Online vindbaarheid in Google

Maak jezelf vindbaarder door SEO, zoekmachineoptimalisatie

Je wilt graag dat je website gevonden worden zodra iemand zoekt in Google. Het liefst bovenaan in de zoekresultaten. Om dit mogelijk te maken moet je je webpagina's optimaliseren voor Google.

Een websitepagina optimaliseren: wat houdt  SEO in?

SEO staat voor Search Engine Optimalisation oftewel zoekmachineoptimalisatie. Google struint met een robot continu het internet af, op zoek naar nieuwe pagina's. Deze pagina’s worden gelezen (geïndexeerd) en krijgen een ranking. Als er nu iemand zoekt op die termen, dan zoekt Google daar pagina’s bij die matchen. Je pagina's optimaliseren houdt o.a. in dat jij je tekst gaat verrijken met zoektermen en daarmee Google sturen naar je pagina’s.

Hoe vind ik de juiste SEO zoektermen?

Je potentiële klanten gaan online zoeken naar de oplossing van hun probleem. Als jij weet op welke woorden ze zoeken dan heb je je zoekwoorden. Deze verwerk jij in je tekst.

Het verwerken van de juiste zoekwoorden (keywords) zorgt ervoor dat Google je website hoger scoort dan een collega die dat niet doet. Er zijn heel wat punten die de ranking bepalen, maar content is de belangrijkste. Met content bedoel ik je teksten en afbeeldingen op de website.

Zoek maar eens op Google ranking factoren>>

Gebruik Google Analytics

Zorg dat je Google Analytics koppelt aan jouw website.  Er is ontzettend veel informatie uit de Google Analytics te halen, ook als je geen expert bent. Op deze manier kan je bijvoorbeeld zien via welke route men op je website is gekomen. De verzamelde informatie vormt een goede basis voor SEO-expert om jou advies te kunnen geven. Op basis van dit advies kan jij je website verbeteren. Bijvoorbeeld door je menu aan te passen, of de pagina layout aan te passen. Ook al doe je er niet direct iets mee, dan is er straks wel data voor een SEO-onderzoek.

Zet de zoekfunctie aan op je website

Zorg dat je bezoekers kunnen zoeken op je website. Op deze manier kunnen ze snel vinden wat ze zoeken. Als je ‘site search’ aanzet in Google Analytics, kan je ook de zoektermen en zinnen inzien. Heel waardevolle informatie.

Let op, jij bent niet de enige die zoektermen gebruikt

Uiteraard zijn er tientallen zo niet honderden bedrijven die dezelfde termen gebruiken. Hoe kan je je dan toch onderscheiden? Soms is dit niet mogelijk omdat er eenvoudigweg te veel concurrenten zijn. Ben je een coach, psycholoog of trainer, dan is het raadzaam om eerst uit te laten zoeken of het zinvol is om met zoekwoorden te werken. Wellicht kan je beter je website laten opnemen in een startpagina van jouw vakgebied. En daarnaast meer richten op linkbuilding. Die term leg ik verderop nog uit.

Gebruik de SEO YOAST plugin voor je SEO

Mocht er nog geen budget zijn, dan kan je starten met de SEO Yoast plugin. Werk dan met zoektermen die bij jou bekend zijn. Het is raadzaam om nieuwe contacten altijd te vragen, hoe ze jou gevonden hebben, waarop ze gezocht hebben. Daarnaast kan je Google Analytics raadplegen als je site search hebt aangezet. Uiteraard kan deze tool niet bepalen of het keyword die je gebruikt ook iets zal doen voor je vindbaarheid. Hiervoor moet je bij een online marketeer zijn die een zoekwoorden onderzoek kan laten doen. Ik heb een blog geschreven die jou helpt met de basics: Beter vindbaar in Google met de Yoast SEO plugin  

Nieuwe website laten maken? Start met een SEO-onderzoek

Er zijn gespecialiseerde bedrijven die uitzoeken op welke zoektermen er daadwerkelijk worden gezocht, maar ook hoeveel andere website deze zoekwoorden al gebruiken. Hier zal een lijstje uitkomen met de voor jou meest geschikte zoektermen (kan ook bestaan uit 2 woorden of een zin). Reken voor een zoekwoorden onderzoek toch al gauw op een investering van minimaal € 250,- euro, maar dat is het zeker waard. Zeker als je ervan uit gaat, dat dit in verhouding goedkoper is dan een advertentie plaatsen of een flyer laten maken.

Mijn tip hierbij: ga eerst in gesprek met je klanten, je doelgroep, en vind uit waar ze op zoeken, wat hun probleem is en waar ze een oplossing voor zoeken. Het kan best zijn dat dit hele andere keywords oplevert dan dat jij dacht. En dan heb je ook input voor het zoekwoorden onderzoek

Een SEO-expert geeft op basis van de rapportages uit Google Analytics en een zoekwoordenonderzoek advies over de beste indeling/layout van je website. Soms krijg je het advies om je (menu)titels aan te passen. Of dragen ze zoektermen aan, waar je zelf niet op bent gekomen. Het beste is dus om eerst te starten met SEO-onderzoek voordat je de website laat bouwen. Als je met je websitebouwer niks hebt afgesproken over SEO kan je ook niet verwachten dat deze automatisch aanpassingen doet ten behoeve van SEO. Als ik een website maak adviseer ik hier over en maak afspraken over wat ik wel en niet doe. Als ik de keywords tot mijn beschikking heb is het echt een kleine moeite om deze te plaatsen tijdens het bouwen.

Houd er rekening mee dat het aanbrengen van de verbeteringen veel tijd kosten. Het is daarom raadzaam om er op tijd een SEO-specialist erbij te halen en het in een keer goed te doen. Je bent namelijk wel een tijdje bezig met het verwerken van de woorden in je tekst en plaatjes. En vaak krijg je ook het advies om je layout en de menustructuur aan te passen als je al een bestaande website hebt.

Creëer waardevolle content

Optimalisatie draait niet alleen om zoekwoorden. Goed geschreven teksten met ondersteunende afbeeldingen zorgen ervoor, dat je blog prettig leest en de bezoeker er ook naar terug wil keren. Daarbij heb je meer kans dat iemand hem uit zichzelf deelt.

Waardevolle content is echt de nummer 1 als het gaat om hoog scoren in Google. Zorg dat je per blog een keyword doorvoert in titel, tussenkopjes en afbeeldingen. Je website komt niet automatisch in de topranking en dit gaat ook niet gebeuren als je je content niet regelmatig aanvult. Ga dus bloggen en met regelmaat.

Lees ook: Contentmapping

Let op de opbouw van je teksten

Google kijkt naar de hiërarchie van teksten en daarom is het belangrijk om te werken met kopjes, opsommingen en linkjes. De titel is een H1, de tussenkopjes een H2, en eventueel nog een H3 als je binnen de paragrafen nog een onderverdeling wil maken.

Plaatjes moeten ook dezelfde zoekterm gebruiken. Focus op 1 zoekterm of zin per blog of pagina. Lees ook: Creëer waardevolle content.

langzame website

Verhoog je laadsnelheid en plaats geen megagrote afbeeldingen

Upload je afbeeldingen zo klein mogelijk. Langzame pagina’s zijn slecht voor je ranking en de toegangelijkheid van je website. Niemand wil lang wachten totdat te pagina is ingeladen. Vaak is je blog niet breder dan 800 pixels, waarom dan een plaatje plaatsen van 3000 pixels. Lees de blog: Verklein afbeeldingen en foto’s voor je ze uploadt in je WordPress website Google leest de pagina in code en kijkt niet naar grootte of kleur. Het gaat erom, dat er een goede opbouw is en het zoekwoord meerdere malen in tekst staat. Een plaatje wordt ook 'gelezen' en moet daarom ook een keyword bevatten.

lees ook het blog: Haal meer uit je website

Linkbuilding

Linkjes van en naar je pagina's geven je website een hogere nieuwswaarde. Het beste is dat andere mensen uit zichzelf een link naar je website maken. Vragen kan ook als het om een website gaat die ook in het verlengde ligt van je dienstverlening. Het moet gaan om kwalitatief goede en betrouwbare linkjes. Uitwisselen van links werkt tegen je.

Lees ook: Creëer waardevolle content.

Landingspagina

Heb je de juiste zoektermen gevonden ga deze dan plaatsen op een landingspagina. Deze heeft als doel heeft zoekverkeer binnen te halen via deze pagina. Op deze pagina’s moet het dus gebeuren. Vertel waarom ze bij jou moeten zijn, toon voorbeelden en referenties. En zorg dat je bezoeker naar een call-to-action. Bijvoorbeeld het contact opnemen met jou. Een offerte aanvragen, of het downloaden van een brochure. Bij het laatste is follow-up belangrijk. Bel of mail erachteraan en vraag of de brochure goed is binnengekomen en of je nog ergens mee van dienst kan zijn. Het overgaan tot een actie noemen ze vaktermen conversie. Voorbeeld van een landingspagina of lees mijn blog over landingspagina’s

Incognito browsen

De zoekmachine geeft zoekresultaten op basis van je ip-adres en je zoekgedrag. Je bent geneigd om zelf de zoekwoorden in te voeren en te kijken welke resultaten dat oplevert. Maar deze resultaten zijn vertekend en geven niet een goed beeld.

Om echt goed te kijken hoe je het nu doet in Google moet je gebruik maken van incognito browsen. Hieronder een schermafbeelding uit Google Chrome. Daar vind je de knop rechtsboven in je scherm. Open een nieuw incognitovenster waarbinnen je zoekt op zoektermen die je zou willen gebruiken. Bekijk het zoekresultaat en kijk wie er bovenaan komt. Hier lees je hoe je incognito browsen kan instellen. Kom je helemaal niet voor in de zoekresultaten of wil je deze verbeteren? Neem dan contact op!  

Geredigeerd door Esther van Vondel - Vanvondeltxt

Blogs over zoekmachine optimalisatie

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. Wil jij je vindbaarheid verbeteren? Ga dan aan de slag met zoekmachine optimalisatie.

SEO is het optimaliseren, verbeteren van je vindbaarheid door aanpassingen te doen in je website. Met zoekmachine optimalisatie wordt je beter gevonden in zoekmachines zoals Google en Bing.

Als kleine ondernemer is er ook binnen jouw budget genoeg ruimte om aan SEO te doen. In mijn blogs geef ik je tips en advies over SEO en over hoe je SEO zelf kan inzetten. Hiermee verbeter je de vindbaarheid van jouw website.

Contactgegevens

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster