Regels voor het versturen van je nieuwsbrief

Wist je dat je niet zomaar iedereen op je maillijst mag zetten? Begin je net met een nieuwsbrief, e-zine of andere geautomatiseerde e-mailing dan is het goed om je lezers voor ogen te houden.

Laat personen altijd met een dubbele opt-in inschrijven zodat je zeker bent van hun toestemming. En verzamel alleen informatie die je ook gebruikt. Een geboortedatum opslaan en daar niks mee doen kan niet meer. Je mag het wel gebruiken en verstuur dan die leuke felicitatie met hun verjaardag of jubileum. Gebruik je het niet dan moet je het ook weggeven.

Meer info over de AVG vind je in dit blog:Is jouw website en nieuwsbrief klaar voor de AVG/GDPR?

spam

Hieronder volgt het blog wat ik begin 2014 al over dit onderwerp schreef. Deze is in maart 2018 aangepast.

Je hebt mooie producten en diensten en wilt deze graag via je nieuwsbrief aan de man brengen. Hoe ga je te werk zonder dat je de wet overtreed? Sinds 2009 is de wet op e-mailcommunicatie flink aangescherpt. Anno 2104 krijg ik nog steeds ongevraagd nieuwsbrieven van ondernemers die ik wel eens heb gesproken. Mag dat nou wel of niet?

Officieel moet je de ander om toestemming vragen. Dat kan mondeling zijn maar dat is achteraf lastig hard te maken. Je kan een aanvink optie maken op je contactformulier of antwoordkaart. Op een beurs of netwerkbijeenkomst kan men zelf zijn gegevens in vullen (opt-in) op je iPad* of papieren inschrijfformulier.

Als je visitekaartjes uitwisselt geeft de ander je hiermee in principe geen toestemming. Vraag elkaar expliciet toestemming, laat ze het desnoods op hun kaartje schrijven of een paraaf zetten. Of geef heel duidelijk aan wat je met het visitekaartje doet.

Er is een uitzondering te maken als het een klant betreft die al een dienst of product heeft afgenomen. Deze mag je ongevraagd een nieuwsbrief versturen met soortgelijke producten en diensten. Maar je moet wel de optie bieden om je snel en makkelijk af te melden (opt-out). Wil je een nieuw product onder de aandacht brengen of een aanbieding doen (commerciële berichten dus) dan moet je hier expliciet toestemming voor vragen. Doe je dit niet dan riskeer je een boete.

Nu zat ik met hetzelfde probleem. Ik wilde graag mijn e-maillijst uitbreiden (listbuilding) maar had niet aan iedereen gevraagd of ze mijn nieuwsbrief wilden ontvangen. Wat te doen. Na wat googelen kwam ik op een aantal interessante sites die ik hieronder noem. Ik kwam er niet helemaal uit. Als iemand mij zijn visitekaartje geeft, ga ik er vanuit dat ze contact willen houden. Dus ook via nieuwsbrief. Uiteindelijk heb ik een aparte mail gemaakt waarin ik aangaf dat ik graag mijn nieuwsbrief aan hun wilde versturen. Deze nieuwsbrief was uiteraard alleen informerend en bevatte geen aanbiedingen. Ik heb aangegeven wat ik wilde gaan mailen en hoe vaak. En ik heb een heel duidelijke knop gemaakt waarmee men zich kon aanmelden. Deze personen melden zich zelf aan, de overige personen om de lijst en hun gegevens heb ik vernietigd.

*Je kan op je website een inschrijfformulier maken en deze voor of met je contactpersoon invullen. Je kan hiervoor double opt-in of gewone opt-in kiezen. Bij double opt-in krijgt de inschrijver nog een extra mail waarin het gevraagd word om de inschrijving te bevestigen. Neem op een netwerkevent je iPad mee en laat degene met wie je in gesprek bent zijn gegevens invullen.

Een aantal blogs die ik vond in het kader van de AVG:

  • https://www.charlotteslaw.nl/2018/02/privacy-en-e-mailmarketing-moet-weten-avg/
  • https://www.mistermail.nl/index.php/avg-nieuwe-wetgeving-2018/
  • https://www.marketingfacts.nl/cookies/?s=%2Fberichten%2Fis-jouw-e-mailmarketing-klaar-voor-de-nieuwe-wet-voor-databescherming-gdpr
  • https://www.frankwatching.com/archive/2018/02/01/avg-e-mailmarketing-de-10-meest-gestelde-vragen/

Studio Sandra Gortemaker

Studio Sandra Gortemaker richt zich op vrouwelijk ondernemers die graag ondersteuning willen in hun online marketing. Ik help je bij het opzetten van je WordPress website, landingspagina en/of salespagina en je MailChimp campagnes. Ik ben hierin jouw sparringpartner en coach.

Contactgegevens

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster