how-to mailchimp zwolle

Stap 5 – MailChimp – een basis template maken

In deze blog gaan we samen een basis template opzetten.

MailChimp geeft je de mogelijkheid om met “drag and drop” een hele eigen layout bij elkaar te slepen. Deze kan je vervolgens stylen door kleuren, lettertypes aan te passen. Je maakt het template eigen door jouw teksten (manier van schrijven), jouw foto’s (jouw stijl) en het een lettertype wat bij je past.

In stap 6 vertel ik wat meer over hoe je hem kan stylen naar je eigen huisstijl

 

Stap 1  – login en ga naar templates. Kies rechtsboven voor “create template”.

 

create-template


Stap – 2  Maak een keuze uit de basic templates.

Klik op select of op het grijze plaatje om hem eerst wat groter te bekijken. Klik op de x rechtsboven om weer uit de preview te komen. Na selecteren ververst je pagina en zie het een leeg template voor je met fake tekst.

Voor deze blog kies ik de 1:3 Column – Banded, banded betekend dat de kleurvlakken doorlopen in plaats een een gesloten kader om de hele brief.

Stap - 2 Maak een keuze uit de basic templates

nieuwsbrief bij start
nieuwsbrief bij start

Stap 3 – Testen

mobiele versie
mobiele versie

Je gaat nu testen of hij op mobiel er ook goed uit ziet. Blijf dit doen tijdens het maken van je template. Elke keer als je een blok plaats met een afbeelding er in, kijk of deze goed mee schaalt op je mobiel.

Klik rechtsboven op

Preview and Test > Enter Preview mode

dit opent een voorbeeld van de nieuwsbrief.

 

In de afbeeldingen hiernaast zie je dat dit template geschikt is voor mobiel.

De drie blokken staan bij de mobiele versie onder elkaar en je hebt geen horizontale scrollbalk.

 

 


Stap 4 – Opslaan

geef je template een naamBen je tevreden klik dan rechts onder op save & exit, want we gaan de template eerst een naam geven en opslaan.
Na het opslaan kom je weer terug in het template overzicht, hier zoek je je template weer op en klik je op edit of de titel.

Vanaf nu moet je goed moet onthouden template je basis is. Deze maak je eenmalig aan en dan gebruik je deze vervolgens in je campagne. In de campagne kan ja altijd nog blokken bijmaken.

Stap 5 – Opbouw van de nieuwsbrief

3 koloms nieuwsbrief
Uitvergroten >>

De nieuwbrief opbouw is als volgt:

  1. preheader
  2. Header
  3. Body
  4. Columns (optioneel)
  5. Footer
  6. Monkey rewards

Preheader

Deze bestaat uit 2 kolommen, links een teasertekst rechts een link naar het archief ook wel online versie genoemd.

We gaan starten met de twee kleine teksten bovenin het zwart. Aan te passen door er op te klikken en onderverdeeld in column1 en column2. Klik op content blok en dan op het potlood icoon. Rechts verschijnt dan inhoud van het blok met een onderverdeling van column 1 en column2.

De column1 tekst wijzigt per campagne, dit is een teaser tekst, pas deze aan naar een tekst die algemeen is voor het geval je hem vergeet aan te passen. Vervolgens kan je hem in je campagne straks aanpassen naar een kleine preview tekst van je nieuwsbrief tekst.

mergetag - archief

De column2 tekst is een link naar je online archief.  Als je de zin selecteert en dan op het “anker of link” tekentje klikt opent het “insert or edit a link” veld. Hier zie je *|ARCHIVE|* staan. Zet dit er weer in als link nadat je deze tekst hebt aangepast. Maak er bijvoorbeeld van “Is deze nieuwsbrief niet goed leesbaar in e-mailprogramma, lees hem dan online.”

 


Header
Je kan er voor kiezen je logo te uploaden. Kies dan uit de content-blokken, een text blok of een image+ caption.  Gebruik bij voorkeur een logo met transparante achtergrond, een bestand wat eindigt op png. Heb je alleen een jpg met een witte achtergrond, zorg dan dat de achtergrondkleur ook wit wordt.

Of plaats een afbeelding van 600 breed. De hoogte maakt niet uit. Hieronder zie je een afbeelding van 600 breed maar de verkleind is en daardoor niet lijnt met de rest. Onder settings pas je dat aan. Onder Margins, vink je aan “edge to edge”. En dan op save and close.

pas je header aan

 

Body

De body kan je vullen met contentblokken naar wens. Klik er open sleep tegelijkertijd naar link. Loslaten op de plek van jouw keuze. Daarna kan je op het potlood icoon klikken om tekst en of afbeeldingen toe te voegen.

Lees hier over wat je met elk content blok kan doen:

http://kb.mailchimp.com/campaigns/content-blocks/about-content-blocks

 


Footer

footertekstDe gegevens die hierin staan bij aanmaak van het template zijn verplicht zie onderstaande tekst:

“We’ll automatically add your contact info into the footer block. Contact information is required in all campaigns to comply with the CAN-SPAM Act and international spam law.”

Er komt wat informatie binnen met mergetags uit de gegevens die je hebt ingevuld bij het aanmaken van je account. Zoals je adres: *|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* en de reden waarom iemand op je lijst staat dat is deze: *|LIST:DESCRIPTION|*. Haal je deze verplichte mergetags eruit, dan krijgen je klanten een nieuwsbrief met een dubbele footer, de tweede footer wordt er automatisch in geplaatst als informatie ontbreekt.

*|UNSUB|*
uitvergroten >>

Laat de mogelijkheid om jezelf af te melden of je gegevens zelf aan te passen ook staan, vertalen kan uiteraard wel. Gooi je het perongeluk weg dan zet je weer terug door een link op de bewuste tekst te zetten en niet een url maar dit er in te plaatsen *|UPDATE_PROFILE|* of *|UNSUB|* voor uitschrijven

Monkeyrewards

En de “monkey rewards” |IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|*, je maakt per slot van rekening gratis gebruik van dit programma. Er komt een label van MailChimp mee met je nieuwsbrief. Onder design kan je deze aanpassen. Of onder je lijst opties.

 

Verschil template en campagne

Ik zie nog heel veel mensen die hun template elke maand aanpassen. Het template is je sjabloon met alle vaste elementen die elke keer terugkomen. Je header (met logo), de footertekst en je layout zet je ‘vast’ in een template zodat je een consistente vormgeving houd in al je nieuwsbrieven

Je gaat de maandelijkse wissel van tekst en beeld dus niet in je template maken. Als deze af is, maak je er een campagne van. De campagne is wat je wegstuurt. En deze kopieer je dan om vervolgens de kopie aan te passen.

maak er een campagne van

 


Dit is heel globaal hoe je een template in elkaar zet. Omdat ik dit uiteraard veel vaker doe, kan ik dit heel snel voor je doen. Besteed de tijd aan iets wat je goed kunt en leuk vind en laat je ontzorgen. Besteed het maken van een template uit aan studio Sandra Gortemaker. Op basis van aangeleverd huisstijl materiaal en website, maak ik een template voor je. Voor prijzen zie hier.

 

Meer over mergetags:  http://mailchimp.com/features/merge-tags/

Tutorials


Studio Sandra Gortemaker

Studio Sandra Gortemaker richt zich op vrouwelijk ondernemers die graag ondersteuning willen in hun online marketing. Ik help je bij het opzetten van je WordPress website, landingspagina en/of salespagina en je MailChimp campagnes. Ik ben hierin jouw sparringpartner en coach.

Reacties (8)

  • Beste Sandra,
    Als ik mijn nieuwsbrief op mijn mobiel krijg, dan krijg ik eerst de “image” te zien en dan de bijbehorende “tekst”. op computer zie je netjes de afbeelding links en daarnaast de tekst.
    ik heb als content een “image en Caption” gebruikt. Graag wil ik dat als de ontvanger met mobiel opend, eerst de tekst te zien krijg de afbeelding.

    • Studio Sandra Gortemaker

      Hallo Frank, naar mijn weten is dit niet in te stellen. Er staan daarvoor geen opties bij het contentblock en ook niet bij de instellingen voor mobiel. Wellicht dat je dan een custom html template moet laten maken. Dan kan je dat in de media query laten instellen.

  • Als ik de nieuwbrief test en naar mijzelf opstuur lopen de zinnen veel te breed door. De afbeeldingen heb ik al gecontroleerd, die zijn niet breder dan 400px. Is er een oplossing?

    • Studio Sandra Gortemaker

      Hallo Petra
      Vaak komt dit doordat je een plaatje in een tekstveld plakt. Ik weet niet of dit zo is maar dat denk ik. Als je afbeeldingen gebruikt, plaats deze bij voorkeur in een contentblock bedoeld voor afbeeldingen. Dit doe je omdat dan de juiste html er om heen staat. Plak je het in een contentblock bedoeld voor tekst dan kan het alles uit zijn verband trekken.

  • Dag Sandra,

    Heel mijn nieuwsbrief is in orde dankzij jouw zeer duidelijk stappenplan! Maar ik zit nog met een vraagje over de footer. Hij ziet er zo uit

    Copyright © *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, All rights reserved.
    *|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|* *|LIST:DESCRIPTION|*

    Our mailing address is:
    *|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* *|END:IF|*

    Wil je je voorkeuren wijzigen? – Wil je deze mails niet meer ontvangen? 

    *|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|* *|END:IF|*

    Als ik hem verstuur naar mijn mailinglist, komt het dan automatisch in orde met de gegevens die ik achter de tags heb ingevuld? Wanneer ik een testmail naar mezelf stuur zit dit er namelijk nog steeds uit zoals hierboven. Doe ik iets fout? Alvast bedankt voor je hulp!

    Vriendelijke groeten,
    Stephanie

Reacties zijn gesloten.

Contactgegevens

Btw-ID NL001413297B10
KVK 53368959

Post- en vestigingsadres

Timmermeesterslaan 44 8014 EM Zwolle

Bezoekadres / Kantoor

Esdoornstraat 3 8021 WB Zwolle

%d bloggers liken dit:

Alle (cookie)scripts worden geblokkeerd totdat je klikt op accepteren. meer info

Onderaan in de footer vind je een link naar mijn privacy- en cookiebeleid. Hieronder een korte samenvatting:

Alle gegevens die worden verzameld via Google Analytics zijn anoniem. Ik hoef hier geen toestemming voor te vragen, maar het is wel fijn om te weten dat ik dit gebruik.
Maak je gebruik van formulieren of de reactiemogelijkheid op deze website. Dan maak je automatisch de keuze voor het plaatsen van cookies. Het is niet mogelijk deze opties te gebruiken zonder het plaatsen van cookies. Uiteraard bewaar ik je mail of aanvraag niet langer dan nodig. Reacties en aanvragen via een formulier op worden opgeslagen op mijn website en in mijn Gmail.
Meld je je aan voor een MailChimp nieuwsbrief dan worden deze gegevens opgeslagen in mijn MailChimp account, totdat je jezelf weer afmeld.

Sluit venster