• Home
  • Stap 4 MailChimp – een campagne versturen
how-to mailchimp zwolle

Stap 4 MailChimp – een campagne versturen

Nu de optie om in te kunnen schrijven klaar is, kan je starten met het maken van je campagne. Voor het maken van een campagne moet je een template kiezen. Je hebt hierin verschillende opties, basis, bestaand template of zelf eentje maken door in de html code te duiken.

In deze blog doorlopen we alle stappen van het aanmaken van een campagne. In stap 5 gaan we ons eigen template op maat maken.


Duur: 30 minuten

Moet je tussendoor weg, klik dan op save & exit. Je kan dan op elk ander moment weer verder.

1) Klik op Campaigns, daarna rechtsboven op “create campaign” en selecteer “Send a lovely HTML email along with a plain-text alternative version.”

2) Kies de lijst en de optie “to entire list”. We sturen het naar iedereen op de lijst, aangezien we nog geen groepen gebruiken.

Misschien heb je het al gezien maar onderaan in de zwarte balk staan de vervolgstappen, helemaal rechtsonder klik je op next. Je kan op elk moment terug naar een eerdere of volgende stap.

3) Je komt nu in de setup, dat kan wat overweldigend overkomen maar we gaan er stap voor stap doorheen.

Campagne informatie

a) naam van je campagne, deze is alleen zichtbaar voor jezelf.

b) Email subject, pakkende titel die er uit springt, dus niet nieuwsbrief #33. Let er is op bij de nieuwsbrieven die je zelf krijgt en maak voor jezelf een notitie welke onderwerp je aanspreekt en bij welk onderwerp je hem gelijk in de prullenbak gooit
en waarom.

c) Vul een preview tekst in, ondersteunden aan je onderwerp

d) From name; je bedrijfsnaam

e) From emailadres; afzender adres (je kan er voor kiezen om hier een alias voor aan te maken bijv. nieuwsbrief@sandragortemaker.nl) als je veel reacties verwacht en dit wat wil structureren.

f) vink personalize aan als je de brief wilt sturen op naam, dus beste Sandra

Tracking

Tracking – Traceren

De eerste drie klik je aan de vierde kan alleen als je ook je Google Analytics account wil en kan koppelen. Ecommerce360 gebruik je als je MailChimp voor een webshop gebruikt, voor nu laat ik dat even voor wat het is. Klik op de blauwe linkjes als je er mee over wilt leren. Hetzelfde geld voor de rest van de opties in de 2e kolom.

social media en meer

Social media en meer

De campagne via social media delen kan je zelf doen door deze kanalen aan je profiel te koppelen onder account > integrations. Heb je dat gedaan dan kan je ze hier aan vinken, zorg voor een een pakkende zin die meekomt met de link die word gepost op het moment van verzending.

Dan is er nog een optie voor auto omzetten van je video. Ze geven geen garantie maar doen een poging. Houd er rekening mee dat lang niet alle e-mail client (outlook, gmail, mail etc) video kunnen vertonen in hun programma. Deze functie zet het om naar een screenshot met link naar plek waar de video online staat.

“That setting will tell MailChimp to search for video embed code and convert it into a screenshot and link the video file online, no matter how you build or design your campaign.”

Authenticate campaign: veel (online) e-mailclients checken of er een authenticatie is ingebouwd om spam op hun servers te voorkomen, vink deze daarom aan. Just in case. Meer hierover op http://mailchimp.com/about/authentication/

Klik op NEXT!

selecteer een template

4) selecteer een template. Een template is een sjabloon, die je telkens opnieuw gebruikt. Het template word de basis voor alle volgende. Deze maak je één keer en daarna gebruik je hem elke keer opnieuw. Als je straks een template kiest geef je deze een eigen naam. In stap 5 zoeken we deze weer op.

Je vind hem terug onder “Saved Templates”. Of via het linker hoofdmenu “Templates”

Start je een nieuwe campagne en je kiest voor je basis template dan maakt hij eigenlijk een kloon van je basistemplate, welke je vult met nieuwe tekst en plaatjes. De basis blijft ongewijzigd. Wil je echt de basis aanpassen dan zoek je deze weer op onder “Templates” in het zijmenu. Dit is belangrijk om te onthouden.

5) we gaan even door zonder nu iets met het gekozen template te doen, klik op NEXT. Je zit nu in de stap “confirm”. Hier moet je allemaal groene vinkjes hebben. Zo niet dan bied MailChimp een link omdat alsnog aan te passen.

Omdat we onder design niet de standaard tekst in de header hebben aangepast zal je hier nu een geel uitroepteken zien. Laten we dit eerst een aanpassen.

Klik op “edit” bij de regel met het gele uitroepteken. Je komt nu weer in de stap “design”. Zoek linksboven de zin “Use this area to offer a short preview of your email’s content” op en klik hierop. Je kan nu de tekst aanpassen, maak er bijvoorbeeld van “Ook leren hoe je je eigen nieuwsbrief kan maken?” Klik op save en daarna onderin de zwarte balk op “confirm” of “NEXT”.

NB: dit is nu verplaatst naar de setup, je kan deze zin nu verwijderen als je nog een oude campagne hebt of gebruik hebt gemaakt van een standaard design

aanpassen Use this area to offer a short preview of your email's content.

6) Rechtsonder zie je “schedule” en “send” staan. Je kan kiezen om hem direct te verzenden of in te plannen. Laten we hem inplannen omdat we het template en de nieuwsbrief zelf nog niet af hebben.

Wij werken met de gratis versie en hebben daarom twee opties een datum en een tijdstip. Kies een datum en een tijdstip. Let op de tijdszone, die heb je eerder al ingevuld onder account settings > account details.

Ik heb zelf altijd het liedje van .”..AM to PM” in mijn hoofd, handig want nu kan ik onthouden dat AM (Ante meridiem) in de ochtend betekent en PM (Post meridiem). Let er op 12:00 PM is middernacht.

Wanneer je hem kan versturen ligt aan je doelgroep, meer hierover op:

http://www.marketingfacts.nl/berichten/wat-is-het-beste-tijdstip-voor-e-mailverzendingen

inplannen versturing

Rock on!


Studio Sandra Gortemaker

Ik ben telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdagen tussen 10:00-16:00. Bel 06 - 531 90 681 Mijn voorkeur gaat echter uit naar e-mail. Stuur een e-mail

Reacties (2)

Is er nog iets onduidelijk of heb je een andere vraag? Laat het me weten door een reactie achter te laten.

Contact

06 - 531 90 681
info@sandragortemaker.nl
Btw NL1047.02.217.B02
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44
8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3
8021 WB Zwolle
%d bloggers liken dit: