met een restyling dan heb je te maken met aangepaste permalinks. In deze situaties verander je vaak je menu structuur of de titel van je pagina. Waar je vanaf dat moment wel op moet letten is dat je nieuwe permalink nog niet gevonden is door Google. En, dat je oude link nog wel gevonden wordt maar straks uitkomt bij een pagina die niet meer bestaat. Dit wil je voorkomen.

Waar moet ik op letten?

Zodra jouw website live gaat, en elke keer als jij een bericht of pagina publiceert wordt er automatisch een permalink gegenereerd. Pas deze het liefste aan voordat je publiceert. Je past dit alleen aan als je bijvoorbeeld een link wil hebben die je makkelijker kan delen. Of als je we een zoekwoord in wil verwerken.

  • Zodra je de titel van je bericht of pagina aanpast, wordt de permalink niet aangepast!
  • Als je een pagina of bericht verwijderd uit je website is deze nog niet verwijderd uit de Google zoekresultaten
  • Zorg dat je een 301 redirect plugin gebruikt om bezoekers door te linken naar het nieuwe adres. En om in de gaten te houden of er foutmeldingen (404’s) zijn.
  • Zorg dat je de permalink instellingen aanpast naar een duidelijke structuur als deze nog steeds eindigt op zoiets: /?p=123.
  • De permalink veranderd al doordat je bijvoorbeeld je blog in een andere categorie plaatst. Er staat nu bijvoorbeeld /online-marketing/ maar dat wordt /mailchimp-portfolio/ als ik hem in de categorie “mailchimp-portfolio” zet.
  • Een permalink wordt ook wel ‘slug’ genoemd.

Waar vind ik de Permalinks?

Je vind deze instelling terug onder het kopje instellingen, in je WordPress dashboard. https://www.jouwwebsite.nl/wp-admin/options-permalink.php Hiermee kan je manier waarop jouw url wordt opgebouwd instellen. De meest voorkomende is ‘berichtnaam”.

Heel soms komt het voor dat dit niet is ingesteld, dan krijg je dit soort url’s: https://www.sandragortemaker.nl/?p=123. Maar meestal stelt jouw website bouwer dit direct na de installatie goed in. Is dit helaas niet het geval geweest dan kan je het alsnog aanpassen. Maar let op, je kan dit niet zomaar aanpassen zonder gevolgen. Wees je er van bewust dat alle pagina’s weer opnieuw opgepikt moeten worden door Google en dat is sommige gevallen ook de interne linkjes stuk gaan. Doe dit in samenwerking met een website bouwer.

Googlebot doorzoekt jouw website

Als je website al een tijdje online is dan zijn deze pagina al geïndexeerd. Ze komen voor in de Google zoekresultaten. Dit wordt gedaan door een Googlebot die continue bij houd of linkjes nog werken en of ze interessant genoeg zijn om weer te geven in de zoekresultaten. Hoe dit allemaal werkt leg ik uit in een ander blog >>

Pagina’s die helemaal niet meer bestaan, kapotte links oftewel 404 meldingen kunnen een negatieve impact hebben op je website. Het kan je een bezoeker kosten die misschien wel klant wilde worden. En wat betreft Google kan het een indicatie zijn dat het een oude verwaarloosde website is.

Hoe kan ik 404’s voorkomen?

Niet altijd, als ik een verkeerde url intyp dan veroorzaakt dat ook een 404 foutmelding en word de pagina ook niet gevonden. Als per ongeluk snadragortemaker.nl typt dan is er al een 404.

Welke kan je wel voorkomen?

De url’s die je zelf aanpast doordat je een pagina of bericht aanpast of verplaatst. Dat kan zijn omdat je de tekst omschrijft en de titel aanpast. Maar ook doordat je de pagina op een andere plek in het menu zet. Of een blog dat je onder een andere categorie hangt. Bij de berichten vind je deze in de rechterzijkolom onder het kopje Permalink:

Bij de pagina’s vind je hem direct onder de titel. Pas je titel aan en wil je de permalink ook aanpassen? Klik dan op bewerken en haal het hele veld leeg als hij automatisch vanuit de titel opnieuw aangemaakt mag worden. Wil je zelf de permalink schrijven dan kan je dat nu doen. Daarna klik je op OK.

De beste oplossing is het installeren van een redirection plugin.

Deze monitort de 404’s en geeft de optie op de nieuwe url op te geven. Zorg dat je deze installeert voordat je grote wijzigingen gaat maken. Een grote wijziging is bijvoorbeeld een restyling of een verhuizing als je besloten heb je dienstenaanbod te veranderen. Gebruik je de Yoast SEO premium plugin dat detecteert deze het real-time.

Na de installatie houd hij de huidige pagina’s in de gaten. Pas je een permalink aan dan wordt deze automatisch meegenomen. Je kan hem installeren door naar de plugin tab van je dashboard te gaan en te zoeken naar nieuwe plugins.  Zoek op Redirection van John Godley.

Google Search Console

In de Google Search console kan je een nieuwe sitemap uploaden als je een grote herorganisatie hebt gedaan. Plugins zoals Jetpack en Yoast SEO kunnen zo’n sitemap voor je genereren. Een sitemap is een .xml lijst van al jouw pagina, blogs, afbeeldingen etc. Ook hier kan je verder over lezen in een ander blog >>

In de tab van de redirection tool, vind je ook alle 404’s. Ook hier kan je een redirect naar een andere url maken, maar binnen je eigen website dit doen is makkelijker.

Gebruik een beetje humor

Het is mogelijk een aparte 404 pagina te maken, zodat het net iets minder erg is als men toch op een 404 melding strand. En door hem goed in te zetten verlaat je bezoeker niet je website maar stuur je hem de goede richting op en blijft hij. Voor wat inspiratie klik hier >>

Zorg dat je geen bezoekers kwijtraakt omdat de pagina niet meer bestaat. Stuur ze door naar een pagina waar ze alsnog vinden waar ze naar zochten. Zodra je een pagina of bericht weggooit, maak je een redirect aan. Je stuurt je bezoeker door naar de nieuwe pagina of een pagina naar keuze.

Online vindbaarheid SEO


Studio Sandra Gortemaker

Studio Sandra Gortemaker richt zich op vrouwelijk ondernemers die graag ondersteuning willen in hun online marketing. Ik help je bij het opzetten van je WordPress website, landingspagina en/of salespagina en je MailChimp campagnes. Ik ben hierin jouw sparringpartner en coach.

Contactgegevens

Btw NL1047.02.217.B02
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster